Paneler som ej ligger stilla

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 935
R

Rene

Jag har problem med min pad till den bomlösa. Den panel som finns på höger sidan flyttar sig efter en tids ridning. Så det känns som om sadel hamnar till höger liksom. Vilket den till slut gör. Hur kan man förhindra detta? Det är en pad från Källqvist med equlizer i.

Sv: Paneler som ej ligger stilla

Har du kollat att undersidan av padden har tyget korrekt fastsytt? Var någon här som påpekade att Källqvists åtminstone tidigare hade "hårriktningen" på tyget snedsytt så att padden vill just detta.

Jag hoppas hon som hade problem med sin Källqvist-padd hoppar in här. Annars vet jag att hon skrev om det i en tråd om bomlösa sadlar så det är väl bara att söka.

Jag citerar användaren 'mizz' ur en äldre tråd:

Om de inte har gjort om den: NEJ, köp den inte. Undersidan är av plyschliknande material (vet inte riktigt benämningen), vilket gör att om man stryker materialet är det mjukt ena hållet och motsträvigt andra hållet. Detta material har/hade de lagt åt samma håll både på hö och vä sidan av padden vilket gjorde att den kröp så sakteligen, nä det gick ganska fort faktiskt, åt sidan och tog med sig sadeln så allt hamnade på sniskan.
Sedan iläggen har jag ganska svårt att tro att de ska vara tryckutjämnande. Det materialet ska från början vara samma som man använder i rullstolars sits men i mkt tjockare variant och under lite andra former. När iläggen hade värmts upp av hästen eller det räckte med en stund i sommarsolen så var de sladdrigare än en vanlig vojlock. I icke brukat skick så luras materialet ganska bra till att kunna motsvara förväntningarna att kunna tryckutjämna.

OBS: Padden är nu omgjord = detta problem finns kanske inte på de nya paddarna (man kan alltid hoppas i alla fall); vill bara påpeka detta så att man inte tror att man absolut inte ska köpa denna padd i dagsläget.

Släng skiten i närmsta container och skaffa dej en sadel, det är bäst för hästen

Bill skrev:
Släng skiten i närmsta container och skaffa dej en sadel, det är bäst för hästen
Vad är en sadel? Hur avgör man om man har en sadel eller inte?
// Linda

joneya skrev:
OBS: Padden är nu omgjord = detta problem finns kanske inte på de nya paddarna (man kan alltid hoppas i alla fall); vill bara påpeka detta så att man inte tror att man absolut inte ska köpa denna padd i dagsläget.

Har de gjort om padden? Vad kul. Då kanske man skulle ta sig till en återförsäljare för en koll, kanske tom bli spekulant på en.

////Bye the way. Bill: Stäng av datorn och skaffa dej ett liv, det vore skönt för oss ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 277
Senast: Iamia
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka