Padda upp mer vid manken - bomlöst

Bellafjella

Trådstartare
Hej hej, nu är jag här igen och "tjatar" om min bomlösa sadel.

Har som jag berättat tidigare fått hem vår bomlösa Knight och det fungerar bra förutom vissa smärre problem med min sy-kunskap när jag skulle sy egen pad.

Nåväl, sadeln är verkligen super! Vi har en Kallblodstravare som tidigare gått på travet och det har varit lite problem med att pållen haft lite svårt med att fatta höger galopp. (Fattade för det mesta vänster galopp i stället)

Men dottern min upptäckte att det för det mesta blev rätt då hon red barbacka och nu när hon ridit ett tag i den bomlöse så blir det faktiskt rätt i princip varje gång! :banana: Så den gamla bomsadeln kan nog vara skulden till en del av problemet.

Nåväl, när det gäller padden så köpte jag dubbla original-inlägg från Grandeur och sydde fickor på ett schabrak. Jag ville ha dubbla eftersom hästen inte riktigt är i form ännu och ganska muskelfattig.

Men nu undrar jag: Jag tycker att sadeln trycks ner lite väl långt ner över manken, om ni förstår hur jag menar? När dottern sitter i sadeln och man sticker in fingrarna under framvalvet så är där inte så mycket utrymme. Det känns inte som om sadeln verkligen ligger rakt ner på manken men nästan . Är rädd för att den kanske trycks ner mer när hon rider lätt t ex.

Vad kan man göra? Jag har ju redan dubbla Grandeur-inlägg - kan man palla upp ännu mer bara vid manken kanske? Eller blir det för knöligt tro? Någon mer som har detta problem?

Sv: Padda upp mer vid manken - bomlöst

Man kan palla upp mer vid manken. Kan du få tag på kilformade småbitar att lägga i så är det kanon, då slipper du ju kanter.

PÅ min Barefoot fick jag bredda frampommeln, så nu är de bra.
Gillar Dartmoor sadeln där man kan välja mellan fler strl på frampommeln som faktisk kan vara problem för vissa.

Hmm......okej jag fattar! :idea: Jag har inte mer av inläggen jag köpte men jag borde ju kunna ta bitar av liggunderlag och palla upp med. Funderade på det innan men tänkte att det kanske skulle bli "klumpigt". Men om jag försöker "fasa av" på nåt sätt så borde det ju bli bra. Ska testa - tack för tipset! :)

Gick det att bredda frampommeln på Barefooten? Jag hade för mig att man endast kunde välja mellan låg eller hög pommel? Det fick i alla fall jag till svar när jag hade funderingar på att köpa en Barefoot.

Nåväl, bredare pommel vill jag inte ha ändå för då ligger säkerligen sadeln riktigt ner på manken och trycker. Jag ska försöka palla upp med mer inlägg. Jag tror också att det kanske bara är en kortare period som det är så här. Allteftersom pållen musklar sig mm så blir förhoppningsvis manken lite mer fyllig och sadeln ligger mer på rätt sätt över manken.

Jag hörde om en tjej som tog ur pommeln o fyllde med tyg!!!! Då hon hadde en väldigt bred häst

Hm, behöver du inte en smalare variant av pommel då?
Jag breddade den själv som jag fick, nu passar den mycket bättre!
Dartmoor sadeln har flera varierade frampommlar och de skulle se om dessa oxå kunde få plats i en Barefoot/ knight...isånnafall är det ju perfekt till dem som behöver vidare eller smalare frampomel.

Hmm jooooo...... kanske jag skulle behövt något smalare pommel men å andra sidan så tror jag (förhoppningsvis) att han fyller ut lite mer runt manken när han musklar sig mer.

Men jag har nog fixat problemet redan. Mina egna påsydda fickor med inlägg var inte speciellt proffsigt gjorda :o så jag tvingade min klippska och mycket sykunniga vännina att hjälpa mig ändra fickorna så nu bär inläggen upp sadeln mycket bättre.
Men tack alla för tipsen :bow:

Måste passa på att fråga......hur tjocka är inläggen du köpte och vilken storlek har de? Jag har precis beställt en barefootsadel och tänkte sy egen pad. Men visst måste man kunna göra även inläggen själv om man bara har måtten, då kan man ju även ändra tjockleken vartefter hästen musklar sig. Så om du kan tänka dig svara på detta vore jag väldigt tacksam!

Hälsningar carran

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror... 2
Svar
20
· Visningar
5 405
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden