Kontraktbrott?

Det är en oerhört konstig situation..som egentligen borde utredas vad gäller uppsägningstiden tillsammans med stallägaren. Ska man hårddra det så ja - ni båda bryter mot högst troligt mot avtalet..stallägaren troligt mot dig och du som inte kan ge 2 mån uppsägningstid längre.

Men uppsägningstid och deposition är ju inte riktigt sammanhängande på det viset. Inget talar om att depositionen betalas ut i förväg om uppsägningen avkortas. Det känns som att det blir lite två skilda saker här..

Ang depositionen bör det vara samma..de får tillbaka den vid uppsägningen, precis som avtalet säger? Fattar inte problemet runt det ämnet om jag ska vara ärlig..Då känns det som att det är uppsägningstiden man har problem med men det blir ju en annan sakfråga. Det enda ert avtal talar om är ju att man får tillbaka den om man följt avtalet och att man får tillbaka den vid uppsägningstidens slut.

(jag hade dock inte tjaffsat om passen i detta läget utan jag hade lagt depositionen tillbaka när uppsägningstiden är slut rakt av såvida hyresgästernas utrymmen är rena och hela)

Jag ska försöka varra lite klarare; de hotar att gå till kronofogden och kräva oss på dem kostnader som uppstår i och med att de måste flytta till ett annat dyrare stall en månad tidigare om de inte får sin deposition omedelbart.
Så även fast det står klart i avtalet när depositionen betalas tillbaka så vill de ha den tidigare, och använder vårt kontraktsbrott som utpressningsmetod.

De påstår att de inte litar på att de får tillbaka depositionen, men vi är övertygade om att de tänker hitta på något fult; flytta ut tidigare eller strunta i att städa etc. Detta eftersom vi erbjudit en mellanväg, att de får halva depositionen nu och halva efter allt är färdigt för att visa god vilja, men de hade redan bestämt sig hur det skulle vara.

Vad borde vi göra?
 
*menar alltså de pass eller annat du anser de skött dåligt..alltså att de får tillbaka den såvida de tar ansvar för allt de är skyldiga till under uppsägningstiden
 
Alltså jag fattar inte riktigt hur man tänkt här.
Vad vill de ha?

Deposition betalar man normalt tillbaka i efterhand. Vill de ha uppsägningstiden ersatt/mellanskillnaden i nya stallet? Oavsett blir det ju en hel kalendermånad..vilket då borde innebära att ersättningen isf blir i efterhand ändå..ser inte skillnaden faktiskt mot att de får depositionen tillbaka.

I övrigt kan jag bara säga att det verkar blivit sjukt komplicerat och jag skulle om möjligt prata med stallägaren om detta inte går att lösa smidigare...Du har ju också blivit utsatt för ekonomiska problem med så kort uppsägningstid..det märker du ju här.

För att tala om skadestånd blir det ju kanske även där riktigt rörigt..isf kanske du måste kräva stallägarna först, sen dina hyresgäster dig i sin tur pga ekonomiska problemen?

Jag hade inte velat vara i din sits.
 
Senast ändrad:
De vill ha depositionen nu, annars anmäler de för att få uppsägningstiden/mellanskillnanden ersatt.
 
De vill ha depositionen nu, annars anmäler de för att få uppsägningstiden/mellanskillnanden ersatt.

Men de kommer ju få depositionen om de skött övrigt? Fattar inte vad de ska anmäla då, alltså om de ska få den? Vad ska de anmäla?

Alternativet är att du betalar ut för att dra ett sträck över detta..eller så försöker du hitta någon lösning m stallägaren som kanske kan hjälpa till.

Men i ärlighetens namn fattar jag inte vad som är bekymret för dem..det blir ju lite plus minus noll här iom att de slipper en månadshyra också..
 
Senast ändrad:
Du skrev "Det är väldigt väl skyddat i lag att hyresvärdar inte får säga upp folk och sen driva deras affärsidé själva"
Var regleras detta? Vi börjar luta åt att vi inte har så mycket att komma med gentemot dessa två bråkmakare men att vi istället skall vända oss till stallägaren och pressa honom till att hjälpa oss med en lösning.

Stort tack för din hjälp hittils!
 
Kolla Jordabalken, arrende.

Jag tycker ni ska klara av era affärsmellanhavanden. Om era hyresgäster vill stämma er, låt dem göra det. Det tar tid och kostar pengar. Innan dess har ni solklart reglerat era mellanhavanden. Antingen återbetalt eller tagit som betalning för slutstädning, hyra etc.'

Håll stallägaren utanför, anser jag. Om NI sedan har något att ta upp med stallägaren angående uppsägningen er emellan, gör det separat.
 
Du skrev "Det är väldigt väl skyddat i lag att hyresvärdar inte får säga upp folk och sen driva deras affärsidé själva"
Var regleras detta? Vi börjar luta åt att vi inte har så mycket att komma med gentemot dessa två bråkmakare men att vi istället skall vända oss till stallägaren och pressa honom till att hjälpa oss med en lösning.

Stort tack för din hjälp hittils!

Dom vill uppenbarligen försöka sko sig på situationen, få mellanskillnaden betald av TS för den månad extra de får stå i dyrare stall eller få ut depositionen och kunna skita i sina åtaganden som ex städning av box.
 
Skall rätta detta ang 2 månader - de är för MINA hyresgäster, jag hade 6månader. Men som sagt uppsagd med omedelbar verkan

Har du 6 månader så ska du kunna stå kvar 6 månader .De kan inte säga upp dig med omedelbar verkan, det är ju därför man har en uppsägningstid!



Sedan kan man vid ett möte skriva ner att du går med ¨på att flytta efter 1 månad men då ska du ju ha nått för de.
jag fattar inte det... du hyr ett stall? och du i din tur hyr ut boxar??
Du är uppsagd för ägaren till gården anser att det för för stökigt och rörigt med att ha en massa hästfolk på sin gård??

Men dina inhyrda får stå kvar??

Låter som du måste ha gjort nått som gjort ägaren arg för det är ju bara du som ska flytta!?
 
Har du 6 månader så ska du kunna stå kvar 6 månader .De kan inte säga upp dig med omedelbar verkan, det är ju därför man har en uppsägningstid!



Sedan kan man vid ett möte skriva ner att du går med ¨på att flytta efter 1 månad men då ska du ju ha nått för de.
jag fattar inte det... du hyr ett stall? och du i din tur hyr ut boxar??
Du är uppsagd för ägaren till gården anser att det för för stökigt och rörigt med att ha en massa hästfolk på sin gård??

Men dina inhyrda får stå kvar??

Låter som du måste ha gjort nått som gjort ägaren arg för det är ju bara du som ska flytta!?

Nej men jag vill inte bråka om någon uppsägningstid för de känns inte som att jag vinner på de, men "får jag" ha kvar stallet i 6 månader, vill jag de? känns inte som om de blir så trevlig stämning om jag ska pressa honom på att ha mina 6 månader, då blir de ej så kul att stå där dessa 6 månader sedan.

Ja jag har hyrt ett helt stall och hyrt ut stallplatser..
Har du läst har han aldrig sagt vad som är stökigt, och jag har inte orkat lägga energi på de, dels för att han är otrevlig och inte lätt att kommunicera med och dels för att jag inte ser något bra slut på att börja diskutera om de..

Jag har aldrig frågat om att stå kvar som inackorderad och ej som arrendator av stallet - för de intresserar mig inte dels pga att stallägaren är sjukt otrevlig och inte hälsat en enda gång sedan jag flyttat in, trotts att han sett mig klart och tydligt, passerat till och med och att de känns riktigt fult.
De ända han pratat med om de vill stanna kvar är de som äger "fina tävlingshästar" i stallet, de övriga har han inte frågat men de har och ska stå kvar.
Och min fråga har inte riktigt med detta att göra heller!
 
Dom vill uppenbarligen försöka sko sig på situationen, få mellanskillnaden betald av TS för den månad extra de får stå i dyrare stall eller få ut depositionen och kunna skita i sina åtaganden som ex städning av box.
De har dock tidigare sagt att de förhandlad med stallägaren (min inackordering är vän med stallägarens fru) att få billigare hyra där, och tar man bort höt (som ej ingår) samt lägger på för standardhöjningen (där ingår insläpp/utsläpp/fodringar) så blir priset i stort sätt det samma, så beroende på hur man räknar de finns egentligen ingen mellanskillnad.
 
Förtydligande, hyrestagaren har fått en muntlig genomgång om vad som brustit i kontraktet. Hon är väl medveten om vad som är fel och listan fortsätter att bli längre med hot, och andra orsaker som direkt hotar de andra besättningarna på anläggningen. Hon har dock inte valt att föra diskussionen vidare med mig, utan lyser i sin frånvaro. Utom här, där situationen får en helt annan färg. Vi ansvarar för en anläggning med 40 individer och vi kan inte på något sätt äventyra någon av dessa individers säkerhet och hälsa pga att någon inte håller en sund hästhållning.

Mvh anläggningens ägare
 
nu är det så här - NI ( @BrunnbyEC och @Amiborshi ) får reda upp vem som sagt och gjort vad utanför buke.

Sen är det en intressant diskussion hur ts ska fullfölja avtalet gentemot sina hyresgäster, i den situation som uppstått. DETTA är även fortsättningsvis okej att diskutera här.

//moderatorn
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 691
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 954
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp