Pälsglansutvärdering

Sv: Pälsglansutvärdering

När använder du pälsglans?
Varje dag i svansen annars kanske på en borsta att dra av över rumpan eller liknande vid tävling.
Varför använder du pälsglans?
Min häst har minisvansen Mini (haha!) så jag försöker se till att hålla den mjuk och fin så ingenting ska fastna i den så han kan slita av sig den (det där lät ju galet) eller kardborrar fastnar så förbannat.

Vilka märken har du provat?
Ojdå, ganska många genom åren. TIB, Veredus, Fiebing, Equistar, m.m. m.m.
Vad luktar dom och hur starkt?
TIB luktar ju godis men det ville du inte ha såg jag ;) Veredus tycker jag bara luktar tvål och rent, ganska fräscht och lukten försvinner fort. Fiebing (iaf den jag har haft) luktar jenka-tuggummi och jag blir sjukt godissugen av den! Equistar m.fl. luktar också bara rent men inte tvål-rent, svårt att förklara. De flesta släpper ju lukten fort på.
Vilket är bäst? (motivering)
TIB och Veredus, de gör det lättast att reda ut svansar oavsett vad som hänt med dom sas, dom är top notch!
Vilket är sämst? (motivering)
H**ks har någon svart flaska som jag inte minns vad den heter, luktar helt ok men jag vet inte, det var ju allt utom lätt att reda ut när man använt den, gav inget som helst resultat.

Jag håller mig till TIB och Veredus, de är dryga och luktar inte äckligt enligt mig. Jag är mycket nöjd med dom! Fiebings gillar jag också men enda åf i mina trakter ligger så långt borta så det blir allt som oftast TIB.

När använder du pälsglans? Nästan varje dag.

Varför använder du pälsglans? För att reda ut nordisens man/svans men också på fullblodets man/svans även om det inte går åt lika mycket där ;) På pälsen ibland om vi ska fota i solsken eller om de är extremt dammiga.

Vad luktar dom och hur starkt? Har aldrig haft nåt som luktar direkt gott, de luktar pälsglans bara :p

Vilket är bäst? (motivering) Vill minnas att Mane & tail från C&D&M var riktigt bra! Älskade det. Nu kör jag på Lincoln för de har inte CDM på Eko. Hade Man och svansglans från Lincoln men nu köpte jag Pälsglans och den var mkt bättre. Drygare och bättre spray, blir en mer fin dusch av det. Luktar nästan inget, inget jag reagerat på iaf.

Vilket är sämst? (motivering) Får väl säga Lincoln Man och svansglans då. Flaskan tog ju inte slut på direkten men lite mer drygt får det vara, och bättre spray tack! Vet att jag haft nån annan ruggigt dålig men minns inte märke nu.

Jag använder pälsglans nästan dagligen, jag vet att man inte ska använda allt för ofta men jag har det i både manen och svansen så därför är det manen som har det ena dagen och svansen andra. När det behövs för att inte slita på håret i onödan helt enkelt. Men jag schamponerar svansen emellanåt oxå då hästen skiter rätt ofta i den.
Jag har en nordis med rätt mycket svans:
FamBrissmyrpbesk569.jpg
[/IMG]

Och jag har testat det mesta, kommer inte ihåg allt, men jag vet att tex så har jag testat FOX och det hjälpte inte alls precis som allt annat.

Så det jag varit nöjd med och använt nu i x-antal år är Tib-horse pälsglans. Det luktar gott men inte för mycket(folk i stallet frågar alltid vad det är som luktar så gott) och gör svansen lätt att reda ut och håller i sej några dagar beroende på vad det är för väder, men jag är ju van vid att reda ut svansen ordentligt varje dag så för någon som inte gör det så noga varje dag så tycker man nog att det håller i sej längre än vad jag tycker. Jag tycker det är oslagbart.
Dock så vet jag att folk sagt att dom tycker att det sliter på svansen(blir skör) men jag håller inte med, jag tror det beror på hur man borstar ut den, att man använder rätt borste och börjar utifrån topparna och jobbar sej uppåt för minsta möjliga slitage.

Har bara använt pälsglans en kortare tid, men hakar på :D

Dagligen då man & svans borstas/när effekten av förra sprayningen börjar gå ur & behöver "fyllas på".

För att inte trasa sönder manen och framför allt svansen. Min häst har ganska tunn man & svans, vill inte tunna ut mer än jag absolut inte kan undvika.

Showshine (Showmaster), Windsor. Båda är från H**ks

Showshine - kommer inte ihåg.
Windsor - ehm..pälsglans :D Svår att definera sas. Inte så stark lukt.

Windsor. Inte speciellt dryg, när jag började använda det var svansen rätt trasslig och det gick åt en hel del - det dröp om svansen en stund... Men effekten sitter fortfarande i (ca 3-5 dagar sen jag sprayade), svansen trasslar sig inte utan endast topparna behöver redas ut. Taglet blir glatt och lite lite plastigt. Svansen ser luftigare ut. Ganska billig, men ska nog ändå se mig om efter ett annat märke när flaskan är slut.

Showshine (Showmaster). Ingen effekt öht, som vatten. Blev nästan svårare att reda ut efter sprayning :crazy:

När använder du pälsglans? Varför använder du pälsglans?
Jag använder det i svansen för att det ska gå lätt att reda ut den. Kan även spraya på tex bogen om hästen skulle börja få skav.

Jag har inte testat så många olika märken då jag hittade min favorit väldigt snabbt. Men testade nån i en blå flaska från b*rjes som inte alls var bra. Sen har jag testat nån från h**ks med som också var halvkass.
Men den jag har nu är EQUISTAR och den är super!

Minns inte vad de andra luktade. Men E luktar inte just nått, kanske lite grann precis när man sprayar på, men sedan luktfri.

Equistar utan tvekan. Den ger precis det jag vill ha.
Ger en glatt yta på hårstråna som gör att smuts inte fastnar och man reder lätt ut svansen med fingrarna. Torkar snabbt efter att man har sprayat och effekten kommer direkt. Håller lääänge! Jag sprayar nytt kanske två gånger i månaden. Visst är det skitväder ute och regnar mycket så kan det behövas oftare.

Alla andra jag har testat.

Betygsätt gärna alla du provat (1-5, där 5 är högst), med en kort motivering till betyget.
Equistar 5/5 Motivering; se ovan.

KL

Jag som också tänkt starta en sånhär tråd :p

Bad mamma köpa Sjöbogårdens pälsglans då hon var på Ullared idag,
men så hade de inte kvar den och visste inte om de skulle få in den igen :(
Tusan, den som är så svår att få tag i! Har sett den där och på ÖB men har inget ÖB nära mig...
Nån som vet vart man kan få tag på det?
Nu köpte hon en annan sort, mycket dyrare får väl se om det håller måttet...

Nästan varje dag

För att inte slita på man/svans då jag borstar.
Har en häst som kliar sig och tovar till manen rätt bra själv.
Dessutom går han med eksemtäcke så när jag sprayar så "lägger" sig inte täcket på samma sätt och plattar till + han slipper skav och helt tillplattat man/svans.
Har även haft en liten dusch på karlederna då det varit lerigt och jäkligt, han får lätt mugg men med detta skydd så håller han sig renare och får inte lika mycket lera där. :)

Sjöbogårdens, Foxfire, Showshine, Prob, Emin

Sjöbogården luktar fräscht... men inte så mkt lukt, Foxfire och Showshine luktar skumt :crazy:

Sjöbogårdens! Den håller länge, luktar gott, reder verkligen ut man/svans och blir lite glatt så att smutsen inte fastnar.
Sen gillar jag att den innehåller Aloe vera och Tea tree oil.
Plus i kanten att den är billig!

Showshine - funkar inte alls!

Betygsätt gärna alla du provat (1-5, där 5 är högst), med en kort motivering till betyget.
Sjöbogårdens: 5
Foxfire: 2
Showshine:1
Prob:2
Emin: 2,5

Absorbine luktar Jenka :love: och jag håller med om betyget, den absolut bästa pälsglansen!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 044
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 415
Senast: Edla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 422
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring