Påkörd, sen då?

Madick

Trådstartare
Idag mötte jag ett pucko i kurva som körde helt på min sida och inte ens reagerade när jag tutade, körde halvvägs av vägen men han träffade ändå framskärm och spegel.

Jag har anmält till försäkringsbolaget, behövs det anmälas till polisen också? Han tittade på sin GPS...

Det är en bil jag kör i jobbet (förmånsbeskattas), brukar man få hyrbil när den är på verkstad och vilka "krav" kan man ha på en sån? Sitter i bilen många timmar och redan på onsdag är det långtur.

Fortfarande skakis trots att det gått över en timma. Nya fina bilen...
 
Ja, för sjutton! Ring polisen!

När jag blev påkörd i vintras så ringde jag polisen direkt. Eftersom jag bor i en ort utan poliser så tyckte de inte att det var lönt att åka ut hit när det inte blev några personskador, men det där lär de nästan vilja dokumentera väl? Det brukar vara lättare med försäkringsbolag om det finns polisrapporter också.
 
Det är en bil jag kör i jobbet (förmånsbeskattas), brukar man få hyrbil när den är på verkstad och vilka "krav" kan man ha på en sån? Sitter i bilen många timmar och redan på onsdag är det långtur.
Måste bero på försäkringen, vad som står i avtalet ang det.
 
Måste man upp och kolla nacken direkt eller kan det vänta så jag kan gå till VC i morgon? Tänkte på försäkringar och sånt.
 
Försäkringen brukar vara om du får besvär inom tio år. För övrigt har jag nog aldrig polisanmält med olycka där båda klarat sig och kunnat köra vidare utan då har det varit försäkringsbolagen som fått ta emot anmälan, sedan har de vid ett tillfälle gjort en vidare anmälan. Det bästa är nog att ringa försäkringsbolaget och fråga om förfarandet.
 
Måste man upp och kolla nacken direkt eller kan det vänta så jag kan gå till VC i morgon? Tänkte på försäkringar och sånt.

Jag ringde 1177 efter jag blev påkörd för at höra hur jag skulle göra. De sa att ur försäkringssynpunkt så räckte det att ringa dem samma dag och sedan ta det med VC om jag började ha några känningar på riktigt. När jag träffade läkare på VC en vecka senare fick jag skäll för att jag ite åkt till akuten direkt. :banghead:
 
Ja, för sjutton! Ring polisen!

När jag blev påkörd i vintras så ringde jag polisen direkt. Eftersom jag bor i en ort utan poliser så tyckte de inte att det var lönt att åka ut hit när det inte blev några personskador, men det där lär de nästan vilja dokumentera väl? Det brukar vara lättare med försäkringsbolag om det finns polisrapporter också.

Självklart ska det ringas till polisen!

Nej, Polisen ska inte blandas in så länge det inte är personskador, smitning eller misstanke och ratt- eller drograttfylla inblandat. Vanliga trafikolyckor fyller båda parter i skadeanmälan och sen är det försäkringsbolagen som gör en bedömning. Sen kan vissa försäkringsbolag kräva en polisanmälan för att bekräfta skadorna men det görs på drive-in på stora orter eller efter tidsbeställan på mindre. Men akut direkt när det hänt åker Polisen inte ut för vanliga olyckor (Polisen skulle dock gärna göra det men resursbrister gör att sådana ärenden prioriteras bort direkt).
 
Min man polisanmälde när vi blev påkörda på en parkering. Jag såg allt och den andra föraren vägrade erkänna att han gjort något. Så han blev anmäld för smitning, vi fottade föraren, hans skador, våra skador (på bilarna) och hans regnummer. Vi väntar på utredningen.
 
Nej, Polisen ska inte blandas in så länge det inte är personskador, smitning eller misstanke och ratt- eller drograttfylla inblandat. Vanliga trafikolyckor fyller båda parter i skadeanmälan och sen är det försäkringsbolagen som gör en bedömning. Sen kan vissa försäkringsbolag kräva en polisanmälan för att bekräfta skadorna men det görs på drive-in på stora orter eller efter tidsbeställan på mindre. Men akut direkt när det hänt åker Polisen inte ut för vanliga olyckor (Polisen skulle dock gärna göra det men resursbrister gör att sådana ärenden prioriteras bort direkt).
Precis, så har jag också för mig att det är från när jag har krockat vilket tack och lov inte är så ofta att jag kan rutinerna :D. Vid ett tillfälle gjorde faktiskt försäkringbolaget en vidare anmälan till polisen, anledningen vet jag inte dock, vi hade samma bolag så skulle tippa på att personen i den andra bilden kanske varit inblandad i fler smällar.
 
Måste man upp och kolla nacken direkt eller kan det vänta så jag kan gå till VC i morgon? Tänkte på försäkringar och sånt.
Vi blev påkörda bakifrån och körde därför även in i framförvarande bil, inga känningar eller skador (ambulans kom) men stela i nacke/rygg och det räckte att vi ringde vc dagen efter för att få notis i journalen om det blev framtida men.
 
Nej, Polisen ska inte blandas in så länge det inte är personskador, smitning eller misstanke och ratt- eller drograttfylla inblandat. Vanliga trafikolyckor fyller båda parter i skadeanmälan och sen är det försäkringsbolagen som gör en bedömning. Sen kan vissa försäkringsbolag kräva en polisanmälan för att bekräfta skadorna men det görs på drive-in på stora orter eller efter tidsbeställan på mindre. Men akut direkt när det hänt åker Polisen inte ut för vanliga olyckor (Polisen skulle dock gärna göra det men resursbrister gör att sådana ärenden prioriteras bort direkt).

Jag körde in i en annan bil bakifrån på motorväg en gång. Bara plåtskador. Bilen var dock rumänsk(alltså den jag körde in i). Han ringde polisen, han kunde inte svenska men ok engelska, och jag fick sen prata med polisen. De sa att vi skulle åka därifrån om vi kunde och ställa oss på ett bättre ställe, och invänta polis. Vilket vi gjorde. Vi fyllde i skadeanmälan, var liksom inga frågetecken kring ansvar osv. Men polisen sa fortfarande att vi måste invänta polis. När polisen kom typ 3 timmar senare, fattade dem inte varför vi varit tvungna att vänta och inte vi heller. Lika mycket frågetecken allihop. De tog inte ens utandning och kollade inte ens på mitt körkort. Men kanske för att han hade utländsk bil? Jag vet inte alls, han bodde ju här. Knas var det och tror inte polisen behövts egentligen. :)
 
Visst att man ska ringa polis vid personsksdor, olika åsiker osv. Men samtidigt tycker jag det är bra att göra en polisanmälan om man tycker att motparten betett sig vårdslöst.

Ibland händer olyckor för att det händer och det kan man ju som ha överseende med. Men ibland händer olyckor för att folk är dumma i huvudet och kollar så intensivt på annat än vägen att man håller på att preja ner mötande...

Rent försäkringsmässigt spelar det ingen roll. Vad gäller hyrbil brukar man kunna få det på motpartens försäkring (ska ej gå på din!) men hyrtiden som erbjuds är sällan samma som den faktiska reparationstiden.
 
Hur mycket är bilen skadad? Går den att köra skulle jag göra det fram tills att verkstaden har fått in delarna som behövs.

Förra gången min bil krockades kollade dom igenom den och beställde delar, sen kunde jag komma tillbaka någon vecka senare och så började dom repa direkt. Dvs den behövde inte stå där och samla damm i väntan på delar.
 
Visst att man ska ringa polis vid personsksdor, olika åsiker osv. Men samtidigt tycker jag det är bra att göra en polisanmälan om man tycker att motparten betett sig vårdslöst.

Ibland händer olyckor för att det händer och det kan man ju som ha överseende med. Men ibland händer olyckor för att folk är dumma i huvudet och kollar så intensivt på annat än vägen att man håller på att preja ner mötande...

Så tänker jag också. Om föraren har varit så inne i sin GPS att han kört på fel sida vägen och krockat är ju det vårdslöshet i trafik, borde inte det polisanmälas?
 
Man kan ju alltid ringa polisen och prata med dem, rådfråga och anmäla om de tycker det finns fog för det.
Poliskontakt är inte = anmälan.
Däremot är det ju då såklart 114 14 som gäller och inte 112.
 
Anmält via 11414.

Bilen är körbar till verkstad men fälgen har fått en smäll så jag tar den knappast på tur 55 mil som jag ska köra på onsdag.
 
Nej, Polisen ska inte blandas in så länge det inte är personskador, smitning eller misstanke och ratt- eller drograttfylla inblandat. Vanliga trafikolyckor fyller båda parter i skadeanmälan och sen är det försäkringsbolagen som gör en bedömning. Sen kan vissa försäkringsbolag kräva en polisanmälan för att bekräfta skadorna men det görs på drive-in på stora orter eller efter tidsbeställan på mindre. Men akut direkt när det hänt åker Polisen inte ut för vanliga olyckor (Polisen skulle dock gärna göra det men resursbrister gör att sådana ärenden prioriteras bort direkt).
I Tyskland åker de ut för en sån sak. Jag blev påkörd på samma sätt igår kväll av en gammal dam som körde mitt i vägen på en smal landsväg utan mittmarkering. Hade två tonåringar i bilen som tyckte det var enormt spännande med allt. De ringde till polisen, jag var lite chockad. Tyvärr kan jag ju inte bevisa att damen körde i mitten så jag åker nog på att betala själv.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Sitter här och blir mer o mer irriterad över en incident tidigare idag - med en bilist. Jag vet vem personen är men känner inte...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 104
Senast: Yamima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp