Pålagringar

Grazing

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av pålagringari kotleden och vet om dom kan känna av dom utan att det syns någonting utanpå benet? Eller blir det alltid en tydligare hälta/värme/svullnad/galla i det benet?
 
Vissa hästar är helt opåverkade av sina pålagringar, medans vissa blir påverkade till den graden att dom endast kan vara sällskapshästar. Ja vissa hästar känner av dom utan att visa någon tydligare hälta/galla/värme/svullnad (har jag fått lära mig iaf).
 
Min häst hade pålagringar i kotled, kronled och hovled i ett ben. Han var diffust halt på böjt spår i ena varvet (men rejält halt efter böjprov) och det fanns ingen värme eller svullnad alls.
 
Okej, det borde även då betyda att dom kanske kan bli diagnoalt halta även om inte något direkt syns där dom har pålagringarna? Tex bli halta i ett bakben pga att dom har ont i ena frambenet där det finns pålagringar :(

Funderar mest hur jag ska lägga fram mina tanker till veterinären nämligen.
 
På min förra häst syntes inget förrän vid röntgen även om vet misstänkte tidigt och ännu mer efter noggranna böjprov och longering bla.
På bilderna visade det sig vara riktigt, riktigt illa (OBS jag menar inte att det behöver vara illa på din häst, snarare att även om det är så illa behöver det inte synas :) ). Han hade för övrigt, väldigt släta torra ben.
Artros i carpus och bakknä på min.
 
Väldigt sällan syns pålagringar utanpå. Det krävs röntgen.

Diagnolhälta när hästen gått och haft ont och avlastat ett tag är nästan mer regel än undantag. Det är därför viktigt att direkt man misstänker något fel (känns konstigt i ridning t ex) göra en ordentlig undersökning innan man får problem som kanske inte går att åtgärda.
 
Grejen är att han har haft en allvarlig skada i leden med brosk och skelettskador som följd. Veterinären gav då en liten procents chans att han skulle hålla som ridhäst. Han blev "frisk" eller symptomsfri kanske bättre ord och han har nu hållt igång ett par månader, jag har inte sett någonting i detta ben när det gäller hälta svullnad eller värme. Det har sett bra ut utifrån sett. Nu då har han blivit halt på ett bakben, det jag misstänker är ju att han trots allt kanske känner av frambenet och avlastar till bakbenet som nu då tagot skada på något vis.

Jag är lite rädd att dom ska hävda att detta inte hör ihop och vill ha lite info med mig för att inte bara åka därifrån med ett behandlat bakben. Jag förstår dock att han gärna får bli mera smärtfri på bakbenet för att kunna undersöka frambenet ordentligt och utesluta smärta i det.

Men låter dock som att jag inte behöver oroa mig att dom inte ska bry sig om att undersöka eller bry sig om tanken att grundorsaken är hans skadade framben iallafall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 243
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp