Paneler vs ullstoppning...

feel

Trådstartare
Jag har alltid föredragit ullstoppade sadlar. Men har nu en dressyrsadel hemma på prov, den ligger toppen på hästen och funkar bra att rida i. Men den har paneler... och de känns stummare än min ullstoppade sadel.

Finns det någon nackdel med paneler? De ger iaf en riktig close contact känsla, men blir det för cc att rida dressyr i?
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Vad är det för sadel? Rimligen borde märket och vilken möjlighet det finns att ev byta panelerna och göra dom mjukare spela störst roll:).
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Dom gåtr väl utmärkt att skicka rill fabrik och få fixade:). Om du nu äntligen hittat en sadel som passar både dig och häst så häng inte upp dig på panelerna!
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Ja, rider med fårskinn nu i början då han förhoppningsvis ska muskla sig litegrann.

Men har Butet någon typ "ChildericEllen" (haha) som hjälper en med sådant? Har noll koll på det märket.
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Jag skulle inte köpa en sadel med paneler om jag verkligen inte måste och har gått igenom precis allt annat.

Stallkompisen köpte en Equipe sadel med paneler som formade sig olika.
Kostade 9000kr att skicka iväg sadeln och få det åtgärdat...

Så för min del blir fortsätter jag på bara ullstoppat framöver (i den mån som går såklart), så får tillverkare och åf hävda hur mkt de vill att de inte formar sig olika.
Men uppenbarligen gör dem det.
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

En butet går att skicka ner för att få nya paneler, eller ta ut en duktig butet återförsäljare som kan lägga in filter mellan bommen och panelen... (Ett bombute gick på strax under 4000kr med frakt till och från)

Annars ska inte en butet behöva ridas med pad, panelerna formar sig fint när de värms av hästens kroppsvärme. OM man är i behöv av en pad så är just en fårskinnspadd det bästa alternativet.
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Har gått igenom i princip alla sadelmärken, problemet är att de flesta sadlar hamnar "uppepå" min häst och glider omkring.

Hmmm är verkligen kluven...
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Jag skulle inte tveka om jag kände att sadeln låg där man vill ha den och man får en bra känsla på hästen...

Butet är kända för att hamna nära och smita om ordentligt...
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Har gått igenom i princip alla sadelmärken, problemet är att de flesta sadlar hamnar "uppepå" min häst och glider omkring.

Hmmm är verkligen kluven...

Ja då har du väl inte så mkt annat val än att gilla läget?
Och hoppas på att panelerna inte formar sig galet.

Köp och se glad ut när du äntligen hittat ngt som funkar för er :)
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Butet har ju en mängd olika typer paneler. Jag har sett allt från knapt någon panel till väldigt tjocka.

Är den gammal? Det är vanligt att de blir hårda med åren, då behöver den få ny panel. Den skall kännas sviktande, som Childeric.

Butet borde passa bra på din häst kan jag tänka mig!

Kostar lika mkt att fixa/byta panel som att byta ullstoppning samt att man inte behöver göra det lika ofta, så det är inget jag skulle lägga någon vikt vid. :)
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Sadeln är från 2006, vet inte hur länge paneler brukar hålla sig fräsha?

Den är ju absolut inte hård, men inte lika mjuk som Childericen heller. Kommer rida med fårskinn nu i början om jag köper den då den är lite vid, hoppas på att min häst ska lyckas muskla på sig litegrann.

Ja den ligger jättefint på honom, han är ju otroligt svårsadlad och jag är väldigt kräsen. Nu rider jag i min gamla Passier med tunn stoppning (för att inte hamna för högt, tur att jag är lätt... ).
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Han reagerar inte på någon sadel, går likadant med alla sadlar (passande som opassande) så han är en dålig måttstock :p
 
Sv: Paneler vs ullstoppning...

Om han int reagerar negativt så är det väl inget som stör honom ?!

Så att göra om panelerna till ullstoppade är kanske helt onödigt?!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 885
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 629
Senast: anna_panna
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 301
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 349
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp