Bukefalos 28 år!

Påhittat inkassokrav från hästägare?

Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

Inte kan det vara riktigt och betala både inställelseavgift och stationsavgift? Stationsavgift betalar man väll om man åker iväg med hästen?
Jag betalar en inställelse avgift på 280 kr + 140 för ett vaccin.
Mina är vaccinerade mot influensa,stelkramp och botulism, därför blir det lite olika varje gång. Stelkramp får de inte varje år.
 
Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

Det kan väl inte vara bra för hästen att bli grundvaccinerad två gånger? :confused:

Nej,jag vet att man inte ska vacc hur mycket och ofta som helst!
Men får man inte vacc-papper av ägaren,så tyder det ju på att ägaren döljer något med vacc! Så antagligen är inte hästen vacc!

Och utan vacc och papper,så kommer jag inte långt om jag vill iväg och ev tävla!

Så valet jag då har om jag vill ut och tävla och ej får några papper av ägaren,det är att vacc!Och har då dessutom stått för min del i avtalet,att jag ska hålla hästen vacc!
 
Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

knapplån

jag har istortsett samma problem fast tvärt om, fodervärden har vaccinerat påstås det men jag får inget vaccintyg! så vad gör man? grundvaccinerar om och skickar räkningen?

ts. ang räkningen så kan man skicka en räkning till en privatperson men om du anser att den är orimlig så bestrid den och var noga med kopior på det du skickat! ägaren kan lämna ärendet vidare till kronofogden som då skickar ut ett inkassobrev till dig som du får bestrida eller godkänna. bestrider du så hamnar det i tingsrätten. den som förlorar betalar alla kostnader så går det så långt så gör du nog bäst i att betala redan från början! du har ju ändå skrivit under på att du ska betala för vaccinationen! så som jag ser det så har ägaren rätten på sin sida vid en eventuell tvist med tanke på kontraktet. sen kan ju jag tycka att du skulle varit lite mer påstridig och kollat upp vaccinationen ordentligt för att slippa sånt här. men det är lätt att vara efterklok!

hoppas att det löser sig!
 
Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

Jo, tydligen, för min förra räkning från distriktsvet. bestod av:

Häst 1
Vaccination: 108,77 kr
Stelkrampsvaccin. 53,68 kr
Förbrukningsmaterial: 10 kr

Häst 2
Vaccination: 108,77 kr
Hästinfluensavaccin: 125,84 kr
Förbrukningsmaterial: 10 kr

Bilavgift: 140 kr
Stationsavgift: 90 kr
Restidsavgift: 264,49 kr

Summa: 911,55 kr
Moms: 227,89 kr

Totalt: 1139, 44 kr

Fast här ser jag, å andra sidan, att jag faktiskt INTE betalat inställeseavgift dock stationsavgift fast vet. kom ut.
 
Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

Jo enligt Dvs taxesystem utgår både stationsavgift o inställelse(kallas numera restidsavgift).
PL
 
Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

Stationsavgift är ju ingen ny företelese. Mins att min gamla vet nämnde det för säkert 10 års sedan. Då muttrade han nåt om: nu måste man ta ut en stationsavgift när man besöker folk.
 
Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

En fodervärd är skyldig att hålla sig med viktig information om hästen. På vilket sätt är fodervärden hindrad att ta reda på när hästen skall vaccineras?
Om fodervärden underlåter att sko hästen med den motiveringen att ägeren inte har talat om när hästen skall skos, är det då ägarens fel?
Är man fodervärd så tar man ansvar för den häst man har och det innebär även att tillgodose hästens behov inklusive när den skall vaccineras.
 
Sv: Påhittat inkassokrav från hästägare?

Jag tycker att det där var en ganska dålig jämförelse... Man kan inte se på en häst när det är dax att vaccinera, det krävs ett intyg som visar vilket datum hästen senast fick sin vaccination. När hästen behöver verkas/skos ser man det på hovar och skor.

Fodervärden har i detta fall gjort sitt och bett om att få veta när hästen ska vaccineras, ägaren skulle återkomma med vaccinationsdatumet men gjorde aldrig det. På vilket sätt skulle hon då kunna veta när hästen skulle vaccineras?

Ägaren bär alltid det yttersta ansvaret för hästen, och det är enligt mig han/hennes uppgift att ge viktig information till fodervärden. Eller tycker du att man som ägare ska kunna skicka iväg en häst och låta fodervärden gissa sig fram till saker som när hästen ska vaccineras? Hur schysst är det mot varesig häst eller fodervärd...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 255
Senast: ameo
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Skrev ju en tråd för ett tag sen om att jag funderade på att ta bort min häst. Åkte till klinik, hittade inget fysiskt fel, fanns nån...
Svar
19
· Visningar
2 466
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp