Pad till bomlöst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Extasia_ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 919
E

Extasia_ox

hade en källqvist (stavas så?) men den gled på sne hela tiden. och alltid åt höger. så nu tittade vi på torsions paddar så vi ska ringa dit och fråga. men dom kommer ju så klart att säga att deras pad är bra osv. är det någon som har lite mer erfarenhet av paddar till bomlöst? eftersom jag själv inte har en aning om vad jag ska leta efter :confused: !! ni får gärna tipsa om försäljare och lite priser oså. gärna om ni själva har en pad som funkar eller känner ngn som har! Vill hitta ngt som passar nu ...

Sv: Pad till bomlöst?

Jag har en pad från kjällqvists också och den gled också åt höger jättemycket i början. Men prova att lägga emellan en antiglidmatta. Mitt problem försvann då helt och jag har ridit så i nästan ett år snart:)
Många här säger dessutom att kjällqvists pad inte är bra då kanalen för ryggraden inte blir tillräcklig. Mina pad(har både den svarta och den gröna) är dock inte sånna, men för att ändå få det ännu lite bättre så ska jag skaffa mig liggunderlag och skära ut i samma form som iläggen och lägga ovanpå dem i paden. Då blir det en ordentlig kanal för ryggraden (tornutskotten). Testa detta först (om du vill såklart) innan du köper en ny padd. Det kan ju fungera likabra och dessutom så finns det ingen garanti för att en torsionpad inte kan glida den heller.

Lycka till

/sparf

Jag har en torsion padd och den är super.
Jag provade med källqvists padd först efter som att den är billigare men den var alldeles för tunn så när jag hade ridit ett tag så var det ingen kanal för ryggen kvar. Den sjunker ihop för lätt (tycker jag) och ju varmare det är ute desto "sladdrigare" är den och sjunker ihop ännu lättare.
Med torsions padd blir det verkligen en kanal och den är där oavsett hur länge och hårt du rider.
Jag har haft min torsion padd i snart 3 år och jag skulle aldrig byta den mot en källqvists padd.

Extasia_ox skrev:
hade en källqvist (stavas så?) men den gled på sne hela tiden. och alltid åt höger. så nu tittade vi på torsions paddar så vi ska ringa dit och fråga. men dom kommer ju så klart att säga att deras pad är bra osv. är det någon som har lite mer erfarenhet av paddar till bomlöst? eftersom jag själv inte har en aning om vad jag ska leta efter :confused: !! ni får gärna tipsa om försäljare och lite priser oså. gärna om ni själva har en pad som funkar eller känner ngn som har! Vill hitta ngt som passar nu ...

Hej,

Jag har SKITO-paden och HAf-paden från Stallvrå, båda ger bra kanal för ryggen men inläggen i HAF paden var inte bra tycker jag.

Har tagit SKITO inlägg och skurit till och lagt i HAF paden som då fungerar super. Tycker SKITO-inläggen är de bästa som jag sett hittills. De är i tempurliknande material och väldigt tryckavlastande. Finns att köpa lösa för 400 kr paret om du vill skära till och lägga i din nuvarande pad.

Tror egentligen inte nyckeln till tryckavlastning sitter i själva fodralet utan mer i inläggen som måste vara av ett material som verkligen avlastar och inte sjunker ihop.

~Ingrid

nu har vi pratat med torsion :) dom sa att källqvist var en pirat kopia av deras så det är därför den inte funkade lika bra.. så nu har vi beställt en från torsion :D hoppas den funkar. men kändes väldigt bra eftersom dom frågade om min vikt, hur hästens rygg såg ut och allt verkade väldigt seriöst. när jag köpte källqvist så var det ju bara en pad o inga skötselråd eller hur man lägger på den på bästa sätt.
så nu blir det en vinröd torsionpad till min skimmel. BLIR SÅ SNYGGT! :D

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Jag har SKITO-paden och HAf-paden från Stallvrå, båda ger bra kanal för ryggen men inläggen i HAF paden var inte bra tycker jag.

Har tagit SKITO inlägg och skurit till och lagt i HAF paden som då fungerar super. Tycker SKITO-inläggen är de bästa som jag sett hittills. De är i tempurliknande material och väldigt tryckavlastande. Finns att köpa lösa för 400 kr paret om du vill skära till och lägga i din nuvarande pad.

Tror egentligen inte nyckeln till tryckavlastning sitter i själva fodralet utan mer i inläggen som måste vara av ett material som verkligen avlastar och inte sjunker ihop.

~Ingrid

Tack!! Nu hittade jag svaret i denna tråden istället!!:D Då ska jag med göra så!!

Har funderat på det rätt länge, men eftersom jag inte ridit pga skada har jag väntat. Och velat mellan att prova med liggunderlag över HAF-inläggen. Men jag satsar på Skito nu då!! För du har bara dem i va? Inte HAF-inläggen med väl?

Ingrid och Lukas skrev:
De kan du köpa på Stall Vrå http://www.stallvra.com

~Ingrid

Men var köper man dem separat? Tittade under Övrig utrustning (eller vad det hette) och där fanns bara paddar och lite träns och grejer. Mailar man bara och säger att man vill köpa ett par inlägg?

Julle skrev:
Tack!! Nu hittade jag svaret i denna tråden istället!!:D Då ska jag med göra så!!

Har funderat på det rätt länge, men eftersom jag inte ridit pga skada har jag väntat. Och velat mellan att prova med liggunderlag över HAF-inläggen. Men jag satsar på Skito nu då!! För du har bara dem i va? Inte HAF-inläggen med väl?

Nej bara SKITO inläggen i HAF-paden, blir super!!!

~Ingrid

Det var det jag trodde, men tänkte fråga för säkerhets skull!!;) Ska beställa så fort jag får råd!! Lite knapert just nu...:crazy:

Julle skrev:
Det var det jag trodde, men tänkte fråga för säkerhets skull!!;) Ska beställa så fort jag får råd!! Lite knapert just nu...:crazy:

Jo allt med namnet "häst" i kostar ju, dessutom vill man ju ha så mycket :angel: annat också...till hästen ;)

~Ingrid

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 323
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
900
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 169
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 379
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka