Pad som höjer bak???

pomelo

Trådstartare
Läste nån stans att man absolut inte skulle lägga nån pad under sadeln som höjer bakvalvet, då passar inte sadeln, nej självklart gör den inte det men man kanske kan göra det i väntan på mer ryggmuskler?
Det är inte frågan om att sadeln är för trång fram och ligger och kniper, utan en häst som har varit skadad en tid och tappat mkt ryggmuskler men har en rejäl manke.
Är det en sådan katastrof att man måste springa o köpa ny sadel med en gång eller kan man lugna sig lite? :confused:

Sv: Pad som höjer bak???

Fårskinnspad?

:)

Riser pad hos hööks finns ju, den ska ju "höja där det behövs"

400036.jpg

Jag föredrar att ha utan pad :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Finns ju massor av olika varianter av paddar. Kolla på olika sidor som säljer hästutrustning. Denna padd höjer ganska mycket bak:
1323.jpg

Finns på www.equinet.se

Jag har en pad som höjer sadeln där bak, just för att hästar inte alls har rygg muskler då vi kmäpat med hans vikt och humör hela vintern. Sadel sitter mkt bra med padden och hästen trivs bra. Nöjd med sadeln och padden, hästen har slutgiltiga ordet.

Men är den varianten särskillt bra? Den ligger ju an på ryggraden under sadeln?

har precis dne padden från hööks..

Jag vet inte, har ingen sådan men har ju svårt att tro att den skulle ge något tryck på ryggraden. Den ligger ju i kanalen under sadeln. Den är ju mjuk så det vore konstigt om den skulle kunna skada hästen.

om man själv tänker logiskt.....när du höjer bak lutar det frammåt....det blir alltså ett större tycker fram=så uppkommer kissing spines o speciellt om hästen oxå har en mkt markerad manke lr hur?!.
om jag va du skulle jag rida barbacka me nån padd under lr köpa en gelepadd som dämpar stötar sålänge...jag tror inte på att hålla på o mixtra med tyngdpunkten...som ska vara mitt i sadeln. men du menar att din sadel i princip inte har nån stoppning bak och du sitter baklänges när du sitter i sadel på hästen?.

Nej nej nej! Jag sitter inte som i en uppförsbacke. Men tycker kanske att jag skulle vilja ha upp bakvalvet en aning.
Har redan paddar hemma som höjer bak, fårskinnspad och olika gele paddar. Så mig går det ingen nöd på så, jag har förråd sedan länge att plocka ur.. :smirk:
Har ridit med ett sadelunderlägg där endast bakpartiet är upphöjt, bakpartiet vadderat med tjockt skumgummi, o då ligger sadeln bra.

Men så läste jag det här på en sadel sida:
Gör inte:
x. Spänn inte fast sadeln i bakåtlut med förbygel
x. Lägg inte under en pad baktill på en sadel som lutar bakåt. Den sadeln är för trång, har fel form och passar inte din häst.
x.Försök inte lyfta en sadel med sittpunkten bakom mitten i bak kant med en pad, du får ett skadligt tryck framtill.
x.Tryck inte ner hälen så att stiglädret lutar framåt.
x. Rid inte i en sadel som inbjuder till att du säckar ihop och måste spänna dig för att sitta rätt.

Och nu ville jag höra er åsikt bara!! ;)

Jag skulle absolut INTE lägga en padd för att höja sadeln bak. Du rubbar hela balansen och riskerar tryck vid manken (eller någon annanstans). Om sadeln låg bra innan hästen tappade muskler så skulle jag i så fall använda ett fårskinn under, i väntan på att hästen musklade upp sig igen.

Har fårskinnsunderlägg på hoppsadeln och provade det på dressyrsadeln (den som diskusionen handlar om), men den höjde ju lika mkt fram som bak, så det blev ju ingen direkt skillnad mot tidigare. :confused:
Ska kanske tillägas att dressyrsadeln är luftstoppad. Inbillar mig i alla fall att det är något bättre, då trycket fördelas bättre o inte lägger allt tryck framtill med padden där bak...

Men det är precis dina tannkar jag också tänkt. ;)
Självklart vill man rida utan paddar och andra grejer om det bara är möjligt (målet när min häst blivit värsta biffen :D ).
Och det känns ju inte bra att behöva stoppa grejer ojämnt (endast baktill) under sadeln.
Får nog investera i en ny i alla fall. :smirk:
Men det blir en med luftstoppning det med i så fall. :love:

godaråd skrev:
Jag skulle absolut INTE lägga en padd för att höja sadeln bak. Du rubbar hela balansen och riskerar tryck vid manken (eller någon annanstans). Om sadeln låg bra innan hästen tappade muskler så skulle jag i så fall använda ett fårskinn under, i väntan på att hästen musklade upp sig igen.
Det var min tanke med. Min häst är urmusklad nu och under uppbyggnad så jag använder fårskinnspadden nu som jag för övrig hade ibörjan när jag fick sadeln med. SAdelmakaren som provade ut den tyckte jag skulle ta en vidare bomvidd eftersom han var under uppbyggnad då och efter några veckor behövdes inte fårskinnspadden längre då han musklat sig och sadeln låg super!

Senast ändrad:

TACK!! Det var väl det jag hade tänkt, ville bara kolla att jag inte var nojjig ;)

då bör du nog byta ut sadeln!
Jag tror inte alls att du måste byta sadeln just nu! Om sadeln låg bra innan hästen tappade musklerna så finns det en chans att den gör det även när hästen musklat upp sig igen! Ha is i magen och använd fårskinn så länge. Om en liten tid kan du göra en ny bedömning, och i så fall byta sadeln då istället (om du köper ny sadel nu när hästen är omusklad är det inte osannolikt att du måste byta den igen om en tid när hästen byggt nya muskler). Ta gärna hjälp av sadelprovare el. annan duktig person som kan bedöma även från marken när du rider!

Jag hade lite samma problem som du har nu. Häst med JÄTTEmanke, men lite ryggmuskler. Men däremot har jag inte haft sadlar som hamnat i bakvikt för att hästen tunnar ur, har du provat lägga sadeln längre bak??

Logiskt sett så borde sadeln tippa FRAM om hästen tunnat ur, i.o.m att bommen då blir för vid? Hoppas jag tänker rätt nu, så har det i varjefall varit på min häst.
Hästen tappar ju inte enbart ryggmuskler utan även musklerna bakom bogbladet, och det är DÄR det är svårast att bygga upp dem.

Jag TROR inte att din sadel är korrekt utpassad?

Däremot bör du ju inte rusa iväg på en gång och byta sadel när hästen är omusklad, rid barbacka, tömkör en period för att få upp musklerna i ryggen, prova sedan sadeln igen, passar den inte då, så bör du ju tänka på att byta ut den.

jag personligen är emot allt som heter paddar (förutom fårskinnet) under sadeln, och trycker sadeln bak är det INTE roligt för hästen, och jag tror inte att det går att korrigera med hjälp av padd.. (rätta mig om jag har fel)

Lycka till med sadlarna nu!

Senast ändrad:

*knapplån*

varför inte ändra på träningen och ge hästen lite muskler innan du rider igen för att få sadeln i sitt ursprungs läge?
Och därigenom ge hästen en chans att stärka ryggen ordentligt innan sadeln och tyngden av ryttare hamnar där...?

bara en tanke nu när det var svårt att ha sadel på hästen....

Har hästen bara tappat musklerna bak på ryggen? Har den inte tappat bredd även fram?
// Linda

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 063
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 875
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 637
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka