Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Mirraya

Trådstartare
Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ?

Jag har nu en westernsadel hemma på prov(Continental Equiflex). I stallgången när hon står still ligger den bra och är tilräckligt vid för att främja bra rörlighet i bogarna, men är inte så vid att den faller ned över manken ;) Men... tanken är ju att vi ska röra på oss... ;) å då gör hennes kroppsform(framförallt den stora buken) att gjorden trycks fram så den ligger tryckt mot armbågen och precis där är ju magen som smalast och resulterar i att sadelgjorden blir lös och då skumpar sadeln upp på manken(om hon travar eller galopperar då).

Har en dressyrdadel som ligger bra just nu men periodvis om hon är rundare så ligger den heller inte kvar. Men nu vill jag ha en western. Tycker om hela tanken med de här läderbommarna som equiflexen har som följer rörelserna utan att bli instabil. Har provat två olika paddar, den ena var en "Cavallo bridge" det var inget bra för då stod sadeln upp i bakkant(den har ju mer gel mitt på och bakåt i padden) men kanske en vanlig sådan pad som är jämn skulle kunna funka...
Funderar också på flankgjord..... finns ju fästen för det och då kanske sadeln inte får samma utrymme att röra sig frammåt...?

Nu har jag bara testat att longera med sadeln, ska prova att rida i den också, kanske blir lite annorlunda med tyngd i sadeln... men den ska ju inte krypa fram sådär i alla fall.

Har även provat en StarTrekk Espaniola, jag trivs men den glider också fram och hon får skav på insidan av armbågarna.... :( Där kryper sadeln inte upp på manken, men gjorden trycks fram...

Kanske funkar inte "bomlöst" med hennes kroppsform, kanske behövs en fastare bom för att sitta kvar....? Men Equiflexen är ju inte bomlös på så sätt att den blir fladdrig..?

Tips mottages gärna :) !!! Har någon vecka på mig att prova, även om det kanske inte blir denna sadel så är detta ett återkommande problem med min dams kroppsform just nu, så jag behöver tips i alla fall. :)

Kan tillägga att bukigheten inte bara är att "banta bort" för hon är inte tjock på det sättet, hon har dels den kroppsformen men sedan har buken blivit större sedan hon fick föl och magmusklerna inte riktigt jobbats upp sedan dess(så jag inte bara fr bantningstips menar jag );)
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Bag gjord bruges kun til ridning i meget ujævt terræn (stejl bakker osv) og til roping (fangelse af kvæg med lasso). Sadlen skal passe ordentlig til almindeligt ridning uden brug af baggjord.

At en underlag giver ekstra fyld i midten er omvendt den almindelig behov. Hesten løfter sin ryg når der kommer rytter på og endnu mere når den derefter kommer i bevægelse. Og så har Continental sadler i forvejen meget svaj bom og tendens til at lave for meget kontakt i midten på de fleste heste selv med almindelig underlag.
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Testat någon arabsadel? Araber är ju kända för sin tunna.
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Jag har lite svårt att förstå det du skriver, men tror jag förstår i stora drag :) !

ja, jag vet att sadeln ska ligga bra utan bukgjjord, att den inte ska "hålla sadeln på plats". Sadeln ligger bra på ryggen och bakdelen flappar inte upp och omkring när hon rör sig. Men hennes kroppsform gör att sadlarna har en förmåga att röra sig fram. Därför tänkte jag att en bukgjord kunde hjälpa till att balansera upp, precis som när man har två fästpunkter på en exempelvis distanssadel. Det är ju väldigt mycket sadel bakom gjorden på en western, jämfört med exempelvis distans(montseigur). Sadeln ligger an längs hela ryggen, därför funkade inte padden "cavallo bridge" som är utformad för att fylla ut utrymmet mitt under sadeln, om sadeln är rak oc ryggen mer svankig eller svängd. eftersom det inte var fallet nu så var det ju konstigt...

Ska prova med en tjockare lite styvare pad idag så får vi se... :)
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Nej, men det får väl bli så :)

Tusan, jag tyckte verkligen om den här sadeln. Men den är ju aldeles för dyr för att ha på en sadelbock i stallet :angel: Passar den inte så gör den inte.... men den var ju så skön att sitta i :love:
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Uppdaterar :) !

Nu har jag provat lite till..... först provade jag att fästa den långa läderremmen till gjorden i bukgjordsfästet, drar igenom sadelgjordsringen och slutligen fäster i den främre ringen, då får jag som en "V-form"(på båda sidor). Gjorden hamnar något längre bak och det blir två fästpunkter i sadeln. Såg mycket bra ut... men nejdå, den kröp fram vid longering :(

Då satte jag gjorden som vanligt igen och provade att rida lite... Nu låg sadeln kvar :laugh: ! Hmm...
Provade att rida lite längre och i samtliga gångarter, jodå nu låg den faktiskt precis där jag lagt den! Gjorden är något längre fram än vad jag skulle vilja, men där lägger sig helt enkelt gjordarna på henne... Hon vart inte störd av det och fick ingen antydan till skav. Så nu är jag lite gladare i alla fall....

Men, jag inser att denna sadel nog är lite vid för henne egentligen, så nu funderar jag..... om jag lägger en ståltråd precis bakom hennes skulderblad och mäter hur "bred" hon är däröver så får jag mellan 23-25 cm. Denna sadel är 25 cm så det borde ju vara perfekt, men det är rätt så mycket mellanrum(om sadeln ligger på utan pad). Med pad så har jag aningens mer utrymme än vad som skulle vara idealiskt. Så nu klurar jag.....

Ska jag satsa på denna sadel nu(kommer att provrida lite mer innan jag bestämmer mig) och införskaffa en built-up pad...? Eller ska jag helt enkelt skicka tillbaks denna och leta efter en smalare? Men, om jag då hittar en som är 20 cm mellan conchos, då kanske den är gränsfall till för smal? Då kanske denna sadel med built-up är ett bättre alternativ??

Är lite sugen på att prova en Crates Arabian, den är 20 cm mellan conchos och 60 cm lång... Men, jag har inte råd att ha hem båda på prov... grr...
Får testa igen imorgon, rida ut en längre bit och se hur sadeln ligger då!

Tar gärna emot synpunkter!! :bump:
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Bilder :-D


Är det dubbelrigging på sadeln?
Isåfall låter det som du gjort en 7/8.

Jag fick lära mig idag att iaf min häst (och många andra) blir "smalare" när de rör sig. Det fanns lite plats när vi lade på sadeln men när han sedan började gå blev det mer plats.
Något som vi gjort när vi (jag och min utprovare) provat alla sadlar på min häst är att longera hästen och se hur mkt sadeln studsar i trav.
Studsar den mkt är den bara att räkna bort.
Nu har ju min häst överrörlig rygg så på honom studsar det mesta en del.
Be någon gå med hästen samtidigt som du känner under sadeln så att den ligger än överallt.kolla efter ruggad päls och torra fläckar.
Lägg som sagt gärna ut lite bilder så vi ser hur hästen ser ut :-)

Det absolut bästa är om man kan ta hjälp, speciellt om det är en häst som är "svår".
 
Senast ändrad:
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Tack för tips :)

Den studsade inte mycket vid longering, först. men när den krupit fram så blir ju gjorden lösare och då studsar den lite. Men när jag rider ligger den still och kryper inte fram.

Testade idag, igen.... med en rundskuren built-up pad. Fick tips att om man har en något överbyggd häst så kommer sadeln åka fram oavsett hur bra bommen passar. Tipset var att ha en sadel som har plats för en built-up pad så att den hjälper till att hålla tillbaks sadeln och att ryttaren slipper sitta i "nedförsbacke". Ja.. det lät ju inte helt orimligt för mig... Men jag får nog konstatera att just denna sadeln är nog för vid framtill trots allt.... Eftersom den är byggd på läderbom så blir det ju visserigen inte samma tryck över bogbladen upplever jag det som... inga problem att känna med handen över bogblad då hon rör sig... men det går nog lite väl lätt snarare...

En annan tanke som slog mig igår är att en westernsadel med tyngd i ligger ju bra och på plats lite med hjälp av sin tyngd(förutsatt att den passar då). Medans en lättare sadel som denna på läderbom borde ha lättare att "hoppa", om ni förstår hur jag menar? Då kanske det behövs en ryttare...? sen ser man ju naturligtvis till jämna svettavtryck osv.... Har inte kunnat kolla det då hästen inte så lätt blir svettig:grin: å här spöregnade det idag med åskskurar, så nä... ingen värst vidare långtur i lånad sadel idag inte.. :)

Hursom så tänker jag att när jag nu tvekar som jag gör och sadeln inte ligger helt bra så... ja, då är den inte bra helt enkelt. Lämnar nog tillbaks den och letar vidare. Tänkte testa en sadel med arabbom....
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Låter vettigt att lämna tillbaka och leta vidare :-)
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Ja. men jag blir verkligen tokig på det här med sadlar! På så vis tycker jag att engelska sadlar är lättare att se om de passar eller inte. Där är det som bara sadeln och hästen(och en liten vojlock för att skydda sadeln). Med western så ska sadeln ligga på ett vist sätt utan pad, den ska ligga bra, men ha utrymme för paden... med paden tycker jag att det är svårare att känna hur den ligger - det är så fluffigt.

Nu ska jag åka tillbaks med sadeln men funderar ändå... när sadeln ligger på ryggen så ligger den över skulderbladen, inte bakom. Men, den är tillräckligt vid så att jag kan ha en handflata mellan pad och skulderblad och känner att den inte klämmer. men den ska väl ligga bakom. Lägger jag bak den så hamnar bakkanten rakt över virveln uppe på toppen av rumpan. Så den är nog för lång och för bred... eller, är det såhär det ska vara för att fungera på just henne..... grrr.... Nä, jag ska släppa denna nu.... ska bara sitta en gång till i den på sadelbocken och fantisera :p
 
Sadeldilemma....

Hade en Equi Flex hemma och provade. Utan pad så var det mycket utrymme vid bogarna, ca 2,5 cm på varje sida. Den tippade dock inte frammåt och låg med ett jämnt tryck längs ryggen. Med pad så fylldes ju mellanrummet framtill upp och det var ett jämnt tryck även där, Klämde inte någonstans. Det jag vart osäker på var att när sadeln lagts i den position den ville ligga i så var concho-knapparna precis över skulderbladen.... Men formen undertill på sadeln följde hästens form på ett trevligt sätt? Jag tyckte dock att knapparna borde vara bakom skulderbladen och då kom sadeln för långt bak på ryggen och hade aldrig legat kvar där bak i rörelse.

Tänkte jag fel då jag ville ha bak sadeln? Gör det inget att conchos/bommen ligger över skulderblad bara det är tillräckligt med utrymme och sadeln inte hänger/trycker på bogblad? Bogbladsspetsarna kommer ju att röra sig under sadeln i vilket fall - annars skulle jag ju få sadla från sådär halva ryggen och bakåt ;) Jag kan inte riktigt släppa den sadeln ser ni....

Nu ska jag i alla fall ta hem och prova en Crates. Får väl återkomma med bilder :) Får se om jag tycker att inpassningen av den sadeln är lättare... eller inte... Är lite fundersam över den något svängda bommen dock. Det kan ju bli jättebra när den ligger på ryggen, eller så blir den som en "gungbräda".... Hm... tur att jag fått köpa på "öppet köp" i alla fall!

Jag skulle bli jätteglad om ni ville lägga in bilder på hur era dadlar ligger på era hästars ryggar, gärna med och utan pad.... så det finns lite att jämföra med :) ?
 
Sv: Sadeldilemma....

Erfarenheter av Crates Arabian 2390-3 ? Någon sa att man kunde gå in på Crates-sidan, skriva i nummret så fick man reda på mer info om sadeln, ålder m.m. Men jag hittar inget sådant på Crates saddlery - sidan? Söker jag på det nummret där så kommer ingen info upp?
 
Sv: Sadeldilemma....

I regel så brukar sadeln lägga sig där den ligger bäst när hästen är i rörelse.
Så vad du vill spelar egentligen inte så stor roll tyvärr i det läget, sålänge du inte använder hjälpmedel för att få den att ligga still.

Vad det gäller Crates har jag ingen jätteerfarenhet, har provat 2 på min och de passar iaf inte :P De har i regel svänga bommar iaf.
Vad det gäller din sadel är detta infon jag får fram:
Modell:2390
År:1997
Type:Arabian
Tree:Equi-fit
Size:15.5
Spread:Arabian
Rigging: C-Plate

När det gäller aldre sadlar får man gå in i saddle archive. Vet dock inte vad 3:an står för.

Lägger in en bild på min pålle med sadel =) Blev endast med pad dock:
523710_10150947345206344_2062716481_n.jpg
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Tack för ditt svar! Ja, de lägger sig då där de vill... på gott och ont.

Provade Crates Arabian, den kändes bra framtill, såg ut att ha rätt mått(inte för lång osv). men, så var det det här med att de har en rätt så svängd bom. Det vart tyvärr gungstol av det hela. Provade att longera, den inte bara lättade lite - den flappade loss rejält. Den lättade i bak redan då hon stod still. Så, nej... den passade inte. Tänkte på det här med att de äldre skulle ha rakare bom, men om denna var från -97 När är de "gamla" ifrån då??? Andra säger att arabbommarna är mer svängda än andra...? Hm... då kanske arabbom inte passar min häst - oavsett märke?

Har en säljare till Equiflexen med en ängels tålamod så jag fick prova den igen. Tyckte att den låg rätt ok med en annan pad, provade att longera, den lättar lite i trav, men inte så mycket. Min häst kröker ju upp sin rygg i trav, så den bli som en kulle, svårt för en western att ligga helt platt då? Provade att rida, gick bra, sitter ju gudomligt bra i sadeln... :love: Men så travade vi på en bit och jag tyckte hennes steg ändrades, kunde inte se uppifrån att sadeln glidit någonstans. Hoppade av och då hade gjorden krupit fram lite mer, troligtvis rör den sig lite från sida till sida då hon travar så nu hade hon fått blodiga skavsår på båda sidorna innanför armbågarna :cry:

Det vart till att vända hem.... Det är jättesvårt med hennes kroppsform och gjordar! Nu låg alltså sadeln still men gjorden kom för långt fram. Då jag försöker få gjorden att ligga längre bak från början åker den lik förbaskat fram och drar då med sig hela sadeln. Så, gjorden behöver vara långt fram på henne, där den i alla fall hamnar.... men ändå inte så långt fram att den skadar henne så klart... :( Periodvis får hon skav av sin vanliga engelska sadel också, om hon är rejält rund på sommaren exempelvis. Men just nu är hon inte extremrund.... Funderar om en annan gjord kunde funka? men det borde vara sadeln i alla fall som inte är helt ok på henne om den rör sig från sida till sida så att gjorden bränner innanför armbågarna?

Studerade sadelns läge mer i detalj(tusan att jag inte lyckas få in bilderna här på forumet) Tror att den är lite för vid. Testar med built up men tänker att hon kommer ju inte att bredda sig mer i bogbladen(är 17 år), så det känns inte som en bra permanent lösning. Då borde trycket komma mer "utifrån och in" om sadeln är för vid och jag bygger upp med paddar? En sadel som är bra i bredden borde ligga mer "ovanpå"....

Jag får väl sätta på en baksele där jag även knyter fast gjorden också så den inte kan åka bak:idea::D

Hoppas nästa sadel funkar.......
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Bilder :-D


Är det dubbelrigging på sadeln?
Isåfall låter det som du gjort en 7/8.

Jag fick lära mig idag att iaf min häst (och många andra) blir "smalare" när de rör sig. Det fanns lite plats när vi lade på sadeln men när han sedan började gå blev det mer plats.
Något som vi gjort när vi (jag och min utprovare) provat alla sadlar på min häst är att longera hästen och se hur mkt sadeln studsar i trav.
Studsar den mkt är den bara att räkna bort.
Nu har ju min häst överrörlig rygg så på honom studsar det mesta en del.
Be någon gå med hästen samtidigt som du känner under sadeln så att den ligger än överallt.kolla efter ruggad päls och torra fläckar.
Lägg som sagt gärna ut lite bilder så vi ser hur hästen ser ut :-)

Det absolut bästa är om man kan ta hjälp, speciellt om det är en häst som är "svår".

Tack för dina tips :) ! Ja, enligt detta så ligger ju sadeln ok såvitt jag kan bedömma..... förutom detaljen att gjorden åker fram och ger henne skav då :(

Kanske finns det "utskurna" westerngjordar med mer utrymme för armbågar.... men tror att det bara lämnar mer utrymme att åka fram än mer... eller.... hm.... Det är mycket drygt när jag nu hittat en sadel som är gudomlig att sitta i och som jag tycker ligger ok, nästan så jag överväger att behålla sadeln och sedan leta häst som passar i sadeln istället:p
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Det här vart bara fel, *ta bort*
 
Senast ändrad:
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Sadel120720%20011.JPG


Men så åker den fram såhär... och då blir det skav och ser inte alls kul ut längre....
 
Senast ändrad:
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Sadel120720%20010.JPG

Rygg utan sadel
Sadel120720%20008.JPG

Crates, samma gjordproblem. red ju inte länge i denna, men fram åkte gjorden..
Sadel120720%20012.JPG

Är den helt enkelt bara för stor...? men jag tycker itne den ser så stor ut... kan ta kort utan pad också. Då är den något vid i fram, då kan jag trycka ned framänden något, med pad däremot ligger den stabilt och går inte att "gunga" fram och tillbaks..?
 
Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Sadel120720%20013.JPG


Såhär tycker jag att sadel och gjord ligger ok.... kan gjorden stanna där om jag ber den snällt :) ?

Vet att det är svårt att avgöra inpassning av sadel på bild. man måste ju klämma och känna! Sadeln ligger an och klämmer inte någonstans, något extra utrymme vid bogbladen finns det, men ser inte det som negativt..? Kom gärna med komentarer... sista dagen för beslut idag!!!!
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 381
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 191
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
2 933
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp