Padd till lindor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MaLu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 097
M

MaLu

Vad använder ni för padd till lindor som används vid ridning? Har sökt igenom hela eurohorse efter nya paddar idag men hittar ingenting!! Vill ju ha sådana som man själv kan klippa till för att få bra passform.

Jag såg bara sånna där hemska tjocka fodrade saker som väl inte kan vara tänkt till ridning?

Malu

Sv: Padd till lindor

ja letade med i går och hittade inga bra, alla va jätte stora!

Och framförallt tjocka tycker jag. Man hade ju kunnat klippa och sy till lite om de hade vart bra annars men... Jag fattar inte detta, visst lindar väl folk fortfarande?

Det fanns ju iofs också massvis med fleece-lindor och andra hemska saker som inte ger ngt stöd. Då behöver man ju såklart inte paddarna..

Malu

Har jag fleecelindor använder jag tunna paddar, elastiska så
har jag några skumgummiliknande eller några som är ganska tjocka.

mias har bra ridpaddar. de finns att beställa på hippomarket.com

Ett tips:

För ungefär 100 år sen (eller iaf 5 :angel: ) så sydde jag egna. La dubbla lager fleece (den varianten som inte noppar sig) och sydde sömmar längs kanten. Dessa paddar har jag sen haft sen dess och de funkar kanon, har tillochmed fått sytt såna till kompisar.

Det är perfekt för de är lätta att tvätta, grusen fastnar inte så lätt och man kan sy dem exakt så stora som man vill.

//E

Jag har hört att dom här ska vara bra:
MRS125.jpg

Från Mias.

De tjockare paddarna är oftast till för att linda stallbandage/nattbandage med...

Rider helst med fleecebandage, och då behöver man ju inte padd men när jag rider med elastiska, vilket är ytterst sällan så har jag några vita väldigt tunna paddar.. Kommer inte ihåg vart jag hittade dom men dom var billiga och lagom stora :)

Hampis & Bisquit: men är de i lagom storlek? Jag tycker att de verkar stora..

lady_vip: Det där låter ju helt klart smart men lite jobbigt och det blir nog inte billigare heller va?

SnigelEffekt: De där har jag sett men de är ju helt enorma! Man måste väl linda upp på halva knät? :confused:

Sådana här har jag haft innan och vill ha igen:
7108.jpg

Går att beställa från Börjes men de hade inga på mässan.
De kan man klippa i som man själv vill och få en perfekt storlek ganska lätt.

Min idé var att klippa lindorna lite snett på ena sidan så att de överlappar lika mycket över kotan som över senan. Om ni förstår vad jag menar, benet är ju inte lika tjockt överallt..

Får väl helt enkelt göra en beställning från Börjes istället.

malu

Jag har Eskadron-paddar. Kanalsydda med frotté på insidan. sitter bra på benet lagom stora för en stor häst/D-ponny. Knölar inte under lindorna + att dom är elastiska så att dom formar sej efter benet. Klart det bästa jag provat hittills.
Annars om man vill klippe till själv så har vi haft nåt skummgummimaterial som är tunnt, men segt (inte som poröst vanligt skummgummi) och gjort egna paddar som passade små ponnytravarben.

Men Eskadrons paddar finns ju i flera storlekar. Vissa är till för ridning men sedan finns det en variant som är mycket större som är till för stallbandage.

Rider med flece lindor:angel: Om det är typ som gummiband så har jag paddar..Tycker att flece lindor är lättare att linda med:angel:

jaha... Vet inte vilka jag har sett då men de var enorma i alla fall :D

Jag har gett upp och tänker beställa från börjes nu.. Får väl köpa lite annat också när jag ändå håller på :D hehe

Jo, fleece kanske är lättare att linda med men de kan man ju bara ha för att det är snyggt i så fall, de ger ju inget stöd.

malu

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 863
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur