Pad till sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ruffa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 775
R

Ruffa

Hej!
Har en sadel som är utprovad till hästen, men tyvärr ligger den inte så bra då den hamnar i bakvikt vilket gör att jag får en enorm stolsits. Sadeln är precis omstoppad med extra mycket stoppning i bak men det hjälper inte. Jag funderar då på att skaffa någon form av kilpad som kan höja upp den lite i bak. Kan det på något sätt vara dåligt för hästen med tanke på tryckfördelning och liknande över ryggen?
Det ultimata vore förstås att skaffa en ny sadel men just nu är ekonomin ganska begränsad...

Sv: Pad till sadel

Är det väldigt tjock stoppning fram kan det hjälpa om du tar ut lite stoppning fram så den blir lite vidare. Men annars är det bara att skaffa sig en ny sadel som gäller.
Kilpad ska du absolut inte använda, då blir tryckfördelningen ännu sämre.

Sv: Pad till sadel

Tack för ditt svar, lite o.t måste jag säga att din sadeltråd 2.0 är super!
Misstänkte väl att kilpaddar inte är så bra...

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
899
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 356
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 343
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka