Pad under sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Peach
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 872
Sv: Pad under sadeln

Det ser skönt ut och så kan man ju ha den om man ska rida barbacka...

Senast ändrad av en moderator:

En fråga: Min ponny har ingen hög manke, och sadeln glider en del. Vi ska köpa en bättre sadel, men just nu tillåter inte plånboken det... Kan jag då använda fårskinnspad (eller fuskskinnspad från Hööks) så den ligger bättre?

Fick ett infall och köpte en fårskinnspad igår, satte den under sadeln, och red ut i skogen.

Vilken skillnad!
Hästen verkade mycket nöjdare och villigare att arbeta med ryggen då hon fick plats med att höja sina ryggmuskler under sadeln, och jag som innan tyckte att denna sadel var stenhård... ja, nu var det bara underbart mjukt att kunna sitta i sadeln ordentligt.

Så jo, den har sina fördelar.

använder ej pad, men ska köpa en gelpadd.
har dock en fårskinnsvojlock. men då den är gammal, så är den inte direkt tjock, men fortfarande mjuk och bra.

Nej, jag hade polypad till min fd foderhäst, den var helt suverän, :) och billigare än en fårskinnspad.

har en fårskinnspad under dressyrsadeln på fyraåringen, då sadelnligger bra men är för bred så fyller paddenupp platsen.

meep_ask skrev:
Det dumma är ju att en pad som man köper som inte specialgjord för just min häst kommer att fylla ut lika mycket fram som bak. Om den däremot vore sydd just för min häst och sadel skulle man kunna göra den ultratunn bak och tjock fram där det behövs om nu hästen har hålig manke. men såna finns ju inte. spec. sydda alltså.

Knäpp tanke från mej?

:idea: Nejdå! Jag sydde faktiskt en pad just för att min häst är "hålig" vid manken, Jag mätte och stoppade den precis där håliheten var. Funkar bättre än ngn pad jag köpt.

meep_ask skrev:
Jag reagerade när jag såg barbacka i torsdags. Malin baryard hade först en gelepad och sen ett shabrak och sen en fårskinnsvojlock. Kan en häst ha så känslig rygg?? dessutom borde det trycka rätt regält på tornutskotten eftersom hon knappast kan dra upp allt detta i tunneln mellan bossorna. isåfall skulle det trycka på sidan om ryggraden.

Knäpp tanke igen??

:rofl: Nej, inte här heller, jag håller med. Sadeln måste väl vingla rundor på hästryggen med så mkt under...

knäppte på teven häromdagen. Då fick man se Malin Baryard sadla på flippan. Först gelpadd, sen schabrak och sen en tjock fårskinnspadd sendan på med sadeln. Hur får allt de plats under igentligen? det kan man ju fundera på.... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Sen såg man ju vad flippan tyckte om det där med... :angel:

precis, såg ju glad ut när hon drog åt sadelgjorden. Jag tycker faktiskt att det programet var rätt kasst. Inte sjutton vet små barn vad hon pratade om när hon babbla på om allt som de som har ridit ett bra tag kan... flippan gick ju i stadig form osv när hon red också... :cool:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Smultron
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 591
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka