Pad till bomlös - knästöd

E

eiwo

Jag ska köpa en lite bättre bomlös sadel i sommar, som jag inte behöver ha någon pad till, men tills dess får jag kämpa på med min Pfiff bomlösa. Problemet är bara att det finns noll stöd och min sits blir helt åt h*vete. Har lyckats "bygga om" sitsen så den blivit lite smalare, men skulle verkligen vilja ha knästöd också. Frågan är bara hur man fixar det bäst.

Var inne på Hööks idag och kollade på deras pad, som ju har knästöd. (Ska inte använda iläggen som följer med, har SKITO-ilägg som jag kommer sätta i.) Frågan är då, hur bra stöd ger de? Gör det någon skillnad?

Min andra idé är att köpa lösa knästöd, limma fast kardborre på baksidan och sy fast kardborre på den pad jag har nu. Problemet med detta är att jag inte hittar lösa knästöd någonstans! :p Det absolut bästa vore ju att få in knästöden i sadeln på något sätt, men om jag öppnar upp den är chansen att den ska gå att använda igen minimal...

Så, vad tror ni är den bästa idén? Finns det ens lösa knästöd att köpa, och kommer det i så fall bli hutlöst mycket dyrare än att köpa paden från Hööks?
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Jag har Hööks pad, den ligger nere i källaren och jag tycker inte att det gjorde någon skillnad när jag bytte till en annan pad som inte har knästöd.
De sitter liksom på fel ställe på padden eller hur man ska säga.

BTW: Nu har jag haft en häst inte varit lätt att hitta sadel till, men Hööks padd låg inte still för fem öre under sadeln. Jag har fått sy om fästena och satt fast padden med bultband i sadeln och ändå har den glidit bakåt.
Jag har en annan padd nu, som inte ens har fästen utan bara en "anti-glidyta" och den ligger bra mkt mer stilla.
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Okej, då kanske det är bättre att försöka fixa knästöden själv. Just nu har jag satt i mina ilägg i paden från Börjes, och den ligger still iaf. Skulle ju vara lite snopet om paden varken ligger still eller ger stöd :p
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Jag har ju bara ridit med sadlar som har haft stora stöd framför och bakom benen dom senaste 20 åren när jag skaffade en likadan bomlös som du har.

Tyckte det kändes som man satt som i spagat på en enorm tunna med världens jätteblöja...

I ungefär 15 minuter....

Sen satt jag som på ett mjukt moln och bara N J Ö T ! ! !

Fast jag visste ju redan från start att jag skulle bli tvungen att modifiera den lite för att den skulle passa MEJ.

Provade också om jag behövde ha stöd framför och bakom benen genom att först provisoriskt sätta fast lösa knästöd med kardborre på baksidorna, kom från en gammal syntetsadel annars finns dom oftast att köpa lösa hos bla Wintec's återförsäljare.
Men jag upptäckta raskt att jag helt enkelt inte behövde några eftersom jag satt som gjuten i sadeln i alla fall.

Vi har testat sadeln på 6 olika hästar, allt från smällfeta tunnliknande saker till högmankade, och kom fram till att den låg bäst på dom hästarna som INTE hade allt för höga och markerade mankar.
Sadeln testades av >10 ryttare, allt från rena nybörjare till mer avancerade.
Och INGEN av ryttarna tycket annat än att efter ca 15 minuter så satt dom helt underbart.

Sadeln varken snurrade eller gled när man red eller satt upp trots att den som använde den mest var stallets då smällfeta tunnlika manklösa fjording.
Däremot så är det nog lämpligast om man kan sitta upp genom att stå på något, typ pall eller annat.... bara utifall att...

Nu ångrar jag bittert att jag fick ett infall och bytte bort den tidigare i höstas.... gjorde det för att jag pga min reumatism och mina nackskador gjorde att jag fick ökad värk i höfterna då den inte gav det stöd som behövdes... men jag kommer nog att köpa mej en till i sommar när jag fått ihop lite mer pengar....för nu vet jag ju exakt hur jag ska modifiera den så den passar mej bättre...
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Jag tycker att den är helt underbar att rida ut i, och till det finns det ingen bättre sadel. Det är bara det att detta är min enda sadel till den här hästen, så den används vid dressyrridning också. Jag är en ganska felbyggd människa, med något reumatiskt (läkarna har inte satt ett namn på det än) plus att jag är överrörlig lite här och där, så det är ganska svårt att hitta en sadel som "kompenserar" för allt det.

Sadeln är fortfarande för bred för att jag ska kunna vrida om låren så att insidan kommer mot sadeln i stället för baksidan. Om jag sitter "rätt" går det bra i fem minuter, sen kan jag inte gå på resten av dagen. Tänkte därför prova med knästöd tills jag får pengar att köpa en sadel med "riktig" sits :laugh Mamma föreslog byte till smalare häst, men det går jag inte med på!
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Wintec har lösa knästöd i olika storlekar, flexiblocs. Kan tyvärr inte hjälpa dig med var du hittar dem.
// Linda
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Du gav mej ett sökord som hjälpte mej hitta dem, tack! :)
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Grandeur har en pad med knästöd!! Eller hade innan iaf. Fast jag kan ju inte säga hur den skulle passa dig och din sadel....
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Åh, vad bra, ska kolla upp det. Det vore ju helt klart smidigast med en "färdig" pad. Tack!
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Har du försökt padda upp den?

Det kan du göra genom att skära ut liggunderlag och lägga under sitsen på sadeln (limma dit kardborre så de sitter fast) Då kommer du lite högre upp och hur smalt du vill ha det väljer du själv (beroende på hur brett du skär ut dem)

De behöver bytas någon eller några gånger per år eftersom de trycks ihop. Men det beror också på hur mkt du rider och så.
 
Sv: Pad till bomlös - knästöd

Just nu har jag några liggunderlag och en handduk under sitsen, det funkar om man inte rider för länge för då får man ont av ändarna på handduken. Ska försöka fixa till det men har aldrig orken :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 741
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 352
Ekonomi & Juridik Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 985
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp