Pälsglansutvärdering

cili

Trådstartare
Jag behöver er hjälp i pälsglansdjungeln!
Svara gärna på följande frågor, så vi kan komma fram till någon slutsats om vilket pälsglans som ska inköpas nästa gång.

När använder du pälsglans?
Varför använder du pälsglans?

Vilka märken har du provat?
Vad luktar dom och hur starkt?
Vilket är bäst? (motivering)
Vilket är sämst? (motivering)

Betygsätt gärna alla du provat (1-5, där 5 är högst), med en kort motivering till betyget.

Sv: Pälsglansutvärdering

när det behövs för att reda ut man och svans. det brukar bli var 5:.e/6:e dag ungefär.
För att inte slita på man och svans i onödan. Vill ha den så tjocka som möjligt. Förr redde jag alltid ut svansarna med fingrarna. Det är suveränt men tar så himla lång tid. Pälsglans (ett bra) blir lika bra.
Minns nog inte alla men i alla fall: Foxfire, Sjöbogårdens, C&D&M, Emin, mane and tail (tror jag det hette), Nåt från Hööks (minns inte namn), Nåt från Effol. Det är flera men jag minns inte vad de hette. kanske får syn på namnen i tråden sen?

De flesta luktar nästan ingenting tycker jag. Mane and Tail luktar himmelskt gott men måste användas varje dag för att funka och då går det bort för mig.
Du lär få massor av olika svar här. Det verkar vara en smaksak och åsikterna ¨går vida isär, men jag använder Emin pälsglans helst. Den sitter i så bra att jag använder med 5-6 dagars mellanrum. Då räcker den minst ett år. Det torkar fort och stråna glider isär. Det bästa jag provat!

tveklöst Sjöbogårdens. Jag provade den i ett par veckor. Det hände absolut ingenting med svansen förutom att den blev blöt. Jag misstänkte starkt att det bara var vatten i flaskan. Det gick nästan åt en hel flaska när jag provade men som sagt, jag fick ingen effekt öht.slängde det som var kvar.
Betygsätt gärna alla du provat (1-5, där 5 är högst), med en kort motivering till betyget.
Minns inte alla eftersom det var ett tag sen. När jag hittat det jag gillade behövde jag ju inte prova mer. De jag minns är:
Sjöbogårdens:- noll effekt.
Mane and Tail:4 Den luktar underbart och reder ut jättebra, men effekten sitter inte kvar nästa dag så man måste använda varje dag. Dessutom dyrt.
C&D&M: 4 Den reder ut ganska bra men sitter inte heller i mer än max 2 dagar. För odrygt för mig.
Foxfire: 4 reder också ut jättebra, men ingen långtidseffekt.
Emin: 5 reder ut jättebra, torkar fort och sitter i länge.
Det finns säkert andra sorter som också sitter i lika länge, men de kostar säkerligen betydligt mer.

Ja där är mina erfarenheter. Du får säkert mängder av olika tycke och smak när fler skrivit. Blir intressant att höra om du blir klokare. :laugh:

När använder du pälsglans? Innan träning/tävling men även till vardags. :laugh:
Varför använder du pälsglans? För att kunna reda ut svansen ordentligt utan att slita sönder den.

Vilka märken har du provat? TIB, Veredus, Sjöbogårdens, Fiebing´s, Foxfire
Vad luktar dom och hur starkt? TIB luktar underbart :love: som päron typ, Veredus doftar också gott men lite mildare, Sjöbogårdens doftar örter och Fiebing´s kommer jag ej ihåg likaså med Foxfire.
Vilket är bäst? (motivering) TIB är absolut bäst, doftar godast, dryg, och håller svansen utredd längst. Men jag gillar även Veredus! :laugh:
Vilket är sämst? (motivering) Foxfire och Sjöbogårdens, känns nästan som vatten och håller inte för mer än för stunden.

vart köper du den där som du tyckte var bra?? *måste ha*

I svansen efter den har badats och schampoonerats

För att kunna reda ut svansen, jag borstar aldrig dagligen, bara vid tvätt som bara sker inför tävling

Vilka märken har du provat? oj, massor!! foxfire, mane&tale-nånting, gallop, showshine mfl..

Tycker alla luktar rätt lika, tycker ingen luktar starkt

Helt klart outstanding gallop efter att ha tvättat svansen med deras schampoo också

Foxfire! Den värsta skiten som sliter mer än om man borstar utan nånting i!

Precis en sån här tråd tänkte jag starta idag!!
Min shettis har ju ENORM man så jag behöver nåt bra. Sjöbolgården har jag nu, men måsta hja lite nytt i princip dagligen. Måste finnas nåt bättre!

provat sån där utredningsgel? cowboy magic har jag och det är suuuper. Men det är mer vid utredning och borstning, sitter inte i så länge men om det är tovigt kan man reda ut med det och sedan spraya med nåt när man väl rett ut..

Börjes har haft den på postorder förut, men den sista köpte jag från Börjes i Scandinavium.

Använder bara till utställning i svans och på kropp, ingen idè i manen eftersom jag måste knoppa. Möjligtvis nån gång i svansen till vardags men det kanske blir en gång varannan månad, har en welsh part breed så det finns mycket svans att ta av:). Hööks har en bra pälsglans med sillicon i, kommer inte ihåg vad den heter men flaskan är vit med röd och svart text på kostar runt 300 kr tror jag. Blev rekommenderad den när jag var på trimmningskurs för nåt år sen..

Nu ska vi se vad jag kommer ihåg...

Jag använder pälsglans när jag ska borsta svansen. Vi tävling brukar jag stryka på pälsglans på du muskler jag vill ska framhävas.

För att svansen ska bli lättare att reda ut, samt för att få bort damm och ta fram glans :).

TIB, foxfire, Sjöbogårdens och renons är de jag kommer ihåg just nu.

TIB luktar jätte gott. De andra kommer jag inte ihåg.

TIB, lätt. Outstanding att reda ut svans och ger ganska mycket glans. Dessutom är det väldigt drygt.

Renons, fungerade inte alls. Fick dränka svansen i det för att få någon effekt alls.

När använder du pälsglans? några ggr i veckan
Varför använder du pälsglans? för att man o svans ska vara snygg och i pälsen så den inte blir statisk

Vilka märken har du provat? mååånga... minns ej
Vad luktar dom och hur starkt? tib luktar frukt, veredus luktar tvål. resten lukter typ... pälsglans..
Vilket är bäst? (motivering) tib! luktar jättegott, svansen blir lätt att borsta, billigt.
Vilket är sämst? (motivering) alla förutom tib, veredus och equistar är i princip dåliga... sämst var nog fiebing och topfit. ger varken glans, utredning eller doft.

När använder du pälsglans? När jag reder ut svansen
Varför använder du pälsglans? För att det ska vara lättare att reda ut svansen

Vilka märken har du provat? Carr&Day&Martin, Sjöbogårdens
Vad luktar dom och hur starkt? CDM luktar fruktgodis och sjöbogårdens aloe vera
Vilket är bäst? (motivering) sjöbogårdens, känns naturlig, på något sätt. är skonsam mot håret också, har märkt en avsevärd skillnad!
Vilket är sämst? (motivering) CDM, eftersom sjöbogårdens är bättre

En i stallet använder TIB och det verkligen stinker persika efteråt, så den går bort direkt eftersom jag inte tål så starka lukter.
Använder för tillfället sjöbogårdens (som för övrigt verkar lindra svansklåda), men den ger inte riktigt den effekten jag vill ha eftersom man behöver använda så mycket. Min häst har tjock svans så det är mycket yta som ska sprayas

När svansen är odräglig och innan tävling.

För att det blir lättare att borsta och pälsen blir finare.

Renons, Absorbine, Showmaster, Mane&Tail, Fiebling´s

Absorbine luktar gott men inte så starkt. De andra minns jag inte.

Fiebling´s, sitter i ett tag och känns inte lika klistrig som de andra.

Showmaster, det var som att spraya vatten på hästen.

När använder du pälsglans? Nästan dagligen och inför tävling
Varför använder du pälsglans? För att kunna reda ut svansen utan att slita bort för mycket hår. På delar av hårremmen under tävling för x-tra glans, SAMT för bogen vid täckes säsong för att minska friktionen och därmed undvika skav!

Vilka märken har du provat? Veredus, TIB, Foxfire, Galop, hööks, showshine, reonons etc.

Vad luktar dom och hur starkt? Veredus luktar som tvål, foxfire ganska så starkt, TIB, showshine, renons luktar ok.

Vilket är bäst? Jag tycker att Veredus, Foxfire fungerar bra. Favoriten kommer jag inte ihåg namnet på, men det är en väldigt orange flaska!:D

Vilket är sämst? (motivering) Hööks, det var som någon skrev tidigare "som att spraya vatten" dessutom, blev det ännu svårare att reda ut svansen. Blääk!

När använder du pälsglans? Varje dag som daglig svansvård. :D

Varför använder du pälsglans? Får att slita mindre på taglet i svansen.

Vilka märken har du provat? Absorbine, foxfire, Emin, TBI, Silverado, cowboy magic, Sjöbogårdens och canters... kan inte komma på fler just nu...

Vad luktar dom och hur starkt? Jag är dålig på att bedömma lukt då jag ofta inte bryr mig om hur det luktar. Ingen av de jag provat har jag tyckt luktat illa eller väldigt starkt.

Vilket är bäst? Absorbine!!! :love: :love: Min nya kärlek! :D Får 5 plus! Luktar gott och man behöver inte borsta svansen utan bara skaka efter att pälsglansen har torkat så faller tovorna isär.
Silverado är också otroligt bra i svansar och manar! Håller tovor borta i veckor! Men det luktar ganska starkt så det drar ned betyget.
TBI har bra utredningsegenskaper men ger en hal och plastig känsla.
Foxfire funkar också väldigt bra men håller inte speciellt länge. Man får använda ganska mycket.

Vilket är sämst?
Cowboy magic ger glans men ingen funkar inte som tovutredare. Emin = värdelös! Canters var som att spruta med vatten. Det färgade dessutom den vita svansen gul! :eek: Sjöbogårdens funkade väll lite grann men gjorde egentligen varken till eller från...

KL
Vad tycker ni om Showshine, ni som provat?

Har precis köpt en stor flaska men inte hunnit prova än så kan vara kul att se vad andra tycker :)

för övrigt så har jag alltid haft den som har en orange flaska, men INTE foxfire utan den andra, den älskar jag men fanns inte nu när jag skulle köpa så får väl se hur den här funkar, ger rapport i morgon ;)

Jag använder pälsglans när jag ska borsta svansen, i pälsen för att minska stötar, på bog/bringa för att minska skav från täcken.

För att svansen ska bli lättare att reda ut, i pälsen för att minska stötar, på bog/bringa för att minska skav från täcken.

TIB, foxfire, Equistar, Sjöbogårdens, Renons, Lincoln, Veredus är de jag kommer ihåg just nu.

TIB luktar jätte gott, ngt starkt kanske för den känsliga, Sjöbogårdens luktar svagt aloe vera, Veredus tvål, Equistar, gott, minns inte riktigt.
De andra minns jag inte.

TIB, Veredus Equistar. Svårt att bestämma. hmm
Tib: luktar gott, ngt starkt, drygt, rätt billigt, håller rätt länge 4/5
Veredus: luktar inte så gott, men håller svansen superfin länge, lätt att att spraya på och ger mkt glans 4/5
Equistar: luktar ok. Super på pälsen, inte riktigt lika bra i svans som de andra.
Men får en 4a iaf. 4/5

Kan ge ett litet mittemellan bäst och sämst:
Sjöbogårdens:
Fungerar superbra på pälsen håller länge där, i svansen klibbar det bara ihop tycker jag, och man behöver använda rätt mkt så det går bort som svansspray iaf, men har det i pälsen för tillfället.
Billigt, men eftersom man behöver ha rätt mkt så blir det dyrt i längden.
3/5 på päls
2/5 i svans.

Renons, Foxfire, Lincoln
Renons: odrygt som tusan, reder inte ut och ger inte glans. luktar inte gott. 1/5
Foxfire: känns som vatten. händer inte mkt på svansen trots mkt medel.
1/5
Lincoln: Dyrt! odrygt, känns klibbigt efter användning
1/5

Senast ändrad:

Nästan dagligen , förutom under betessäsong

För att reda ut svans och man, som är väldigt tjock och lätt blir trasslig.

De jag kommer ihåg just nu är Foxfire, sjöbogårdens, renons, parisol, och nån variant från ullared som jag ej minns namnet på.

Foxfire tycker jag luktar gott, men starkt. Renons luktar typ som deras flugmedel, inte gott, sjöbogårdens minns jag ej. Parisol luktar gott och inte starkt.

Parisol, helt klart. Hoppas att jag aldrig kommer behöva byta! Den är dryg, håller i sig läänge. Köpte flaskan i dec 08 och den är inte slut ännu :love:

Sjöbogården och renons, har ingen verkan på tovorna öht.

Parisol betyg 5. Funkar ypperligt bra på tjocka svansar, och som astmatiker går det att andas!

Foxfire betyg 3. Luktar gott men för starkt, man måste spraya varje dag.

Renons, sjöbogårdens betyg 1. Kan lika gärna blanda vatten och grönsåpa, funkar bättre.

Hade även Licoln till min förra häst, medelmåttigt, funkar om man sprayar varje dag, luktar .....pälsglans. betyg 2,5 :p

Brukar använda sjöbolgårdens, funkar bra på mindra manar och svansar. På hesttisen funkar det inte så bra, hon har för mkt hårväxt!
Hittade en faska satin sheen(freibings) eller vad märket heter, och det var superbra! Luktade direkt inget, men flskan var gammal så vet inte o lukten försvunnit.. Blev stoor skillnad, av bara lite spray!Så sjöbol får betyg 2, satin sheen 4. Men jag har för mig satin sheen var rätt dyrt!!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 025
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 377
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår