Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

P

prallan

§ 3 Avtalstid
Avtalet gäller 6 månader, from tom
Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6 månader.
Automatisk uppsägning sker i det fall avtalet ej förlängs.

§ 4 Prestationer
Fodervärden skall under avtalstiden ha hand om hästen och svara för stallplats,
foder, hov- och veterinärvård.
Skulle hästen behöva veterinärvård kontaktas ägaren först.
Vid akutfall tas dock omedelbart kontakt med veterinär.
Fodervärden står för samtliga kostnader, inklusive ev. självrisk och rehabiliteringskostnad.

§ 5 Försäkring
Det åligger hästägaren att se till att hästen är livförsäkrad till ett värde av:
Under hela avtalsperioden. Fodervärden står för veterinärvård-försäkringen och dess kostnad.
Försäkringsnummer:

§ 6 Användningsområde
Träning och sällskap. Hoppning, dressyr, skog och terräng och ev lite tävling

§ 7 Instruktioner från hästägare, Se bif. Bilaga.
Fodervärden skall se till skötsel och vård innefattande verkning, veterinär och vad som i
Övrigt fodras för hästens välmående och daglig skötsel. Daglig regelbunden utevistelse, boxplats
samt fri tillgång till vatten. Fodring minst 4 ggr/dag, undantag vid grönbete/gräshage.
Halm eller spån som bädd är att föredra.

§ 8 Fodervärdens förpliktelser
Fodervärden skall vårda och utfodra hästen enligt överenskommelse med hästägaren.
För den händelse hästens skick avsevärt försämras under tiden hos fodervärden och
detta beror på oaktsamhet och/eller försumlighet från fodervärdens sida, skall
Fodervärden ersätta hästägaren den skada som därigenom uppkommit.
Stallplats där hästen är installad under avtalsperiod:




§ 9 Ansvarsfrågor
För skada på fodervärden, tredje part eller dess omgivning som orsakas av hästen ansvarar inte
ägaren.

§ 10 Avtalets upphörande
För den händelse ägaren eller fodervärden av väsentlig betydelse bryter mot detta
avtal äger den andra parten omedelbart bringa avtalet till upphörande

§ 11 Återlämnande
Efter avtalstidens utgång skall fodervärden frakta tillbaka hästen. Frakt betalas då av fodervärd.
Utrustning som finns med i bilaga ska återlämnas.



Detta avtal inkluderar bilaga 1 och är upprättat i 2 exemplar

Bilaga 1.






Pass finns men ej aktiv tävlingslicens. Licens får tecknas av fodervärd.
Tandraspning, avmaskning, vaccinering och klippning, vid behov
Vaccinerad men ej giltigt vaccinationskort pga. av att jag inte tävlat .. på ett tag.

Foderstat:
Anpassas efter hästens närings- och energi behov
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

När jag lånade ut min häst så skrev jag även ungefär såhär:
Passet ska lämnas tillbaka i samband med att hästen lämnas tillbaka till hästägaren. Om passet blir förstört, tappas bort eller ej återlämnas till hästägaren, så ska fodervärden omgående utan dröjsmål bekosta ett nytt pass.
 
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

Är det du som är tilltänkt fodervärd eller ägare?

Som hästägare ställer jag mig alltid lite tveksam till formuleringar likt "Foderstat:
Anpassas efter hästens närings- och energi behov".

Det kan vara precis hur eller vad som helst.
Jag hade hellre skrivit in "foderstat i samråd med hästägare" och där jag krävt analys på grovfodret.


Mina övriga tankar:

"Fodring minst 4 ggr/dag" - fri tillgång ok eller inte ok? Kan vara ganska klokt att ta med

Hagvistelse - delad hage eller ensam?

Hovslagare - vilka hovslagare får anlitas?

Skador på utrustning - vad händer?

Tredje part - får hästen lånas ut till andra?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

+ WBanna
Tack för svar :bow:

Det är inte jag utan en vän som ska ta en häst på foder, det är ägaren som utformat kontraktet. De detaljer du frågar om, finns med men jag valt att inte ta med dem pga igenkänningsrisken.
 
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

Paragraf 3 är lite underlig, som jag tolkar det ger det i princip möjlighet för fodervärden att behålla hästen hur länge som helst om denne vill. Normalt är att kontraktet förlängs om det inte sägs upp en viss tid innan det upphör men här är det omvänt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

Paragraf 4 gällande veterinärkostnader och kostnader för rehabilitering hade jag som fodervärd velat ha mera specificerad, med maxbelopp, begränsningar i tid osv, för att jag skulle skriva under.
 
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

Som hästägare hade jag velat haft en klausul om rättighet att hämta hem hästen och säga upp kontraktet utan uppsägningstid om jag bedömde att hästen inte togs om hand på rätt sätt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

Ska det göras någon besiktning före och efter?

Vad händer om fodervärden vill bryta avtalet innan det löper ut? hur lång är uppsägningstiden då?
 
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

§ 5 Försäkring
Det åligger hästägaren att se till att hästen är livförsäkrad till ett värde av:
Under hela avtalsperioden. Fodervärden står för veterinärvård-försäkringen och dess kostnad.
Försäkringsnummer:
Detta tycker jag är konstigt, vill ägaren ha en försäkring så är det upp till ägaren att ta en försäkring, den ska inte stå på fodervärden. Om hästen råkar ut för något är det ju isåfall fodervärden som får ut livdelen och det antar jag inte är vad ägaren har tänkt?

Detsamma när det gäller veterinärvården, är ju isåfall bara för fodervärden att ta den billigaste och eventuellt då den sämre. Vågar verkligen ägaren riskera det? Och om fodervärden ska betala ägarens veterinärvård, vågar den det? Stor risk att fodervärden glömmer betala osv och hästen står utan försäkring.

§ 8 Fodervärdens förpliktelser
Fodervärden skall vårda och utfodra hästen enligt överenskommelse med hästägaren.
Detta är även en grej som inte går att kontrollera på det sättet. Fodervärden fodrar ju hästen på det sättet som passar hästen i det stallet. Är det ett sämre hö så ges mera hö och eventuellt kraftfoder, är det ett bättre hö så tas kraftfoder bort osv. Det är ju en sak man får se med tiden vad hästen behöver och inte. Huvudsaken är ju att fodervärden ser till att hästen fungerar.

Fodervärden står för samtliga kostnader, inklusive ev. självrisk och rehabiliteringskostnad.
Vad exakt menas med rahaben?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta fodervärdskontrakt?

Alltså: det står ju att HÄSTÄGAREN står för livförsäkringen (som försäkrar ägarens kapitalinvestering). Fodervärden står för veterinärvårdsförsäkring, och jag antar att det är samma försäkringsbolag men fv betalar till ägaren varje månad. Det är ju det bästa upplägget, då står inte ägaren mer risk än att fv inte betalar och då förfaller kontraktet för uppsägning.

Vad gäller rehabilitering brukar det skrivas så för att garantera att fv tar kostnaden för ev skada fram till dess hästen kan återlämnas UA till ägaren.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en häst på foder,där kontraktet är uppsagt och hästen ska hem igen. Trött i skallen som jag är har jag svårt att reda ut när...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Bufera
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 850
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare...
2
Svar
35
· Visningar
2 830
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp