J

Jokery

För kanske en halvtimme sedan hände det värsta som hänt mig.
Det värsta för att det involverar det enda som är rent, friskt och vackert i mitt liv - min häst.

Jag måste bara skriva av mig för det är min medecin. Skriva av mig chocken till liksinnade med samma prioritering i livet.

Jag skulle bara skritta Goliat någon halvtimme idag. Allt var som vanligt.
Satt upp och skrittade iväg. Det kommer en bil så vi svänger in på en åker och låter den passera. Sedan kommer en traktor. Goliat flippar.

Han skenar med mig i full galopp över åkern. Jag försöker svänga, försöker stanna för allt jag är värld men det går inte. Tillslut kommer vi fram till vägen och jag lyckas få någorlunda stopp på honom.
Precis när vi ska korsa vägen till stallet blir det såklart väldigt trafikerat.
Goliat kastar sig ut på vägen, blir påkörd, går omkull, jag flyger ur sadeln, goliat reser sig efter ett tag. Jag minns att jag skrek hans namn.
Han skenar genom staketen och stallägaren kommer ut. Jag skriker åt henne att fånga Goliat.
Männen som kört på mig börjar ta på mig, hör frågor om hur jag mår långt borta som i en dimma, hör någon skrika om ambulans. Jag knuffar bort dem och säger att dom ska skita i mig och hjälpa till att fånga in hästen först.
Haltar runt som en tok med bultande hjärta och förarna hack i häl som iderligen frågar hur jag mår. Upprepar bara Goliats namn.
Dom ringer polisen å säger att jag bara bryr mig om hästen.
Jag är chockad å full av adrenalid.
Goliat fångas in. Är stressad och har slitit sönder sina tyglar.
Stallägaren kållar till honom, täckar och släpper in i boxen. Jag sitter å röker på den vita trädgårdsstolen utanför stallet och skakar. Försöker koncentrera mig på frågorna poliserna ställer som sedan kommer till platsen.
Allt är som ett glapp. Jag har så jävla många minnesluckor.
Vet att folk vill ta in mig till akuten men jag vägrar. Tar det i morgon. Känner dock nu hur min handled värker men annars tycks jag ha klarat mig med skrubbsår och värk här och där.
Vet kom ut och Goliat haltar, fick smärtstillande, blir boxvila. Mer vet jag inte, hon skall ringa imorgon.

Det blev hackig och säkert osammanhängande men jag kommer precis ifrån den här händelsen och har minnesluckor. Vet någon vems försäkring som tar detta?
Och gärna lite pepptalking. Hur går vi vidare efter något sånt här?

/Josephine
 
Sv: Påkörda

HU! Min mardröm! Bilens försäkring bör täcka skadorna. I bland gör fösäkringsbolagen upp sins i mellan när det gäller kostander för att det skall bli lite enklare för hästägaren. Hur mår du? Det är bra att få bli kollad på sjukhuset med tanke på nack och ryggskador och din onda handled. Det klart att man får en chock av en sån olycka. Bor du själv? Kan var bra att ha någon hos sig med tanke på att chocken lär släppa och man behöver i bland någon med människa som man kan prata med om vad som hänt också.Ta en dag i sänder och du och hästen får läka ev skador. När det blir dax så ta hjälp av någon idrots choch eller likande som kan häst. Håller tummarna! Många kramar från Pudlan
 
Sv: Påkörda

HU! Min mardröm! Bilens försäkring bör täcka skadorna. I bland gör fösäkringsbolagen upp sins i mellan när det gäller kostander för att det skall bli lite enklare för hästägaren. Hur mår du? Det är bra att få bli kollad på sjukhuset med tanke på nack och ryggskador och din onda handled. Det klart att man får en chock av en sån olycka. Bor du själv? Kan var bra att ha någon hos sig med tanke på att chocken lär släppa och man behöver i bland någon med människa som man kan prata med om vad som hänt också.Ta en dag i sänder och du och hästen får läka ev skador. När det blir dax så ta hjälp av någon idrots choch eller likande som kan häst. Håller tummarna! Många kramar från Pudlan

Jag vet inte hur jag mår. Sitter bara här och skakar med en kopp te och har slängt i mig någa värktabletter. Just nu är jag ensam. Min sambo är ute och handlar.
Jag känner bara inte att jag klarar av att åka till något sjukhus just nu. Tar det imorgon eller inatt om det skulle behövas.
Jag är bara så orolig över Goliat. Stallägaren fixade med VET och ringde mig sedan. Jag var i sådan chock att jag hade nog bara stressat upp Golli ännu mer om jag hade varit kvar så jag fick skjuts hem.
Man kan inte låta bli att klandra sig själv såklart... men jag gjorde allt jag kunde. Känslorna är blandade gentimot dom som körde på mig..
De tog sitt ansvar och stannade med mig hela tiden, de gjorde rätt för sig.
Men de saktade inte precis in när vi hamnade på vägen... å de e inte mycket som kan välta en ardenner så det var en hård smäll.

Jag är bara så rädd att han ska få massa men nu, eller jag själv. Är en väldigt tuff och orädd ryttare. Jag vill behålla det självförtroendet..
 
Sv: Påkörda

i vanliga fall är det bilens försäkring, men tror det går på din egen olycksfallsförsäkring och hästens faktisk, eftersom hästen var helt ute av kontroll och bilisten inte hade chans att undvika dig. det är några särskilda regler runt det, men kan säkert vara olika från fall till fall. men en sak ska du göra, som jag har fått lära mig den hårda vägen.... gå till läkare bums och få en dokumentation av dina skador och olyckan, om du får problem senare så kan du få ersättning från ditt försäkringssällskap! jag har båda knäskador och whiplash efter bilolyckor och jag gick inte till läkare för jag tyckte inte det behövdes.... är nu sjukskriven för kroniska besvär som högst sannolikt beror på detta. så var inte lika dum som jag, åk till vårdcentralen nu!

jag har också varit med om att bli påkörd, av en jättestor skogstraktor. :crazy: det är en helt obeskrivlig skräck och jag har det fortfarande på näthinnan trots att det är 10 år sen. red på en smal skogsväg med mkt djupa diken på varje sida och så kommer en diger traktor med hängare. han saktar inte ner utan försöker tvinga sig förbi oss. det var kanske 10 cm mellan hästen och traktor, hästen blev rädd och gick lite åt sidan och traktorn körde på honom. minns bara att jag skrek, sådär som man skriker i ren skär shock och rädsla. har aldrig varit så rädd. tänkte att nu bryter hästen benen. :crazy: :eek:

otrolig nog gick det rätt bra, traktorn hade så stora hjul så den traff min häst på låret. han blev mörbultad och rädd men inte allvarligt skadad. våran skyddsängel måste ha varit med där... efteråt fick jag rida två mil hem, ensam i mitt shockade tillstånd. jag grät hela vägen, och var livrädd för att passera genom byn där man får rida längs väldigt trafikerade vägar. men det gick på något vis.

det är jättesvårt att komma över en sån händelse, och jag kommer aldrig nånsin känna mig helt trygg i trafiken. för jag vet vad som kan hända....

min häst blev väldigt rädd för stora fordon i flera år efteråt och han var orolig i trafik länge. mitt bästa tips till dig är att bege er ut i trafik så snart som möjligt, ju länger du väntar ju räddare kommer ni bli. fråga någon du känner om dom kan köra bil och träna med dig, så att ni kan känna att det går bra. och tänk inte, nu blir vi påkörda! gör allt du kan för att inte ha den bilden i huvudet varje gång ni möter en bil (svårt men viktigt). se för dig att hästen står lugnt och bilen passerar utan att något händer. och tänk på att det trots allt gick bra!! ni överlevde båda två utan allvarliga skador.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Påkörda

i vanliga fall är det bilens försäkring, men tror det går på din egen olycksfallsförsäkring och hästens faktisk, eftersom hästen var helt ute av kontroll och bilisten inte hade chans att undvika dig. det är några särskilda regler runt det, men kan säkert vara olika från fall till fall. men en sak ska du göra, som jag har fått lära mig den hårda vägen.... gå till läkare bums och få en dokumentation av dina skador och olyckan, om du får problem senare så kan du få ersättning från ditt försäkringssällskap! jag har båda knäskador och whiplash efter bilolyckor och jag gick inte till läkare för jag tyckte inte det behövdes.... är nu sjukskriven för kroniska besvär som högst sannolikt beror på detta. så var inte lika dum som jag, åk till vårdcentralen nu!

jag har också varit med om att bli påkörd, av en jättestor skogstraktor. :crazy: det är en helt obeskrivlig skräck och jag har det fortfarande på näthinnan trots att det är 10 år sen. red på en smal skogsväg med mkt djupa diken på varje sida och så kommer en diger traktor med hängare. han saktar inte ner utan försöker tvinga sig förbi oss. det var kanske 10 cm mellan hästen och traktor, hästen blev rädd och gick lite åt sidan och traktorn körde på honom. minns bara att jag skrek, sådär som man skriker i ren skär shock och rädsla. har aldrig varit så rädd. tänkte att nu bryter hästen benen. :crazy: :eek:

otrolig nog gick det rätt bra, traktorn hade så stora hjul så den traff min häst på låret. han blev mörbultad och rädd men inte allvarligt skadad. våran skyddsängel måste ha varit med där... efteråt fick jag rida två mil hem, ensam i mitt shockade tillstånd. jag grät hela vägen, och var livrädd för att passera genom byn där man får rida längs väldigt trafikerade vägar. men det gick på något vis.

det är jättesvårt att komma över en sån händelse, och jag kommer aldrig nånsin känna mig helt trygg i trafiken. för jag vet vad som kan hända....

min häst blev väldigt rädd för stora fordon i flera år efteråt och han var orolig i trafik länge. mitt bästa tips till dig är att bege er ut i trafik så snart som möjligt, ju länger du väntar ju räddare kommer ni bli. fråga någon du känner om dom kan köra bil och träna med dig, så att ni kan känna att det går bra. och tänk inte, nu blir vi påkörda! gör allt du kan för att inte ha den bilden i huvudet varje gång ni möter en bil (svårt men viktigt). se för dig att hästen står lugnt och bilen passerar utan att något händer. och tänk på att det trots allt gick bra!! ni överlevde båda två utan allvarliga skador.:)

Det som känns läskigt är ju att man på något sätt får bevisat för sig att hästen är så stark när den vill. Man har ingen chans. Jag kommer nog vara rädd för det tror jag. Känslan av att inte kunna få stopp på honom i den livsfarliga situvationen kommer vara svår att glömma.

Jag är bara så förvirrad och förtvivlad. Tack för att du skrev om din upplevelse. Det känns bra att höra från någon som vet hur det är.
 
Sv: Påkörda

Men gu vad hemskt!!!

Jag hoppas både du och Goliat är ok, men du borde verkligen kolla dig själv...man kan ju få inre blödningar och skit som man inte märker.

Se efter er båda, vilken hemsk upplevelse, stora tröst kramar!!!!!!!!
 
Sv: Påkörda

Men gu vad hemskt!!!

Jag hoppas både du och Goliat är ok, men du borde verkligen kolla dig själv...man kan ju få inre blödningar och skit som man inte märker.

Se efter er båda, vilken hemsk upplevelse, stora tröst kramar!!!!!!!!

Jag ska göra det imorgon. Kan inte gå in på något sjukhus nu.. Mitt psyke hade inte fixat det. Längtar bara efter Goliat och hatar maktlösheten jag känner.
Tack för visat stöd!
 
Sv: Påkörda

Tänkt på dig och undrar hur det gått med dig och med Goliat?

Har du varit på sjukan? Inte för att var dum eller tjatig men om man ex får wiplash så skall det vara i journalen att man varit med om ex bil olycka och uppsökt sjukvården efter olyckan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 303
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp