Påkörd häst fick avlivas

Sv: Påkörd häst fick avlivas

Fy fan va hemskt. Jag har själv haft hästar som rymt från hagen och bara varit milli från att bli påkörd...usch. Sen blev ja så jävla arg när ja läste komentarerna från chafförer som fanns i artikeln.....vilke jä*vla begrip. Dom tror vi går med våra hästar på vägarna bara för att det e kul typ. Men vi har ju faktiskt inget val när vi ska ta oss till nån ridväg där det inte kryllar av galna lastbilschaffisar.
 
Sv: Påkörd häst fick avlivas

Dom tror vi går med våra hästar på vägarna bara för att det e kul typ. Men vi har ju faktiskt inget val när vi ska ta oss till nån ridväg där det inte kryllar av galna lastbilschaffisar.

Kan inte mer än hålla med tyvärr... :(
Men samtidigt, tänk vade smidigt att hela tiden kunna skylla över allting på alla andra.. :angel:
Det finns dessvärre många rötägg inom lastbilsbranshen, men ni skulle bli mäkta förvånade om nin visste hur många som reagerar/hanterar de situationern som uppstår där hästar är inblandade pga OKUNSKAP........

Just denna olycka hade just lösa djur, det kunde likagärna varit en flock älgar.... Och dom har inte heller på vägen att göra, men det är lika lätt att tala om för älgarna som hästarna att dom inte får vara på vägen å springa :angel:

Det måste till skarpare lagar/regler kring hantering av häst i trafiken. Tyvärr är alltför många individer mer bekymrade om div böter/indraget körkort än ett främmande liv... :(
Samtliga chaufförer med tung behörighet borde tvingas till en vidareutbildning där de får veta varför deras beteende vid möte av häst i trafiken är så viktigt!
Att hästen är ett FLYKTDJUR som aldrig går att lita på till hundra procent!
Jag frågade hur dom hade reagerat om det suttit ett lite barn vid vägkanten istället för hästen.. Självklart hade alla saktat ner, man kan ju inte lita på ett litet barn.......

Jag har själv varit med om liknande situation o efter aggresionen lagt sig började jag fundera o prata med släktingar till mig själv som kör tung trafik... Till min stora förskräckelse så insåg jag att många av de olyckor som händer skulle kunna undvikas med bättre information/utbildning av våra chaufförer (ovasett körkortsbehörighet!) Jag tog mig tid att själv åka runt bland våra åkerier o diskutera problemet o ni skulle bli oerhört förvånade över reaktionen.... De allra flest hade ingen aning om vilken stor betydelse deras bettende hade... :o Visst började lite tyket med att -"dom ser ju så roliga ut när dom hoppar iväg, o vad gör väl det om ryttaren får gå hem?"Såna kommentarer besvarades med samma krut o efter diverse fall som slutat med döden,brutna ben=förlamning, spräckt mjälte MM så försvann deras fula flin rätt snart från deras ansikten!
Eller när man talade om för dom att även om dom saktar ner o inte tutar så kan hästen hoppa ut mitt framför dom ändå för den kan få syn på en påse el dylikt i diket o då bryr den sig inte det kommer ett fordon, den kastar sig instiktivt från påsen :mad:

Jag frågade hur dom hade reagerat om det suttit ett lite barn vid vägkanten istället för hästen.. Självklart hade alla saktat ner, man kan ju inte lita på ett litet barn.......

Tro mig, många är helt ovetande om de faror de utsätter oss/sig själv för :(

*BÄTTRE UTBILDING PÅ VÅRA TRAFIKSKOLOR SAMT KRAV PÅ VIDAREUTBILDNING PÅ DOM SOM REDAN HAR TUNG BEHÖRIGHET!!
*HÖGRE BÖTER OCH STRAFF OM/NÄR OLYCKAN ÄR FRAMME!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Påkörd häst fick avlivas

igen??!! :eek:

när ska folk lära sig att ha rejäla staket om dom absolut ska envisas med att ha hästar bredvid trafikerade vägar??? detta är ägarnas skuld. :mad:

stackars häst som fick enda sitt liv så traumatisk.... :cry:
 
Sv: Påkörd häst fick avlivas

alltid tragiskt med olyckor med levande väsen inblandade,jag reagerar på vissa av kommentarerna under artikeln:eek:

i dagens samhälle har man många gånger inte speciellt mkt val att hålla sig borta från bilvägar för att ta sig från a-b...riktigt skrämmande att det finns folk som sitter i sina bilar och känner "avsky" för oss ryttare och hästar:crazy:
 
Sv: Påkörd häst fick avlivas

(ST)
En lastbilschaufför som var på väg mot Huljen kolliderade i går kväll med en häst. Hästen som skadades allvarligt fick avlivas efter olyckan.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=794279

Ja det är tragiskt att sånt här ska hända.
Läste artiklen och man undrar och funderar på mycket.
Hon behöver ju inte haft dåligt staket, det kan ha varit många andra orsaker till att hästarna sprang lösa.
Själv undviker jag att vistas i trafiken i alla lägen, för om man inte måste korsa vägen så blir ja bara glad.
Alla måste respektera alla i trafiken!
Har varit med om två ridolyckor men då var det ryttare på hästarna.
En gång var på ett ridläger för flera år sedan.
Vi skulle korsa vägen och plötsligt dök en lastbil upp, ledaren som gick visade att han skulle sakta ner men han bara skrattade och gasade.
Halva gruppen flög av sina hästar och det blev katastof!
En annan gång var jag och min kompis ute och red hon hade fått ny häst.
Vi red ner från skogsområdet ner till vägen.
När vi kommit ner till vägen blev hennes häst rädd för något och hoppade rätt ut i vägen och precis då kom det en bil, hon lyckades få tillbaka honom till kanten men sedan sprang han ut en gång till och då smälde det.
Hästen flög över huven och kompisen flög in under bilen på något lustigt vis.
Caffören körde inte speciellt fort men det behövdes inte, det såg väldigt otäckt ut.
Men båda klarade sig:)
Man har lärt sig att man ska vara försiktig i trafiken och det gäller både ryttare och trafikanter.
Det kan ju hända så mycket onödiga grejor.
Om man inte är så säker på sin häst så kan man ju hoppa av och gå över vägen, bara som en säkerhetsgrej!!
Ta det lugnt ute i trafiken. :banana:
 
Sv: Påkörd häst fick avlivas

igen??!! :eek:

när ska folk lära sig att ha rejäla staket om dom absolut ska envisas med att ha hästar bredvid trafikerade vägar??? detta är ägarnas skuld. :mad:

stackars häst som fick enda sitt liv så traumatisk.... :cry:

Ingen???

Tror inte precis att någon hästägare vill att deras häst ska mosas under en lastbil eller bli svårt skadad och lida svårt innan den kan avlivas. Och jag känner ingen hästägare som inte har hela hagar utan alla jag känner lagar sina hagar när de gå sönder.

Men en olycka kan alltid hända, och jag vet inget staket som är så säkert så att en häst ALDRIG kan komma ut oavsätt vad som har skrämt dom.
 
Sv: Påkörd häst fick avlivas

Våra hästar smet en gång - anledningen var en skoter som tyckte det var skitkul att skrämma hästarna. Det slutade med att hästarna drog igenom staketet tog med sig elrep och trästolp ut eftervägen och stannade på järnvägsspåret. När tåget tutade så vände de och stack hem igen. Gissa om jag hade hjärtat i halsgropen. Kan lungt säga att jag inte gillar skoterföraren efter detta. Det är flertalet gånger som dessa sticker genom vårt elstängsel och genar via hagen till nästa åker och här är ingen skoterled.
Några har fått sig rejäla elstötar dock när de tror att du kan huka sig och köra under tråden.... Haha
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagskvällen blev en häst påkörd av en buss. Hästen fick avlivas på platsen.
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp