Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Sv: Päronformad häst, westernsadel åker fram, tips!!

Vet inte om du hittat en bra sadel än, men jag kan i alla fall rekommendera Barefoot Arizona Nut som är en stabil, snygg och bomfri westernsadel.

Den formar sig efter hästen och ska dessutom ligga lite längre fram än bomsadlarna. Tillverkaren säger att sadeln ska ligga på bogbladen och det ska bli en rak linje ner till sadelgjorden.

Min ena häst har också ett sadelgjordsläge väldigt långt fram precis bakom frambenen, men sadeln ligger perfekt där den ligger. Dessutom har de en anatomisk westerngjord som är formad efter frambenen och den funkar kalas på mina hästar.

Jag tröttnade på alla problem med bomsadlar som inte passar och numera är jag jättenöjd. Dock ska jag tillägga att denna sadel inte passar på min andra häst som har alldeles för svängd rygg och där åker sadeln bakåt istället. Men då köpte jag en vanlig Barefoot Arizona som inte är lika hård utan följer ryggen ännu bättre och den sadeln ligger perfekt på bägge hästarna.

Bägge sadlarna har jättebra tryckfördelning och jag tycker att de är toppen.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att se ner på bomlösa sadlar så där generellt som många som skriver i trådarna gör, det finns naturligtvis bra och dåliga sadlar både bland bomsadlar och bomlösa.
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 381
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 191
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
2 934
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp