Pålagring, urkaklning

Sv: Pålagring, urkaklning

En pålagring brukar bildas i kanten av ledytan när brosket i leden blivit skadat eller bortnött. T ex när en ledinflammation fått pågå utan att ha blivit behandlad i tid. Detta är kroppens sätt att försöka stärka upp det som är svagt även om pålagringar i ledytorna knappast är till gagn.
En urkalkning är just vad det låter som, en förändrad mineralbalans i skelettet som gör skelettet antingen mjukare eller skörare beroende på vilket mineral som fattas.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 115
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 397
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka