Paddar på benen!

Jaaxxx

Trådstartare
Man ska ju har paddar på hästensben om man har benlindor på, om man inte har de där special lindorna med fleece närmast. De är paddarna kan de vara av vilket material som helst?

Min mamma håller på med ull och tovar ganska mycket och jag undrar om man skulle kunna tova paddar och ha under benlindorna? Jag tänkte eftersom att det är naturmaterial. Hur stora ska paddarna vara?

Sv: Paddar på benen!

skulle fungera så länge det är slätt och inte finns några knutor, mått brukar finnas angivet på nätsidor och i kataloger

Det går nog med vad som helst, bara det är helt slätt och utan skarvar. Ett för tunnt material ger kanske inte tillräcklig tryckfördelning och korvar sig lätt när man lindar.

Ska du göra egna paddar kan du ju ta mått efter den aktuella hästen, mät från undersidan av knäet och ner över kotan. Bredden ska vara så att du kan lägga padden omlott runt benet utan att skarven hamnar på senan eller mitt fram på benet.

Jag vill även säga att jag inte ens skulle våga linda lindor med "inbyggd padd" utan en riktig, slät padd underst. Det blir ju liksom skarvar mot benet fast det är mjuk fleece de första varven...

tovad ull måste vara det bästa som finns att använda som bandageunderlägg. se bara till att det blir tillräckligt tjockt, utan att för den skull bli knöligt.

Vet inte vad mina är gjorda utav, men dom är ganska tunna lite plastaktiga å så har jag bomullslindor över. Dom kommer ifrån en travbutik å är det enda stället jag har sett just dom paddarna.

1 cm är faktisk ganska tjockt! så mer kan dom förmodligen inte vara för att funka till ridning.

men paddarna ska nog vara 0,5-1 cm tjocka

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 754
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka