Pälsskötsel på en Norsk Skogskatt?

P

PRE

Jag har sedan tidigare en Perser och en Birma och har blivit tillfrågad om jag kan ta hand om en Norsk Skogskatt då ägaren till denna har avlidit. Annars kommer katten i fråga att avlivas och det känns ju självklart inte rätt!

Hur mycket pälsskötsel krävs det för att hålla en Norsk Skogskatts päls i skick?

Min Persers päls är fruktansvärd och eftersom jag håller honom i utställningsskick krävs timvis med skötsel varje månad. Hade jag vetat det när jag köpte honom hade jag inte valt en Perser. Birman å andra sidan sköter sig helt själv. Det enda jag behöver göra är att klippa klorna och bada henne någon gång varje år eller till utställningarna.

Därför vill jag inte ha en katt till som kräver så mycket skötsel som min Perser. Självklart kan jag tänka mig att tvätta och kamma emellanåt men inte en storrengöring dagligen.

Någon här som har en Norsk Skogskatt och kan berätta lite vad som krävs samt hur man lättast håller pälsen i trim! Jag är tacksam för alla tips!

Mvh!
 
Ja har ingen Skogis, men en annan katt med liknande päls. Sommartid sköter hon den mest själv, kammas nån gång i veckan. Vintertid är daglig pälsvård ett måste då hon är utekatt och kommer in med stora snöklumpas under magen som trasslar ihop pälsen när de smält...
Om du kan avvara en halv till en timme om dagen (utekatt, innekatt kanske tjugo min?) bör du kunna ta emot katten, men om inte är bäst att du avstår.
(Nu använder jag mig av egen erfarenhet av min katt, ska inte säga ett en ren skogis är likadan).

Lycka till!
 
Jag har Norsk Skogkatt.
Min erfarenhet är att de inte kräver särskilt mycket pälsvård. Jag skulle nog vilja likställa dessa med Birman.
De sköter det mesta själva. Självklart får man titta över dem ibland så man hinner kamma ut eventuella tovor innan de blir för stora.
Jag kammar sällan mina om det inte är utställningsdax. Hanen är fertil så han behöver badas nån gång ibland för att han blir fet i pälsen.
Men som sagt jag tycker inte att de är så krävande och absolut inte i närheten av Perserns päls :)
Lycka till om du tar hand om den.
HD
 
Jag har en norsk skogskatt. Hennes päls är väldigt lättskött. Badar henne med jämna mellanrum med ett bra schampo för långhåriga katter och borstar henne då och då.
Pälsen håller sig finnemang på det.
 
Det är mycket lättare med norsk skogkatt än med perser. Jag har 3 perserkatter det är ett heltidsjobb. Skogkatter behöver badas, men de har ingen underull, så det blir inte såna tovor som perser får. :)
 
Som ägare och uppfödare till Norsk Skogkatt sedan 20 år tillbaks har jag väl en viss vana. Skogispälsen är lättskött
om Du jämför med perserpäls. Under fällning kammar jag av det "lösa" håret nästan dagligen för att de inte ska slicka i sig det. Hårbollar!!! En perser fäller ungefär en 125 literssäck/år!! Det tycker jag vi ska bespara våra katters magsäckar. På utställningar finns en kam som kallas mirakelkammen att köpa av domaren Eva Porat, den vill jag varmt rekommendera. Perfekt till skogispäsar, kostar 250:- och värd varenda krona.Bada skogisar är något ganska nytt. När jag köpte min första 1979 gjordes det inte, en fuktig Wettexduk för att ta bort lösa hör ovh ev. damm. OK vita tassar fick man bada, men inte hela katten. Tycker fortfarande att det är ett ofog, det är en naturkatt och ska ha en aning fet överpäls för att skydda mot väder och vind. Detta tvistar de lärde om, men jag står för min åsikt.
Vi hade lika många EC 1980 som nu, men med betydligt tuffare krav för att nå dit. Ta Du hand om Skogisen och lycka till! :)
 
Ps. glömde att dementera ett fel i ovan stående svar. Det stod att skogisen inte har underull, vilket den har.Har alltså "dubbel" päls, underullen är värmeisolerande.Täckhåren grova,feta och därmed vattenavvisande.Erfarenhetsmässigt tycker jag att de blå och cremefärgade har en "torrare" kvalitet och torvar därmed lättare ihop sig än vad en bruntabby gör.
 
det behövs nästintill ingen skötsel alls! Räcker med at borsta någon gång ibland.
(fast man får ju såklart se till att borsta oftare när de är små så att de vänjer sig).
Mina svärför'ldrar har 4 norsk skogskatt, och en Sibir. De borstar sällan katterna, men de är jättefina i pälsen!
Inför utställningar kan tassar och fettsvans behöva tvättas.
 

Liknande trådar

L
Övr. Katt Hej! Jag behöver beställa mer torrfoder till mina katter, har haft Olivers lamb & duck till dom förut, men hittar den inte på olivers...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: fluffig
·
Övr. Katt Jag och resten av familjen har börjat titta lite smått på kattungar för att veta på ett ungefär vad som är intressant den dagen då våra...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp