BornAgain

Trådstartare
:cry:Under vintern har jag sett vakna paddor. De brukar dö efter ett par dygn. I går såg jag ytterligare en. Alldeles ensam krälade den över snön. Det såg så eländigt ut, att jag tog hem den och lade den i rabatten. Jag tänkte att jord och halvmultna löv borde kunna fungera som vinterbädd.

Så pratade jag med djuraffärn. De ansåg att chanserna var små. Så jag tog in paddan. Nu ligger den i en låda med jord och får frysta röda mygglarver.

Är det någon som vet det korrekta sättet att hantera yrvakna groddjur? (Jag brukar försöka att inte lägga mig i, men den här gången lyckades jag inte vara vuxen och förståndig)
 
Sv: Padda

Jag vet inte var i landet du bor, men här ligger de nergrävda i rabatterna hela vintern och klarar sig alldeles utmärkt. Så jag tror inte att du är fel ute med din hantering av krabaten. Jag tycker paddor är jättesöta, vi har flera stora tjockisar på landet.... :love:
 
Sv: Padda

Hm frågan är om den äter mygglarverna.. När jag var liten var jag en ivrig paddfångare, och dom åt inte alls mycket. Min erfarenhet är att dom mest går på rörelser, och jagar gör dom ju på kvällen så du kanske kan testa att vifta lite med mygglarverna på en pincett eller liknande i ett halvmörkt rum? :) Sen har jag för mig att dom äter väldigt mycket mat också så snåla inte på larverna :)
Ge den lite typ toapapper som du sprejar med vatten som ett substitut för fukten utomhus och sådär. Den klarar sig nog tills det blir lite varmare, lycka till :)
 
Sv: Padda

Det kanske later jattelojligt, men du kan sakert ringa/maila Skansenakvariet och dylika zoo/djurparker som du vet har grodor/paddor. :idea:
 
Sv: Padda

Det kanske later jattelojligt, men du kan sakert ringa/maila Skansenakvariet och dylika zoo/djurparker som du vet har grodor/paddor. :idea:

Inte löjligt alls, Nordens Ark i Bohuslän har en stor avdelning för inhemska groddjur. :bow:
 
Sv: Padda

Tack för tipsen, den har grävt en lång gång och har inte synts till på ett par dagar. Mygglarverna försvinner dock, så jag är vid gott mod

PS jag kan inte läsa PM
 
Sv: Padda

ok, förklarar varför jag inte fått svar på min utförliga förklarning om vad du bör göra med paddan för att den ska må bra. Har du mailingadress jag kan skriva på kanske.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp