Teresa00

Trådstartare
Min hästs sadel är lite trång framtill och lite platt, kan det hjälpa att lägga under en pad? Om den trycker lite framtill så kan väl paden fördela trycket eller?

Sv: Pad

Om skorna är för trånga, hjälper det att ta på en raggsocka?

Nej, en padd gör det inte bättre. Är sadeln för smal i bommen kommer den att hamna i bakvikt och då förvärrar bara en padd.

som Lovisa redan svarat. en padd på en redan för trång sadel gör sadeln trängre och trycket ökar där det är som trängst. Svar: NIX. inte en lösning.

Om skorna är för trånga, hjälper det att ta på en raggsocka?

Nej, en padd gör det inte bättre. Är sadeln för smal i bommen kommer den att hamna i bakvikt och då förvärrar bara en padd.

Alltså var kommer alla dessa idéer om paddarna ifrån? Var kommer logiken att man slänger in en padd på en illasittande sadel och vips gör den ingen skada för att man har ett litet lamm där emellan eller än värre om man har en sadel som är för trång så passar den med ännu mer massa under?? :crazy:

Vem startar alla dessa rön? Eller tror man med automatik att en padd löser alla problem innan man lärt sig fakta? Jag förstår verkligen inte..

Din jämförelse med skorna är så jäkla bra!! :bow: Tänk om fler kunde tänka så - logiskt! De skulle ju aldrig någonsin ta på sig ett par extra sockar om skorna är för små och trycker, för att man fattar att det blir för trångt då, det får inte plats! Men varför tror man det på en häst Vad gör denne annorlunda? :confused:

Senast ändrad:

Tror det kan bero på att vissa padar marknadsförs som "problemlösare" i vissa fall, lite i krokarna kring "Passar inte din sadel? LUGN! Med denna revolutionerande pad kommer den ligga perfekt!" Sen tänker inte folk på vad en pad faktiskt gör, nämligen gör passformen smalare, oavsett vilka övriga fantastiska egenskaper den har.

Minns när pollypaden var riktigt på tapeten, oj vad bra den skulle vara och den skulle både hjälpa om sadeln var för bred och om den var för smal. Den marknadsfördes mer eller mindre som en magisk uppfinning som kunde få vilken sadel som helst att ligga bra på vilken häst som helst.

Jag har faktiskt aldrig hört sådan marknadsföring.. Fast å andra sidan sitter inte jag och läser om paddar heller då jag hellre lägger tiden på att läsa på om sadlar för att få dem att passa. Så ja, är det som du säger så är det skrämmande. Skrämmande att människor tappar logiskt tänkande för att ett säljande företag säger tvärt om för att få sälja. :crazy: Fast så är det ju med all reklam :devil: Vart tog vårt tänkande vägen?

Det som är så bra med lammen under sadlarna är ju att allt fluff gör att det inte syns att sadeln ligger illa.. Voila! Den passar med lammet under! :idea:

fast polypadden är ju ett schabrak, inte en padd i ordets traditionella bemärkelse. I övrigt håller jag med dig.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 881
Senast: Görel
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 844
Senast: Murray
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur