Bukefalos 28 år!

Lönt att anmäla?

Sv: Lönt att anmäla?

Bättre att läsa innantill än att "tyda"?

Nej, det är riktigt att jag inte kan välja hur svaren ska bli, men min iakttagelse ser ju ut att stämma, eller hur? Diskussionen upphörde och ersattes av tjafs!

LIA
 
Sv: Lönt att anmäla?

Ett par timmars detektivarbete visar att det var en bekants son som körde bilen! Jag har pratat med polisen men valde att ta det med pappan i första hand så att han kan ta ett snack med sonen ang vilka konsekvenser det kan få om man kör på det här viset.

Usch vilket tråkigt samtal, hörde på rösten att pappan blev ledsen/illa berörd av det hela:( Nu är ju sonen myndig men jag hoppas att jag gjorde rätt nu i a f.

Tycker du gjorde helt rätt, hoppas bara pappan lyckas föra fram lite ny kunskap till grabben.

Polisen kanske inte kan göra så väldigt mycket rent juridiskt, men många gånger kommer man långt med att de visar sig = kör förbi där nån gång ibland.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Jag hoppas ju att pappans ord väger tungt, jag tror att det kan vara en bra väg just till den här killen. Polisens roll i det här var just det som du nämner här; köra förbi, byta några ord med föraren plus att jag vill göra polisen uppmärksam på problemet OM nu olyckan skulle vara framme vid ett senare tillfälle.

Jag tror i a f inte att polisen såg det som en onödig kontakt utan de verkade positivt inställda till att man vill ha en dialog, jag fick ett mkt positivt bemötande.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Undrar hur många grannfedjer och liknande som kunnat undvikas om man tagit hjälp av oberoende utstående vid de första incidenterna.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Jag var med om en nästan identisk händelse när jag var ute och promenerade med en häst (träning) och en hund.
Via lite grannsamverkan lokaliserade jag personen och tog kontakt per telefon. Även jag kom att tala med fadern(!) och hade ett något ansträngt samtal med honom, för sonen hade naturligtvis kört som en ängel.
Hur som helst så trängde budskapet fram och in, så efter det var det slut på grabbens välkända rallyträningar på vår väg. Visst kunde jag vänt mig till polisen, men inte tror jag att slutresultatet hade blivit bättre.

Nej, men om A blev anmäld första gången, gör det att B kör försiktigt nästa gång?
Jag tror att det effektivaste i sådana här fall är den personliga kontakten. Dessutom kan polisen lägga sin tid på viktigare saker, som du säger.

Jag tror faktiskt att många av dom som skriker "anmäl", inte riktigt vet vad det innebär.

LIA

Det verkar som om du hade turen att det människor det gick att prata med för det fruktansvärt många där ute som det ej fungerar på. Och du gjorde uppenbarligen rätt i din situation eftersom det hjälpte. Men det slutar inte alltid lika bra.

Och ja, om person A blir anmäld och fälld så har det faktiskt effekt på person B eftersom då inser person B att man faktiskt kan åka dit för liknande saker.

Polisen har, som sagt, begränsade resurser men om sån här "buskörning" upprepas gång på gång så tycker jag att man ska anmäla. Annars så är det till slut någon som stryker med.

Vet inte om du räknar in mig i den grupp som "skriker anmäl" men jag kan bara säga att jag är väl insatt i vad det innebär.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Snäll ponny. Finns så många idioter. Har själv mött en stor skolbuss med min häst och jag var ändå uppe på trottoaren, hästen är i vanliga fall trafiksäker men idag så går han upp på bakbenen och trampar ner i diket - som mer än en brant backe. Och faller baklänges över mig. Kan säga att det kittlar i benen varje gång jag möter bussar när jag rider idag.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Du kan dock inte säga hur fort han körde och har inga bevis på att han körde för fort. Polisen kan inte bötfälla folk för att andra säger att dom kör för fort.
Inte ens polisen för bötfälla utan bevis. Vad jag vet måste dom ha nån form av bevis, det räcker inte att se nån köra för fort. Och absolut inte att polisen får bötfälla på hörsägen. Hur skulle det se ut?
 
Sv: Lönt att anmäla?

Men du kan ju inte bevisa nått? Vårdslöshet i trafik utan nått bevis? Hur? Mig veterligen är det inte olagligt att få sladd.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Och ja, om person A blir anmäld och fälld så har det faktiskt effekt på person B eftersom då inser person B att man faktiskt kan åka dit för liknande saker.
Det förutsätter i s f en koppling mellan A och B, i vilket fall även en personlig kontakt torde göra sin nytta. Kanske ännu mer än en anmälan.

Polisen har, som sagt, begränsade resurser men om sån här "buskörning" upprepas gång på gång så tycker jag att man ska anmäla. Annars så är det till slut någon som stryker med.
Håller med, i det fall en personlig kontakt inte innebär förändring.

Ska kanske tydliggöra att jag inte är kategoriskt emot anmälningar, dom är nödvändiga ibland, men det bör absolut inte tas till i alla lägen och ej heller innan man provat något annat först. Något civiliserat men kanske omodernt, nämligen ett samtal. :o
Jag har med framgång vid flera tillfällen praktiserat det, bl a med två åkerier.
LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Lönt att anmäla?

Man får inte sladd på en torr asfaltsväg med hastighetsbegränsning 30 utan att ha kört mkt vårdslöst. Vittnen till händelsen finns så visst skulle man kunna anmäla formellt MEN straffet om ens något skulle bli rätt menlöst, möjligen om killen redan sedan tidigare har liknande incidenter och anmälningar emot sig så kan det påverka.

Hade han däremot mejat ner oss och skadat ngn av oss svårt eller rentav dödat någon så är bilden en helt annan.

Polisen tyckte inte att detta var ngn bagatell utan var angelägna om att få all sådan info om personer som kör vårdslöst i området. De kan välja att synas oftare i området, göra hastighetskontroller etc och då är det viktigt att ha ett underlag till detta.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Men du kan ju inte bevisa nått? Vårdslöshet i trafik utan nått bevis? Hur? Mig veterligen är det inte olagligt att få sladd.

Jo det kan faktiskt vara olagligt att få sladd! Om du får sladd så kör du för fort och vårdslöst. Om en polis ser det kan det bli vårdslöshet i trafik. Jag läste om ett sådant fall i Sydsvenskan senast idag.

Killen blev bötfälld för han körde fort och med skrikande däck i en korsning. När han blivit bötfälld så gasade han fullt iväg från polisen och fick givetvis ytterliggare en förseelse antecknad på sig.
 
Sv: Lönt att anmäla?

Min häst vart bostavligen påkörd i baken!!! Av en Dam som pratade i mobilen:smirk: Bilen tog honom på skinkan om man säger så! PÅ baken. Vart en riktig smäll, bilens framruta + sidspegel+ framskärm. Helt förstörd! Hästen vart chokad och fick gå hem 5 min från stallet för att undersökas hehe.. Ingen kom till skada:) Eller ja hästen fick en lårkaka. Men den som var mest skärrad var nog damen som körde. Och var väldigt ledsen för det som hänt. Hon fick ju ja väjja när hon såg hästen, så hon tog han bara lite. (bilen for i diket) Hade hon kört i samma fart och inte märkt någonting alls så hade hon tagit tre hästar:( som var ute på tur. Men allt löste sig utan anmälan osv..
Och :love: på min häst som e så lugn i alla situationer:bump: Fullblod på 5 år;)
 
Sv: Lönt att anmäla?

Den damen borde DEF ha anmälts för vårdslöshet i trafik! Hon körde på din häst för att hon körde bil o pratade i mobil samtidigt och du tycker att det är helt ok eller:confused:
 
Sv: Lönt att anmäla?

Självklart INTE!! Varför skulle det vara ok?
Men varken hon eller jag mår bättre av en anmälan! Och hon mådde verkligen dåligt av händelsen, då vi har pratat om den flera gånger!
 
Sv: Lönt att anmäla?

Ja det är ju upp till dig men personligen tycker jag att man gör ett stort fel som underlåter att anmäla när en person har KÖRT PÅ ett hästekipage!

Det lät som om du bagatelliserar de skador som uppstod på hästen och mest tyckte synd om den vårdslösa damen - ett lite ovanligt sätt att se på det, om man utgår från hästägaren/ryttarens perspektiv alltså.
 
Sv: Lönt att anmäla?

sss Självklart var jag mest orolig för min häst! Då det inte var jag som red och inte ens var på plats. Finner jag ingen mening med att bråka med damen! Hon fick stå sitt kast ändå!
Dels hade hon fyra barn med i bilen! Förklara för dom. Trasig bil! Och ett j**gt dåligt smvete + en vet räkning. Och jag hoppas hon tar det på största allvar!
 
Sv: Lönt att anmäla?

Skönt att det finns människor som inte ser det som nödvändigt att anmäla allting.
"Din" dam har säkert lärt sin läxa många gånger om och på ett effektivare sätt, än om hon dessutom skulle fått en anmälan på halsen. En sådan hade antagligen varit kontraproduktiv eftersom hon antagligen tyckt sig orättvist behandlad, sedan hon tagit fullt ansvar förhändelsen och försökt gottgöra för denna.
Så som jag uppfattar det!

LIA
 
Sv: Lönt att anmäla?

Som sagt - upp till dig.

Vi får hoppas att hon har lärt sig läxan väl så att det inte är ett barn hon kör över nästa gång hon pratar i mobiltelefon när hon kör bil.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 088
Hästhantering Nu inatt när jag åkte hem från mitt nattskift från jobbet så står det en blinkande bil på vägen och en kvinna står o lyser med en...
Svar
5
· Visningar
2 429
Senast: jein
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp