pampas från börjes?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 694
T

teammalmgren

Är det någon som har el har haft en sån sadel?
som kanske kan berätta lite om passform hur den är att rida i samt hållbarhet.

Sv: pampas från börjes?

Säger bara: USCH!!! inte bra för hästryggen eller om du vill ha en ordentlig sits. Tyvärr använder ridskolor den på de flesta hästarna...suck...

Jag har en brun som säkert är över tio år och jag kan inte säja något ont om den, den är fortfarande jättefin men iofs så används den inte sju dagar i veckan och har aldrig gjort.

Exact vad är det som gör att sadeln inte är bra för hästens rygg?

och vad gör att du får dålig sits?

Hästarna du använt den på vad har de för typ av rygg?

Tror du att den skulle funka som inridnings sadel? Vad har du använt din till?

Har tyvärr råkat ut för allt för ofta att bommarna knäcks eller är sne från början eller lätt blir det under ridning.
Och detta är ju inte speciellt bra för häst ryggen.

Det är ingen bra sadel för din sits på det sättet att du inte får önskad kontakt med hästen.

-lån-

Är det någon sadel som bara finns i butiken? Hittar ingen som heter Pampas på hemsidan...:confused:

Nej men gu, nu har jag rört ihop det! Det är Pinto sadeln jag pratar om. Inte pampas. Ber tusen gånger om ursäkt! Pampas har jag ingen erfarehet av. Kan inte heller hitta den på Börjes hemsida eller i deras katalog :confused:

Pampas är det en sadel de haft tidigare då eller?

Har inte själv erfarenhet av Pintosadeln men de jag känner som haft en har inte varit nöjda. Dålig läderkvalitet och bommen går av...

Men de finns ju de som haft tur med sina med har jag sett på Buke;)

Pampas var dyrare, min kostade nästan 3000 för tio år sedan.

Som jag har fattat det slutade dem sälja den förra året.

Och ja jag har ju ridit i en kingston och det var väl inte direkt nån höjdar sadel men duger gått att muskla en unghäst i.

Vill ju som bekant inte lägg så många tusen lappar helst inte mera än två på en sadel till åbäket:angel:

:eek: Hur vågar du säga så? Du och jag är väl dom enda här på buke som faktiskt inte vill lägga mer på en inridningssadel. OMG! Nu kommer du också bli klassad som djurplågare! Rädda dig själv innan dom slukar dig ;) Eller vänta. Det kanske rentav kallas mobbing? :idea: :smirk:

(syftar på en annan tråd på Gnägg....)

Pampas sålde de för flera år sedan, det är en Ruis Diaz om jag inte minns fel. OK i lädret, mjuk utan att vara sladdrig. Låg på ca 4-600 i nypris har jag för mig.
Man fick helt okej sits i den, en bekant hade en, den var vad jag minns helt okej att rida i, skulle kunna tänka mig att köpa en själv.

:rofl:
Jo det är konstigt att alla billiga sadlar e skadliga för hästen?
och när man frågar varför får man sällan ett tillfredställande svar.

Det är faktist lite löjligt med den ständiga märkes hysterin.:devil:

teammalmgren skrev:
:rofl:
Jo det är konstigt att alla billiga sadlar e skadliga för hästen?
och när man frågar varför får man sällan ett tillfredställande svar.

Det är faktist lite löjligt med den ständiga märkes hysterin.:devil:

Ja håller me dig.. så länge sadeln passar så är de väl bra..

En pampas har jag haft, dum som jag sålde jag den, den var underbar, låg perfekt, skön att rida ok helt ok kvalite på läder. ca 4000kr kostade den som ny.
Pinto har jag ridit i, stenhård, lutade bakut, låg väl ok på hästen, men min inverkan blev helt felMVH/Gismo.

Javisst. Och kan du tänka dig att det tydligen bara är du och jag på hela buke som inte kommer leta med ljus och lykta efter den perfekt passande sadeln för x antal tusenlappar som ska användas till inridning som bara kommer passa ett par veckor. Fan teammalmgren, vad gör vi djurplågare på buke egentligen? :D

Förra sommaren var jag med en kompis på Börjes som skulle ha 2 billiga inridningssadlar då hon inte ville använda sina dyra märkessadlar på unghästarna. Vi fick gå in på lagret och välja bland Pintosadlarna, kvaliteten var verkligen skiftande, allt från rena rama skiten (snett sydda) till riktigt hyfsade sadlar! Det slutade med att jag köpte en själv, (alltidbraatthasak :bump: ). Alltså ska man köpa en sån sadel, försök att själv välja ut den i affären och köp inte på postorder för då kan man få vad som helst, kanske ett bra exemplar, kanske....:devil: :devil: :devil:

Ja det är helt sjukt vilka djurplågare vi är:rofl:

Tänker kanske vara ännu värre nu och köpa mig en sigma hahah.
Tyckte att den såg skönt ut......

Älskar ju min gammla griffin, (lär väl bli häng för det här) Den är mkt skönare än de dyrare sadlarna jag ridit i som butet och liknande.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur