Paddock paradise/aktiverande hagar

Blyger

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara åkermark som hagar.

Någon som har idéer eller tips? Min initiala tanke var att börja med att stängsla om sommarhagen så att det blir ett U inuti, där hästarna måste gå längst bort i hagen för att komma "in" i U-et och därmed få en större betesyta. På vägen dit tänkte jag lägga några små hinder.

Men hur breda korridorer ska man ha? Rör sig hästarna mer eller är det bara en fåfäng förhoppning?
Jag vill inte heller preppa marken för mycket, utan det ska fortfarande vara möjligt att plöja/så om vid behov.

Någon som gjort något liknande? :)
 
Min hage är lite inspirerad av PP och består av två områden sammanbundna med en korridor. I ena området finns vatten, träd och stenrösen, i det andra området har jag saltsten, ligghall och en stor kulle. Korridoren är ca 4 m bred vilket räcker bra till mina 3 russ.
Jag har grindar i var ände av korridoren och lägger ut grovfoder i vardera område och i korridoren och öppnar grindarna vid vissa klockslag så på kvällen har de tillgång till hela hagen.
Mina går på lösdrift/ är boxade på natten ungefär 50/50.

Enl. GPS-mätningar rör de sig mkt mer i den här mindre hagen än de gjorde när vinterhagen var ca 3 ha. Fungerar också mkt bättre på sommaren!
 
I vårt stall är sommarbetet PP-inspirerat och är uppdelat i olika hagar med korridorer runt om och mellan hagarna. Sen sätter vi upp temporära staket och grindar på olika ställen för att hästarna ska kunna "klippa gräset" på ställen som normalt sett inte ingår i någon av de permanenta hagarna. Jag upplever att hästarna rör sig mer än om de bara hade haft en stor sammanhängande hage. Eftersom de inte kan ta "kortaste vägen" till vindskyddet eller vattenhinkarna utan måste följa korridorerna, runda ridbanan osv så blir det extra steg, det är också enklare att dela av betet så att de inte har tillgång till allt bete direkt utan får gnaga ned det i omgångar.
 
Vi har lösdrift med hagsystem över typ 1 ha mark knappt. Man kan dela in det i 9 hagar och en gång runt 6 av dem kan man säga. Sommartid när de flesta hagarna är bortstängda pga lättfödda hästar rör de sig över 1 mil per dag. Vintertid tar vi bort delar av staketet eftersom vi inte har preppade gångar och vi har dem väldigt smala just för att kunna ha öppet en lång yta utan för mycket gräs. Och vi öppnar även till 0.5 ha de enbart går på under vintern.

Började med att dra in två trådar så att de fick gå i en serpentin från längst bort i hagen och sedan kan man väl säga att det spårade ur lite 😁 Jag tycker det är superintressant och har en gps-sändare på min häst under hagtiden för att se exakt var och hur mycket han rör sig. Extra kul när han råkat rymma in i en gräshage och rymma tillbaka 🤣

Ang bredd på korridorer får man anpassa till vad man har för hästar. Våra är lugna och smarta så de kan ha trångt och de är lätta att stängsla in (minus min då som ibland går under den enkla tråden till gräshagarna om man glömt elen av för länge). Men på blåsiga dagar får man räkna med att de inte vågar gå till vissa delar av hagen och då självklart att de inte blir utan mat för den saken skull tex. Känna sina hästar liksom om man vill utmana dem lite.

Hade kunnat skriva timmar om detta 😅 Nästa sommar vill jag kombinera med en typ av stripbete av gräshagarna för trots att de inte är så stora är det enormt jobbigt att mocka när de betar först på höstkanten. Skicka ett PM om du vill ha en bild över planlösningen så ska jag försöka leta upp. Vi har alla hagar numrerade med en grind till varje uppmärkt så det är enkelt att kommunicera och anteckna vilka som är mockade och när de är öppna o stängda osv och var vi fodrar. Rekommenderas om man är fler än en i stallet (vi är två).
 
Ang bredd på korridorer får man anpassa till vad man har för hästar.
Mina hästar älskar ju att ibland bara springa hela hagen (150-200 m som längst) och det vill jag inte ta bort för dem :) Just nu putsar vi någon gång per säsong också så behöver nog ha 4-5 m i alla fall.

hage.jpg


Tänkte mig typ något sånt här? Det röda är ungefärlig sträckning av befintligt staket. Men en serpentin kanske inte vore så tokigt?
 
Jag har kört PP-inspirerat i... Hmm, 7 år? Fyra år där jag bor nu.

Har lärt mig följande saker:

Smala korridorer kan få upp hastigheten REJÄLT. Se till att bygga en större uppsamlingsyta efter varje korridor, för det kan hända att flockens fräser på i full galopp längs en korridor och dom måste kunna sakta av och stanna efteråt, annars ryker stängslet.

Fyra meter bredd är gränsfall för storhästar, har du hästar på över 160cm så rekommenderar jag 6 meter bredd på korridoren, minst. Dom ska kunna vända bekvämt, och är det för smalt kan du få "trafikstockning".

Gör mjuka svängar, hästen ska klara svängarna i full kareta.

Det kan ta tid för hästarna att lista ut en hel labyrint - bygg svårare "bana" allt eftersom. Dom kan ha väldigt svårt för att förstå att dom måste gå åt fel håll för att komma åt rätt håll. Jag sätter grindar istället för att bygga U, ett U som på bilden ovan kan vara svårt för dom att fatta.

Korridorerna kommer att bli slitna, gräsrötterna ryker rätt snabbt om du har storhästar. Undersök och utvärdera din mark, var är det torrast, var är det blötast, vilka delar kan ta hårt tryck och vilka är bäst som beten? Kommer det behöva grusas eller stärkas upp med större stenar?

Ha en "torr och säker" huvudhage där ligghallen är där du kan stänga in alla när det är svåra förhållanden ute. Stormar, nyår, grannen har bröllopsfest, mycket vilt i krokarna, eller bara för när du behöver reparera stängsel. Huvudhagen bör du grusa upp så du inte får megalera om du behöver hålla dom instängda ett tag.

Hästar älskar kullar, det är en fantastisk miljöberikning. Har du ingen naturlig kulle kan det vara värt att anlägga lite dräneringsdiken och ta materialet till kullen.

Man kan aldrig få för många grindar 😁. Men tänk på hur den ska hänga när den är öppen. Gör du samma avstånd mellan alla stolpar så blir det enkelt.

Tänk över elen. Jag har just nu två aggregat, ett till huvudhagen och ett till spåret. Det blir fort många kilometer tråd. Och strömma innerstängsel också! Jag hade utan ett tag och då lärde sig mina att dom kunde plocka ner tråden... En morgon vaknade jag och såg dom stå och ta ner banden ett efter ett för att komma åt mer gräs 😂.
 
Jag har kört PP-inspirerat i... Hmm, 7 år? Fyra år där jag bor nu.

Har lärt mig följande saker:

Smala korridorer kan få upp hastigheten REJÄLT. Se till att bygga en större uppsamlingsyta efter varje korridor, för det kan hända att flockens fräser på i full galopp längs en korridor och dom måste kunna sakta av och stanna efteråt, annars ryker stängslet.

Fyra meter bredd är gränsfall för storhästar, har du hästar på över 160cm så rekommenderar jag 6 meter bredd på korridoren, minst. Dom ska kunna vända bekvämt, och är det för smalt kan du få "trafikstockning".

Gör mjuka svängar, hästen ska klara svängarna i full kareta.

Det kan ta tid för hästarna att lista ut en hel labyrint - bygg svårare "bana" allt eftersom. Dom kan ha väldigt svårt för att förstå att dom måste gå åt fel håll för att komma åt rätt håll. Jag sätter grindar istället för att bygga U, ett U som på bilden ovan kan vara svårt för dom att fatta.

Korridorerna kommer att bli slitna, gräsrötterna ryker rätt snabbt om du har storhästar. Undersök och utvärdera din mark, var är det torrast, var är det blötast, vilka delar kan ta hårt tryck och vilka är bäst som beten? Kommer det behöva grusas eller stärkas upp med större stenar?

Ha en "torr och säker" huvudhage där ligghallen är där du kan stänga in alla när det är svåra förhållanden ute. Stormar, nyår, grannen har bröllopsfest, mycket vilt i krokarna, eller bara för när du behöver reparera stängsel. Huvudhagen bör du grusa upp så du inte får megalera om du behöver hålla dom instängda ett tag.

Hästar älskar kullar, det är en fantastisk miljöberikning. Har du ingen naturlig kulle kan det vara värt att anlägga lite dräneringsdiken och ta materialet till kullen.

Man kan aldrig få för många grindar 😁. Men tänk på hur den ska hänga när den är öppen. Gör du samma avstånd mellan alla stolpar så blir det enkelt.

Tänk över elen. Jag har just nu två aggregat, ett till huvudhagen och ett till spåret. Det blir fort många kilometer tråd. Och strömma innerstängsel också! Jag hade utan ett tag och då lärde sig mina att dom kunde plocka ner tråden... En morgon vaknade jag och såg dom stå och ta ner banden ett efter ett för att komma åt mer gräs 😂.

Instämmer i allt!

Vi har betydligt smalare korridorer, vissa genomgångar (alltså bara som en öppning typ, inte en korridor) är nog bara 120 cm har jag för mig jag mätt. Men det är ju inget vi kunnat bygga direkt och hade absolut inte funkat de första åren med lösdrift ens. När de stod på box ännu sämre. Nu är de såpass bekväma med varandra och båda har stor respekt för staketet (som I att inte springa in i, min går ju ibland under en ensam strömlös tråd till gräset) men tex på nyår är de ju instängda i en vanlig hage och om de är osäkra pga något (blåst, jakt, saker som händer på åkrarna runt i kring) så använder de inte gången utan mer öppna ytor. Det jag menade med att man måste känna sina hästar så att man inte sätter dem i en omöjlig sits när de blir osäkra/rädda, då måste de ha det utrymmet de behöver.
 
Oj, vad inspirerad jag blev nu. Jag måste skissa upp något för mina hagar bums.
Jag har haft detta i tanken för när vi skaffar en mindre ponny inom en snar framtid. Tänkte mig då typ som en korridor längs den stora hagens yttersidor att använda när det är för kraftigt bete för en liten en.
Men nu blev jag sugen på att göra en vintervariant också. Kul tråd!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp