"Padda upp" Barefooten!

Snobben

Trådstartare
Ni som har Barefootsadel,har ni haft i mer inlägg i padden(grandeur) än det som är till(det svarta skumgummit)
Min häst har ganska hög manke och haft tryck där innan,så det känns som att padden behöver lyftas lite.
Tunneln under padden är ju ganska smal...

Tips! :bump:

Sv: "Padda upp" Barefooten!

Jeg har paddet opp min Grandeur pad mer. Har nå ca 2 cm innlegg i den og det var det som skulle til for at padden skulle 'gå klar av manken' på mitt sto.

Vad har du lagt i för material?I hela padden eller bara framtill?

Jag har skurit ur "nya" inlägg i tjockare liggunderlag och stoppat i, funkar kanon :)

Funderade också på liggunderlag,ska nog testa det! :)
Det är väl också bra att lägga sadeln en aning längre bak än en bomsadel,så manken är ordentligt fri.

Ryttarens vikt skall alltid hamna på samma plats oavsett vilken sadel man använder. Många sitter för långt fram, så att tänka att man skall lägga sadeln lite längre bak är nog inte fel. Man får dock inte hamna allt för långt bak heller. Har sett skräckexempel på sadling långt bak med. Sadeln skall ju ligga bakom bogbladen och framför sista revbenet och ryttarens vikt hamna där mittemellan.

Det finns Equilizer pad som är högre vid ryggtunneln. 1 och 1/4 tum och nere vid benet (längst ner) är den endast 1/2 tum. Den borde vara bra för din häst. Finns att köpa åtminstone till Torsion sadlar. Man kan även köpa enbart dynorna (utan fodral) och då blir det halva priset. Skulle rekommendera det snarare än att fylla på andra typer av material.

Hälsning Maja

Man borde väl kunna köpa Equalizer inläggen, sedan skära till dem lite så att de passar i Grandeur fodralet.
Equalizerna finns ju i olika tjocklekar med.

Funderade på Equalizer innan,men eftersom det glatta materialet inte passar så bra till Barefooten(sadeln glider en del enl vad jag läst :confused: )så har jag grandeur sålänge.

La sadeln där jag tyckte skulle vara bra,men efter ridturen då vi klättrat upp för små backar och sadeln åkt något bakåt så insåg jag att den låg mycket bättre så,manken kom fram mer och bogbladen verkade mer fria. :idea:

Jag har grandeur och skito, på en av hästarna lägger jag in två mindre bitar fram vid manken. De är skurna med fasad kant. Jag var inne på en fabrik och köpte skum i lagom tjocklek och hårdhet. Det var inte farligt dyrt.

Ja, den glider en del. Men jag har köpt en halkskyddsmatta (som man lägger under vanliga mattor) och lagt den mellan sadel och padd, nu ligger sadeln helt stilla :idea:

Ok.Det är väl egentligen bara själva inlägget i paddarna som är olika? :confused: Det som tillhör grandeuren är ju rätt så tunnt och ganska hårt,fast det ska väl inte vara för mjukt heller.

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
798
Senast: Smultron
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: super
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka