Pärlor i Småland?

Snubbelfot

Trådstartare
Jag tänkte ta en liten lugn scootertur på egen hand ett par dagar i mitten av Småland litet längre fram i sommar, försöka hålla mig till småvägar i Åsa-Nisses och Emils fotspår. (Även om Åsa-Nisse aldrig filmades i Småland, jag vet. :p ) Så nu är jag nyfiken på sevärda stopp i trakterna inom ungefär Ljungby-Växjö-Fagerhult-Hultsfred-Nässjö-Gislaved. Fina fik, lokala pärlor, utsikter, minnesplatser, kanske någon intressant övernattning... inga "stora" utflyktsmål som behöver flera timmar eller mycket promenerande utan mer lättillgängliga stopp.
Hit me! :)
 
Isaberg
Hestraviken
Stora Mosse
High Chaparral
Töllstorps industrimuseum
Hylténs Industrimuseum
Gislaveds Industrimuseum
Skeppshults Gjurteri
Bernts Konditori
Lövskogen mellan Dannäs och Forsheda (dock snyggast på hösten).
 
Jag tänkte ta en liten lugn scootertur på egen hand ett par dagar i mitten av Småland litet längre fram i sommar, försöka hålla mig till småvägar i Åsa-Nisses och Emils fotspår. (Även om Åsa-Nisse aldrig filmades i Småland, jag vet. :p ) Så nu är jag nyfiken på sevärda stopp i trakterna inom ungefär Ljungby-Växjö-Fagerhult-Hultsfred-Nässjö-Gislaved. Fina fik, lokala pärlor, utsikter, minnesplatser, kanske någon intressant övernattning... inga "stora" utflyktsmål som behöver flera timmar eller mycket promenerande utan mer lättillgängliga stopp.
Hit me! :)
"Lilla Hembageriet" i Ljungby. Vi var där och fikade förra sommaren. Toppengoda bakverk..... :)
 
Toppen, keep'em coming! :) Fik/kondis, pyttemuseer av olika slag, bevarade miljöer från första halvan av 1900-talet...
 
Toppen, keep'em coming! :) Fik/kondis, pyttemuseer av olika slag, bevarade miljöer från första halvan av 1900-talet...
Cykla dressin på smalspåret mellan Hultsfred och Målilla, kanske? (Även om dressinerna är av något modernare snitt...)
 
Jag tänkte ta en liten lugn scootertur på egen hand ett par dagar i mitten av Småland litet längre fram i sommar, försöka hålla mig till småvägar i Åsa-Nisses och Emils fotspår. (Även om Åsa-Nisse aldrig filmades i Småland, jag vet. :p ) Så nu är jag nyfiken på sevärda stopp i trakterna inom ungefär Ljungby-Växjö-Fagerhult-Hultsfred-Nässjö-Gislaved. Fina fik, lokala pärlor, utsikter, minnesplatser, kanske någon intressant övernattning... inga "stora" utflyktsmål som behöver flera timmar eller mycket promenerande utan mer lättillgängliga stopp.
Hit me! :)
Virserumskonsthall + industrimuseum (har två fik på området samt en liten trädgård).
Eksjö är ju fint om du ska åt det hållet, de har ett fint museum och vaxblekaregården brukar ha bra mat. I Nässjö finns Thimons som är rätt kul fik (halvtrist läge), deras konsthall är helt ok och parken är också ganska fin. Vita Amanda är en restaurang som fokuserar på lokala råvaror och bra viner inhyst i en kyrka, man bör boka bord. I Bodafors mellan Nässjö och Sävsjö finns kulturgatan som har fik, trähantverksutställning och utställning om Bodaforsmöbler. Btw så är Vetlandas bästa "hotell" vandrarhemmet som ligger mitt i en park, äldre byggnader i trä runt en gammal kvarndamm. Söder om Växjö ligger sjön Åsnen som man kan åka rakt igenom på en fin liten väg. Om man tar den östra vägen tillbaka till Växjö ligger det en äldre kyrka i byn Jät som är värd att besöka. Både Sävsjö och Växjö har fina ruiner man kan besöka, Sävsjös ligger precis utanför centralorten på en liten ö i en sjö intill vägen. Jättefin.
 
Svenssons möbler i Lammhult är som ett museum över modern möbeldesign. Trevligt café på gården.
Lantcaféet i Ör
Sussies café i Hjälmseryd om man gillar 50-talsstuk
Handpappersbruket i Lessebo
Kronobergs slottsruin (Växjö)
Huseby bruk
 
Cykla dressin på smalspåret mellan Hultsfred och Målilla, kanske? (Även om dressinerna är av något modernare snitt...)
På tal om dressiner, undra om de inte har kvar dom i Ambjörnarp utanför Gislaved? Vet att det funnits och jag varit där, men det är så mycket som läggs ner med tiden så svårt att komma ihåg.
 
Sävsjös ligger precis utanför centralorten på en liten ö i en sjö intill vägen. Jättefin.
Den har jag åkt förbi många gånger och fick ett tillfälle att besöka, när ja va i Sävsjö å väntade in en kollega, vi skulle byta bil.
Tycker alltid det är lika fascinerande med ruiner å tänka på hur det sett ut innan osv.
Ingen charmig bild dock. 🙈 😅
IMG_0509.JPG
 
UPPDATERING
Det blev riktigt bra, det där. :) Närmare 65 mil under tre underbart soliga och varma dagar på nästan uteslutande pyttesmå vägar, hade rekat de minsta men fortfarande asfalterade vägar jag kunde hitta. Vägstandarden var förstås varierande, Sverige har en ju gigantisk underhållsskuld på glesbygdsvägnätet i stort, men totalt sett uthärdligt även på 12" hjul.

Jag körde alltså ensam och på en 125 cc scooter, det gav fantastisk tillgänglighet. Lätt att komma nära allt och alla, ännu mindre kroppslig och själslig distans än på en stor hoj. Och när det passar syftet, och framkomligheten, blir scootern förstås en moped. :D
Det kändes bland mycket annat som en tidsresa, på de små vägarna kommer historien väldigt nära på flera sätt. Jordbrukshistoria, industrihistoria (och deras beröringar), landsbygdsut- och avveckling i stort m m. Det är lätt att tänka i närmast existensialistiska banor när fiberrallare, yogaretreats och pimpade A-traktorer varvas med nedlagda butiker och folkskolor, övergivna torp (och sommarstugekonverterade dito) och fler ”Loppis & Antikt” än jag trodde var möjligt. En kilometer kunde spänna över närmare 300 år.

Besökte bl a konditori Baket i Ljungby (grym Budapestbakelse serverad av ägarinnan själv), Systrarna Skogströms lantcafé i Öhr och den villa i Målilla där affären en gång låg, där den besjungna termosen såldes i Eddie Meduzas låt med samma namn. 😎

En kort sväng som blev precis så bra som jag hade hoppats och föreställt mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp