Påföljd vid doping?

En skillnad mellan doping på humansidan vs häst är ju att det är en hel del "helt vanliga mineraler och örter" som har karens på häst.

Människor behöver inte oroa sig för att maten dom äter ska ge utslag för dopning.

Men många hästfoder innehåller örter eller tillskott som har karens eller är otillåtna.
Men det måste man ju, som jag ser det, hålla koll på som tävlande ryttare. Alltså kolla så att fodret jag ger min häst bara innehåller tillåtna beståndsdelar - värre om det blir som det som hände för några år sedan att det blev fel i tillverkningen och ett i vanliga fall "rent" foder innehöll otillåtna substanser.
 
Jag tycker ju att det är allvarligare om en häst har smärtstillande i urinen än om en människa har det. Människan har (förhoppningsvis!) själv valt att delta och att genomföra tävlingen trots smärta/smärtstillande, medan hästen inte har samma val. Att exempelvis hitta rester av kortisonpreparat i urinen hos en häst som nyss tävlat tycker jag känns mycket allvarligare än samma substans hos människa.
Man skiljer på dopning och otillåten medicinering, där dopning har högre straff än otillåten medicinering.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
771
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
570
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 456
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp