"Panda shepherds" - vad tycker svenskarna?

Sv: "Panda shepherds" - vad tycker svenskarna?

En schäfer med vita inslag är det alltså tal om?

Ja min spontana fråga är ju, varför?

jadu, det undrar jag med. En tik med en genetisk mutation (Frankie har jag for mig hon heter) ar "grunden" for deras avelsarbete for att fa fram den nya rasen "panda shepherd". For mig ringer varningsklockor nar man avlar pa farg, min misstanke ar att de gor det for att det ar "gulligt".

Jag tycker att det är helt okay att avla på vilka färger som helst (om det nu inte är så att färgen hos hunden spelar en viss roll när den används "som den ska"). Att förbjuda en färg "bara för att den är ful" tycker jag är löjligt.

Däremot har jag ingen förståelse för att man ska "skapa ny ras" av färgmutationer eller korsa in andra raser med annan färg för att få något nytt. Varför inte lägga ner tid och arbete på att förbättra de raser som redan finns, jobba med problemen inom en ras istället för att skapa ytterligare en ras?

Kort sagt är jag emot allt som har med "nya raser" att göra, om det inte är så att det faktiskt finns en bra motivering till varför man ska ta fram den nya rasen. (Motiveringen: "det är gulligt" räknar jag inte som en motivering öht)

Jag haller med dig, en bra hund har inte fel farg - det ar en bra hund... men att ta en hund som ar som "vilken som helst" sa att saga och avla for att det ar "gulligt" och kora prjobb pa att skapa en ny ras bara pa den muterade farggenen.. det tycker jag ar sorgligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 077
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 661
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 028
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju... 2 3
Svar
54
· Visningar
8 010
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka