Pad under sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Peach
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 872
P

Peach

Har sett att fler och fler i mitt stall (och även andra stall) har börjat att lägga fårskinnspaddar under sina sadlar och är lite nyfiken på om det är ett nytt mode ute och går? En del använder det säkert för att de anser att deras häst behöver det, men jag blir i alla fall lite nyfiken på om padden är mest till nytta eller till pynt? Eller kanske till båda delar?

Varför använder du/använder du inte pad under sadeln?

Hoppas på en trevlig diskussion och ingen pajkastning ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pad under sadeln

dels för att sadeln inte ligger helt 100 nu då hon har musklat på sig en hel del (sadeln är utprovad från början..) och jag vet att jag så småningom måste köpa en ny sadel, men jag har inte råd med det nu och det ligger mkt bättre med padd.

och då valde jag en fårskinnspadd eftersom dom dels är snygga och bra.
har prövat andra paddar tex kilpadd men med dem låg sadeln ännu sämre..

Att lägga en padd under gör egentligen att sadeln som redan sitter dåligt kommer att sitta ännu sämmre Eftersom att det blir tajtare vid manken så blir det oftast tryck där under. Skulle sett ett fulblod som stog i vårt stall innan där ägaren hade en mjuk fluffig padd under. En dag kom det ut en equiterapeut och undersökte denna häst när han tryckte vid sidan av manken så skakade hela frampartiet av smärta!

Jag använder inte pad, eftersom sadeln ligger bra på hästen (den är måttbeställd).

Jag skulle kunna tänka mej att använda pad av ett enda skäl: om hästen av någon anledning fallit ur tillfälligt.

Det senaste året, eller så, har det varit väldigt modernt med fårskinnspaddar. Troligen på grund av att någon elitryttare gör reklam för sådana.

Immer

Jag anväder pad. From. idag :) . Fårskinnspad.
Dock ENDAST pad, inget schabrak under.
Det är efter råd av sadelmakaren, för att sadeln inte ska glida så mkt och för att det ska vara "skönare" iochme fällningen för tillfället. :)

jag har det för min häst e hålig vid manken och en sadel skulle inte ligga bra utan lammull som fyller ut. men jag har lammull med rygg kanal <-- viktigt

Jag har en utprovad sadel, men som är en aning för vid, pga att han har tyvärr haft en för trång sadel tidigare. Så nu håller han på att muskla upp sig och under tiden har jag en padd (fårskinss fejk)
Det gör att sadeln ligger bra under tiden medans han blir bredare och bredare.

Jag hade en fårskinnspad ett tag till min unghäst eftersom jag köpte en något för vid sadel med flit. När han hade vuxit i sadeln tog jag bort paden.

Har samma som maran. Köpte ny sadel ihop med hästen. Hon musklade sig snabbt ur den. Fick muskelinflammation och vilade i 7 månader. Nu har jag en bra sadel men den är ngt för vid. Så tills hon musklat upp sig ordentligt igen har jag fårskinnspadden under.

Men lite mode tror jag det har blivit också. Inte bara att vår medvetenhet för hur sadlar ska ligga har ökats.

I mitt stall är vi 4 som har padd. Min väninna som har samma orsak som jag. Hästen musklade sig ur sadeln. Hon var inne och vidgade den. Enligt råd av sadelmakaren lite för vid för att hästen kommer muskla på sig lite till. De andra är jag inte så säker på. Men vet att det är behövligt. :)

Då är dom isåfall "ute", det är gelpad från Action som är inne nu.... :angel:

Jag använder fårskinnspad om sadeln är lite för vid, eller om hästen har känslig rygg.

använder ingen padd-behövs inte

när han fäller vinterpälsen har en fårskinnspad -får skav allt under den perioden..

jag har en unghäst som fick en lite för vid sadel för att han skulle kunna muskla sig. han hade en lite för trång sadel innan så behövde därför byggas upp.
använde fårskinnspad tillsvidare.
redan på tre veckor nu med en sadel som passar har han musklat sig så mkt att jag redan nu kan ta bort fårskinnspadden! och nu är sadlen tillräckligt vid. för honom :)

i detta fall tycker jag padden är super.

Hehe jag erkänner, min fårskinnspadd är mest pynt... :angel:
Om den inte skadar hästen på något sätt så gör det väl inget att man är lite löjlig och vill att det ska se fint ut ?

Av samma anledning som Maran...men visst är det nog lite mode i det...principen:Tjocka raggsockar i en redan fint sittande sko(för att det är stötdämpande)måste ju bli den effekten om man sopar på en padd på en redan bar sittande sadel.
Lite sunt förnuft efterlyses;)

Jag har ingen padd... Men kanske skall köpa... min häst skulle behöva det åxå är det stilrent.... (Tycker jag) :banana: pussen

Jag använder inte det nu eftersom sadlarna (japp, jag har tur som till och med har flera!) ligger bra på båda hästarna.
Men har en padd som jag kan lägga in om hästen skulle tappa muskler helt plötsligt och sadeln inte skulle liga fult så bra. Men det skulle då vara en tillfällig lösning, inget som jag använder ständigt.

min gamle har en action backpad för att han fortf är lite för smal för att ha normal bom, men smal är alldeles för smal. det är svårt med en häst som så lätt tappar vikt, han breddar o vidgar sig på många ställen mest hela tiden.
unghästen har ännu ingen egen sadel o ser helt annorlunda ut i ryggen från gamle, så han går med fårskinnspadd under gamles sadel så att den inte åker fram o halkar fel. men nästa vecka kommer hans nya butet :love:

Det dumma är ju att en pad som man köper som inte specialgjord för just min häst kommer att fylla ut lika mycket fram som bak. Om den däremot vore sydd just för min häst och sadel skulle man kunna göra den ultratunn bak och tjock fram där det behövs om nu hästen har hålig manke. men såna finns ju inte. spec. sydda alltså.

Knäpp tanke från mej?

Jag reagerade när jag såg barbacka i torsdags. Malin baryard hade först en gelepad och sen ett shabrak och sen en fårskinnsvojlock. Kan en häst ha så känslig rygg?? dessutom borde det trycka rätt regält på tornutskotten eftersom hon knappast kan dra upp allt detta i tunneln mellan bossorna. isåfall skulle det trycka på sidan om ryggraden.

Knäpp tanke igen??

Jag tycker att man kan ifrågasätta även toppryttare, de blir säkert också påverkade av modet ibland! och vi bli påverkade av toppryttarna! för det är mode med pad. ("jag vill ju va som duuuu" *sjunger ur djungelboken*)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Smultron
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 591
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna