Padd eller vojlock i fårskinn?

noble art

Trådstartare
Ja, vad är skillnaden på en hel vojlock i får skinn och bara en padd? Och om man har padd, så ligger väl den ovanpå en vanlig vojlock?
Vad är de bra för mer än om sadeln är lite stor och hästen ska växa i den?

Sv: Padd eller vojlock i fårskinn?

Jag använder fårskinnspad för att det är stötdämpande och tryckavlastande och för att min sadel hamnade lite nära manken(utan att vara för vid).

Tycker du att padd är bättre än vojlock eller har det bara blivit så?

tror anledningen till att många använder padd+ schabrak är att fårskinnet blir svettigt och äckligt efter användning om det ligger direkt mot hästen. renskinn tar inte åt sig smuts på samma sätt som fårskinn och är bättre att ha direkt mot hästen. ska man dock ha ngt för stöt dämpning och utfyllnad under sadeln är fårskinns padd + schabrak bättre.

Jag tänkte ha det för att det är mjukt mellan rygg och sadel, men vill inte fylla ut för mkt.

tänk på att, passar din sadel nu så kan den bli för smal med fårskinn under. viss stötdämpning kan man dock få av gel padd, inte lika bra som fårskinns padd som stötdämpare, men blir lite mjukare för hästen och sadeln paddas inte upp lika mycket = mindre risk för att sadeln blir för trång, dock så finns det ingen kanal för ryggradel på gelpaddar vilket gör att den ligger mot ryggraden på ett annat sätt än en fårskinns padd med kanal gör.

Vår ena häst tål inte vojlock i bomull el annat tyg. Han får knutor el vad det nu är. Nej, det är inte proteinknutor och vojlockarna är rena och vi har inte använt sköljmedel!! Sedan vi började använda fårskinn har han aldrig ngr obehag.

Eftersom jag vill kunna variera med olika schabrak så var det en självklarhet med padd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 213
Senast: super
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka