Påföljd vid doping?

Roheryn

Trådstartare
Jag är lite fundersam kring vad som gäller när otillåtna/karensbelagda substanser påträffas hos en tävlande häst. Någon som vet vad som gäller, nationellt och internationellt?
 
Standardstraffet inom ridsporten är sex månaders avstängning från tävling men kan sättas ner om det finns omständigheter. En ponny visade positivt till exempel för några månader sedan, det handlade då om slarv med foderhinkar enligt förklaringen, och ryttaren fick två månaders avstängning istället (en artikel finns att läsa på hipp om man är mer intresserad hur disciplinnämnden tänkt).

När jag arbetat inom travet har det varit allt från sex månader till livstids avstängning beroende på vilket preparat som använts och övriga omständigheter, det brukar väl även vara ett bötesbelopp. Jag skulle tippa på att detsamma egentligen gäller för ridsporten också men att det inte går att svara direkt på frågan utan det handlar om vilka omständigheter som rått.

Vi har blivit uttagna till dopingprov några gånger, vi vet såklart att vi inte dopar våra hästar, har låst medicinskåp och är noga med boxar och foder, men dottern är ändå livrädd att det ska visa något. Vi står i kollektivstall där de flesta inte tävlar mer än lokal nivå och inte har någon direkt koll på dopingreglementet, vi har också medryttare som kanske inte heller har jättestor koll även om vi såklart upplyser dem och hästarna, i och med att det är kollektivt, hanteras även vid in och utsläpp av andra människor och ibland är det ju hästar som är under behandling så rent tekniskt sett skulle de såklart kunna ha oturen att få i sig något och vi är ovetande.

Jag tror det värsta för dottern i ett sådant avseende om ponnyn skulle visa positivt är att man blir mer eller mindre uthängd, har ponnyn fått i sig någon substans genom att slicka grannens galler till exempel i boxen så är det väl så liksom, vi vet att vi själva inte skulle ge något, men just utsattheten som en tonåring skulle känna tror jag är det värsta (det har dock varit lugnt tack och lov för vår del). Sedan får man väl hoppas att det ska till mer än det för att det ska visa positivt, men visst blir man lite nojig när man står där i dopingboxen och väntar på att ponnyn ska kissa ;)
 
Tack @Cambrie för utförligt svar!

En generell reflektion är att det känns som ganska låga straff för att dopa en häst? Tänker på en norsk olympisk skidåkerska som blev avstängd i fyra år för en läppsalva med fel innehåll, men gör man samma sak mot sin häst blir straffet ett halvår?
 
Tack @Cambrie för utförligt svar!

En generell reflektion är att det känns som ganska låga straff för att dopa en häst? Tänker på en norsk olympisk skidåkerska som blev avstängd i fyra år för en läppsalva med fel innehåll, men gör man samma sak mot sin häst blir straffet ett halvår?
Nja, jag tycker nog inte man kan jämföra human och hästsport på det viset. Hästar kan ju till exempel bli fast i dopningprov för att du käkat ipren mot mensvärk och kissat i boxen, medans ipren i viss mängd är tillåtet på humansidan. Det finns gott om förmildrande fall på humansidan också liksom att flera av de substanser som ger långtidsavstängning ger lång tid på häst. Tar du läppbalsamet som jouhag använde innehöll det anabola steroider till exempel, samma eller liknande ämbe gav en travtränare 15 års avstängning och högt bötesbelopp för några år sedan. Bara att ha lite smärtstillande i urinen tror jag inte ger mycket mer än ett halvår på humansidan heller om det inte rör sig om upprepade dopningsbrott.
 
Nja, jag tycker nog inte man kan jämföra human och hästsport på det viset. Hästar kan ju till exempel bli fast i dopningprov för att du käkat ipren mot mensvärk och kissat i boxen, medans ipren i viss mängd är tillåtet på humansidan. Det finns gott om förmildrande fall på humansidan också liksom att flera av de substanser som ger långtidsavstängning ger lång tid på häst. Tar du läppbalsamet som jouhag använde innehöll det anabola steroider till exempel, samma eller liknande ämbe gav en travtränare 15 års avstängning och högt bötesbelopp för några år sedan. Bara att ha lite smärtstillande i urinen tror jag inte ger mycket mer än ett halvår på humansidan heller om det inte rör sig om upprepade dopningsbrott.
Jag tycker ju att det är allvarligare om en häst har smärtstillande i urinen än om en människa har det. Människan har (förhoppningsvis!) själv valt att delta och att genomföra tävlingen trots smärta/smärtstillande, medan hästen inte har samma val. Att exempelvis hitta rester av kortisonpreparat i urinen hos en häst som nyss tävlat tycker jag känns mycket allvarligare än samma substans hos människa.
 
Jag tycker ju att det är allvarligare om en häst har smärtstillande i urinen än om en människa har det. Människan har (förhoppningsvis!) själv valt att delta och att genomföra tävlingen trots smärta/smärtstillande, medan hästen inte har samma val. Att exempelvis hitta rester av kortisonpreparat i urinen hos en häst som nyss tävlat tycker jag känns mycket allvarligare än samma substans hos människ
Ok. Din åsikt. Som jag skrev så är det inte heller tillåtet. Anabola preparat ger rejäla straff på häst, som sagt, jouhag blev avstängd i fyra år, inom travhästen är det 8-livstid. Allvarligt eller ej, bryter man mot dopingreglementet ger det oavsett konsekvenser. Det är ju långtifrån alltid svart eller vitt när det handlar om till exempel smärtstillande, karenstiderna är ju liksom inte tagna i luften, trots det finns det hästar som det tar längre tid för att få det att gå ur. Ryttaren har alltid strikt ansvar, vilket även innebär att om tävlingsboxen inte är rengjord av arrangören så kan hästen visa positivt (har hänt). Om foderleverantören inte hinner göra ren sina maskiner så kan hästen visa positivt (har hänt med krafft för några år sedan), om hästskötaren eller din dotter behöver kissa i boxen och har tandvärk som den tagit ipren mot, kan hästen visa positivt. Jag tycker det är bra att det lyfts, men som sagt, det finns grader i helvetet.
 
Senast ändrad:
Jag tycker ju att det är allvarligare om en häst har smärtstillande i urinen än om en människa har det. Människan har (förhoppningsvis!) själv valt att delta och att genomföra tävlingen trots smärta/smärtstillande, medan hästen inte har samma val. Att exempelvis hitta rester av kortisonpreparat i urinen hos en häst som nyss tävlat tycker jag känns mycket allvarligare än samma substans hos människa.
Håller helt med dig om det. Om man åker fast för doping som människa är det ett val man gjort (oftast i alla fall). En häst däremot har inte själv valt att tävla trots att den inte är i form för det egentligen.
 
Ok. Din åsikt. Som jag skrev så är det inte heller tillåtet. Anabola preparat ger rejäla straff på häst, som sagt, jouhag blev avstängd i fyra år, inom travhästen är det 8-livstid. Allvarligt eller ej, bryter man mot dopingreglementet ger det oavsett konsekvenser.
Ja det är min åsikt :) Du har gett mig jättebra svar på hur det funkar, så jag vill inte på något sätt argumentera mot dig eller ditt inlägg, utan det är snarare min egen fundering kring dopingpåföljder (jag frågar på grund av ett specifikt fall där jag tyckte att påföljden var löjligt "mild").
 
Ja det är min åsikt :) Du har gett mig jättebra svar på hur det funkar, så jag vill inte på något sätt argumentera mot dig eller ditt inlägg, utan det är snarare min egen fundering kring dopingpåföljder (jag frågar på grund av ett specifikt fall där jag tyckte att påföljden var löjligt "mild").
Se mitt utförligare svar ovan. Enstaka fall är ju svårt att veta men såklart det måste till en utredning. Om du tävlar din islandshäst till exempel på Romme, du lånar en box av travbanan, den är inte riktigt rengjord utan din häst får i sig något och visar sedan positivt på provet för sig, ibuprofen, i så liten grad att det faktiskt inte har någon betydelse, då kommer du oavsett att få avstängning för att du har ett strikt ryttaransvar. Många som visar positivt handlar om just sådana grejer som också kan påvisas, ändå är det såklart ryttaren som åker dit. Jag tror vi ska vara ganska glada över då att normalstraffet är ett halvår och inte tio år.

Sedan om du dopar med anabola eller rejält med smärtstillande dagen innan tävling, har gjort det med vilja och det inte finns någon annan förklaring, oavsett om veterinär eller inte har hjälpt till, då är det ju ofta minst tio år på hästsidan, men faktiskt betydligt mindre inom humansidan...
 
Håller helt med dig om det. Om man åker fast för doping som människa är det ett val man gjort (oftast i alla fall). En häst däremot har inte själv valt att tävla trots att den inte är i form för det egentligen.
Ja, det är så jag tänker. Har en häst behandlats med ex-vis smärtstillande så är det ju för att den har ont och då ska den inte tävla och kan i värsta fall skadas allvarligt om den tävlas ändå. Det kan visserligen en människa också, men då har man ju själv gjort det valet!
 
Håller helt med dig om det. Om man åker fast för doping som människa är det ett val man gjort (oftast i alla fall). En häst däremot har inte själv valt att tävla trots att den inte är i form för det egentligen.
De flesta där hästar visar positivt är det rena olyckshändelser. Självklart kan du själv om du käkar ipren strunta i att kissa i boxen så hästen inte får i sig något, men hur kan du vara självklart säker på att boxen är riktigt rengjord om du åker på meeting? Att foderföretagen har skött sin del i hygien? Att din mamma inte kissar i boxen när du är ute och går med hästen?
 
De flesta där hästar visar positivt är det rena olyckshändelser. Självklart kan du själv om du käkar ipren strunta i att kissa i boxen så hästen inte får i sig något, men hur kan du vara självklart säker på att boxen är riktigt rengjord om du åker på meeting? Att foderföretagen har skött sin del i hygien? Att din mamma inte kissar i boxen när du är ute och går med hästen?
För det första skulle jag aldrig få för mig att kissa i en box... :rofl: Men allvarligt, självklart kan "olyckshändelser" ske. Det jag pratar om är en inställning rent generellt - att det är allvarligare att dopa en annan levande varelse (som inte kan bestämma själv) än att dopa sig själv.
 
För det första skulle jag aldrig få för mig att kissa i en box... :rofl: Men allvarligt, självklart kan "olyckshändelser" ske. Det jag pratar om är en inställning rent generellt - att det är allvarligare att dopa en annan levande varelse (som inte kan bestämma själv) än att dopa sig själv.
Precis detta!
 
De flesta där hästar visar positivt är det rena olyckshändelser. Självklart kan du själv om du käkar ipren strunta i att kissa i boxen så hästen inte får i sig något, men hur kan du vara självklart säker på att boxen är riktigt rengjord om du åker på meeting? Att foderföretagen har skött sin del i hygien? Att din mamma inte kissar i boxen när du är ute och går med hästen?
Nu har jag ju aldrig kissat i en box och skulle aldrig få för mig det heller (och det är jag som är mamman här, min egen mamma gick bort för snart 25 år sedan). Men förstår såklart hur du menar! Jag tänker dock att det som du säger behövs en utredning kring varje positivt fall, och att den utredningen borde indikera om det är sannolikt att det är en olyckshändelse eller om det är medvetet?
 
Ja, det är så jag tänker. Har en häst behandlats med ex-vis smärtstillande så är det ju för att den har ont och då ska den inte tävla och kan i värsta fall skadas allvarligt om den tävlas ändå. Det kan visserligen en människa också, men då har man ju själv gjort det valet!
Och har man behandlat den inom karenstiden så åker man också dit betydligt grövre. Det är därför vi har karenstider. Jag antar att alla har behandlingsjournaler idag för sina hästar för det ska ju finnas? Där ska ju veterinär skriva i om och när hästen behandlas. Startar man inom karenstiden är det ju ett regelbrott, men det finns ju en gråzon också, till exempel som i fallet med ponnyryttaren där en helt annan person gjort kvällsfoder och råkat fodra den ponnyn som visade positivt med samma hink (som jag förstod det varit urtvättad) som en ponny i stallet som behandlades och därmed inte var aktuell för tävling vilket gav så lite substans i dopingprovet att det inte egentligen hade betydelse. Ryttaren fick ta sitt ansvar ändå men man ansåg att det var förmildrande omständigheter så den fick lågt straff.

Krafftskandalen är ju ett annat exempel, där ett visst sortiment från företaget krafft, som många av oss använt till foder, visade sig ha någon form av prestationshöjade som inte var tillåtet, jag kommer inte ihåg vilket för det var 10-15 år sedan. Det tog ju inte ifrån de tränare där hästarna visade positivt deras strikta ansvar men såklart det sågs som förmildrande omständigheter, hur ska man som tränare någonsin kunna veta att ett redan testat foder helt plötsligt blir att innehålla något nytt liksom?
För det första skulle jag aldrig få för mig att kissa i en box... :rofl: Men allvarligt, självklart kan "olyckshändelser" ske. Det jag pratar om är en inställning rent generellt - att det är allvarligare att dopa en annan levande varelse (som inte kan bestämma själv) än att dopa sig själv.
Den inställningen finns inte. Det är ofta lång avstängning, betydligt längre än humansidan, på doping där man medvetet försökt påverka hästens prestation.
Nu har jag ju aldrig kissat i en box och skulle aldrig få för mig det heller (och det är jag som är mamman här, min egen mamma gick bort för snart 25 år sedan). Men förstår såklart hur du menar! Jag tänker dock att det som du säger behövs en utredning kring varje positivt fall, och att den utredningen borde indikera om det är sannolikt att det är en olyckshändelse eller om det är medvetet?
Ja såklart det utreds och man får komma till tal. Man kollar behandlingsjournaler, pratar med behandlande veterinär och tar säkert fler prover om det behövs (till exempel om du lånar box på Romme, vet att du själv inte har behandlat hästen med preparatet och ingen i stallet har gjort det, då kollar de med all säkerhet den boxen det handlar om, om preparatet kan påvisas där, det är ganska många positiva prov där man kan påvisa att just boxar inte blivit ordentligt rengjorda. Vi har ju själva stora meeting här och sätter upp boxar, det är ju inte så att företaget man hyr av virkonar boxarna och skurar noga från topp till tå, i bästa fall har de spolat av dem och sedan slagit ihop dem till nästa tävling, travsporten är väl lite mer noga men jag är alltid orolig att ställa in ponnyerna på icke fasta boxar på tävlingar just ur det hänseendet.

Påföljden blir väl utifrån vad utredningen visar. Jag tänker att behandlar du inom karenstiden kommer det att synas också på hur mycket av preparatet hästen har i kroppen och det är en indikator på om det är medvetet eller inte.

Jag vet många som kissar i boxen om det behövs. Många meeting har inte toalett vid stallen. Det har också hänt att det har varit den enda förklaringen vid några tillfällen.
 
En skillnad mellan doping på humansidan vs häst är ju att det är en hel del "helt vanliga mineraler och örter" som har karens på häst.

Människor behöver inte oroa sig för att maten dom äter ska ge utslag för dopning.

Men många hästfoder innehåller örter eller tillskott som har karens eller är otillåtna.
 
För människor är det väl tillåtet att tävla med smärtstillande? Det gjorde ju tex Kajsa Bergqvist när hon slet av en sena, om jag inte minns fel. Där skiljer ju dopingreglementet för häst.
 
För människor är det väl tillåtet att tävla med smärtstillande? Det gjorde ju tex Kajsa Bergqvist när hon slet av en sena, om jag inte minns fel. Där skiljer ju dopingreglementet för häst.
Ja det är tillåtet för människor att t.ex tävla med Ipren i kroppen och det är det jointen för häst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
771
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
569
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 454
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 120
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp