Ida_79

Trådstartare
min sadel behöver koma upp lite bak.. men tills jag köper/hittar en bra så undrar jag om man kan göra en typ själv så länge?? Kanske vika i hop en handuk eller ngt?? kom med förslag:)

Sv: Padd

Varför ska den komma upp lite bak? Ligger den i bakvikt? Har du kollat så att den inte är för smal åt din häst?

Om sadeln inte ligger bra så riskerar du ryggproblem och annat elände för hästen, så försök hitta en sadel som passar så fort som möjligt, tyvärr. Paddar är ingen bra ide för att kompensera sadlar som ligger i fram/bakvikt, och handdukar och annat tror jag ännu mindre på.

Den ligger bra,har haft ute ET som har gjort akupunktur då han har haft späningar i ryggen.. Han är behandlad 2 gånger nu på kort tid o ska ridas nu som vanligt igen.. Hon kolla sadel o tyckte den låg utmärkt,men sen idag när jag hade min hovslagare häst så bad hon mej lägga på sadeln,hon kan lite sånt hon med.. Men hon påstod att jag sadlar alldeles för långt bak,hon visade då vart hon tyckte den skulle ligga på min häst.. Hon la den typ på manken,jätte långt fram,men jag sa att då ligger den juh mitt på bogbladet.. men hon sa att den skulle vara så pass långt fram o att den inte störde hästens rörelser.. ähh jag vet inte vad jag vill få ut av detta inlägg..

jag ska ta kort på hur den ligger imorgon o visa så får vi se vad ni tycker..

fråga några som VET istället för en hovslagare som påstår att den ska ligga på bogbladet. Det är helt fel!

om din häst haft spänningar i ryggen så kan det ju bero på att just sadeln ligger fel!

Åk iväg till någon kunnig inom området sadelutprovning som kan hjälpa dig med att hitta en passande sadel. Fortsätter du rida med den som ligger dåligt så kommer din häst att få tillbaka problemen igen så då är det ju lönlöst at behandla.

Om sadeln ligger i bakvikt kan det bero på att den är för smal eller så har stoppningen sjunkit ihop mera bak än mitt på och behöver stoppas om.

detta är en ny sadel som jag köpt efter han blev behandlad första gången.. Det är en Wintec bates Cair. fast den ligger inte i bakvikt när jag lägger sadeln som jag o ET vill ha den..

Låter ju lite skumt. Släng in lite bilder imorgon så syns det ju ganska snabbt om den ligger i bakvikt eller ej. Egen padd, såsom handduk eller liknande är nog ingen bra idé.

Låt hovslagaren titta hovarna och ET kolla muskler etc och eftersom sadelutprovning ingår i massageutb ,så antar jag att det ingår i ET utbildningen också, men inte i hovslagarutbildningen...

lyssna inte på hovis! sadeln ska inte ligga på manken, den ska ligga minst tre fingrar bakom bogbladen.

Den ligger bra,har haft ute ET som har gjort akupunktur då han har haft späningar i ryggen.. Han är behandlad 2 gånger nu på kort tid o ska ridas nu som vanligt igen.. Hon kolla sadel o tyckte den låg utmärkt,men sen idag när jag hade min hovslagare häst så bad hon mej lägga på sadeln,hon kan lite sånt hon med.. Men hon påstod att jag sadlar alldeles för långt bak,hon visade då vart hon tyckte den skulle ligga på min häst.. Hon la den typ på manken,jätte långt fram,men jag sa att då ligger den juh mitt på bogbladet.. men hon sa att den skulle vara så pass långt fram o att den inte störde hästens rörelser.. ähh jag vet inte vad jag vill få ut av detta inlägg..

Går du till tandläkaren och frågar om h*n kan kolla om ditt hjärta låter bra?

Nejdu! Rätt utbildad person till rätt sak.

Min ET tycker fö att jag ska ha Kieffer (passar raka hästar med mkt manke) till min pålla (som är lågmankad och svängd).

Ta lite bilder så får vi se vad det sadelutbildade bukefolket säger ;)

Men snälla nån :S vad är det för människa.. Den ska ju ligga BAKOM bogbladen, annars stör den absolut hästens rörelser.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 152
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
618
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka