panik i transporten!

Ravishing

Trådstartare
Jag har ett problem. Mitt treåriga sto får panik inne i transporten. I september förra året reste hon sig i transporten och hoppade över bommen enbart pga paniken hon får när hon "stängs in". Hon går på hur snällt som helst men blockerar väl där inne. Jag vet inte hur jag ska hantera detta, hon står och sparkar och håller på även när transporten rullar. Just nu har vi löst det med två grimskaft som är väldigt korta och sitter fast i bommen pga att hon inte ska ha möjlighet att resa sig för om hon kan resa sig går hon garanterat över bommen.

Men till det riktiga problemet...hur tusan ska jag kunna få henne att åka transport på ett lugnt sätt, finns det något man kan göra för att undvika paniken?

Tack på förhand :bow:
 
Sv: panik i transporten!

Gör transporten till rutin. Den ska vara så alldaglig att det är som att gå in i boxen.

En bra rutin är att ställa upp släpet, och istället för att ta hästen från hagen till stallet, ta in den från hagen och sätta i transporten och servera måltiden där istället. Varje dag. I en månad.

Gå på med hästen, stäng och servera maten. Viktigt är att sätta fast hästen så den inte kan skada sig, ta loss sig själv eller leva rövare och gå över bommen. Sedan är det bara att vänja sig vid att det är där man äter maten. Hästen måste få tid att acceptera att den sitter fast, att det är en trygg plats och att inget farligt händer.
 
Sv: panik i transporten!

jag vet inte vad du har för transport osv, men i regel står dem ju bättre i större, nyare, ljusare släp. men de kanske du redan har... bara en parantes... har du hösegel? de stoppar hästar som vill över bommen, spec om du har mat i.

gör lastningen till ngt positivt, de tar säkert tid, men låt henne äta ett mål om dagen i transporten. har du dörrar bak? börja med att stänga dem enbart. då blir det lite instängt men hon ser ut bakom sig i alla fall.

det är otroligt svårt, spec. som du beskriver det att hon går på snällt och det är först när man stänger som hon "panikar". hon har inga andra "klaustrofobiska" tendenser? typ när hon står i spolspilta osv?

jag är iofs inte för att köra brett, men jag har märkt mer och mer att ffa unga hästar tycker om att stå brett för att ha lite mer spelrum.

äsch, lite svamligt kanske. drack öl till lunch :p men jag hoppas du har lite nytta av det i alla fall...

annars har en kompis till mig använt sig av en kille som är tydligen kanon med transportproblem, hennes häst la sig ner i transporten när hon åkte pga panik. han tar betalt som få men tydligen vet han vad han sysslar med. är du intresserad kan du ju pma så kan jag ta reda på hans nummer.

lycka till iaf :) transportproblem är skitjobbigt..
 
Sv: panik i transporten!

Jag har ett Ume B60 så det är ganska stort och ljust :)

Inga andra klaustrofoiska tendenser alls, seminspilta går jättebra och spolspilta fungerar också

Lovisaeleonora: Tack så jättemkt för tipsen, tror nästan jag ska börja köra på att bara låta henne stå och käka och låta henne banka på. I och med att vi binder fast henne så kort kan hon nite komma någonstans öht och det känns som att hon borde ge upp ngn gång. Idag när vi åkte från hingststationen gick det super i början och hon var skitduktig men när vi närmade oss hemma började hon banka som f*n trodde hon hade gått omkull eller lagt sig ner :crazy:

Mamma tycker det är skitjobbigt att köra henne eftersom hon tycker så illa om det, jag kanske tänker fel men jag säger bara till mamma "låt henne hålla på, hon vänjer sig." jag tror att det är det som är problemet att hon helt enkelt inte accepterar att vara inlåst och en låda liksom.

Whitetrash: Du får gärna Pm:a nret till transportkillen :idea:

Tack så jättemkt båda för svaren iaf :bow:
 
Sv: panik i transporten!

Det tokiga är att hästar inte lär sig när de har panik :(

Jag tänkte länge att min valack borde lära sig tillslut att han inte dör av att åka osv. Men eftersom han stänger av så kan han inte ta in och lära sig.
Det viktigaste är att se till att de behåller lugnet.

När du skriver att hästen började härja när den närmade sig hemma undrar jag om du har fönster som hästen kan se ut genom? Kanske skulle vara bra att testa att täcka för dem?
Min NH-tränare tipsade om det :idea:
 
Sv: panik i transporten!

Jag tror absolut att man kommer in en nivå där de accepterar förfarandet. Precis som med att stå uppbundna. Vissa hästar accepterar det nästan direkt, för andra tar det längre tid att kunna acceptera att de sitter fast (på stallgången, i spiltan etc).

Men det viktigaste är att göra det till en rutin, så det blir en trygghet i just rutinen. Sedan kommer nästa steg, att börja köra (när hon accepterar att stå still och ha tråkigt i transporten). Då är det bara att förhärda sig igen, men det går. Ge inte upp. Det är bara en fråga om tid och lagom hastigt avancemang.
 
Sv: panik i transporten!

Hej!
Annars skulle du ju kunna låta henne stå i kortA priodr typ till att börja med tio minuter utan att ni åker någonstans och sedan ökar du det och börjar åka:)
Och allmänt träna på att stå uoobunden vi tex hantering och sånt så hon vänjer sig:)
Önskar all lycka till!!
MVH Beccan
 
Sv: panik i transporten!

FAst det är ju lite annorlunda att ställas i en seminspilta än i en transport. Seminspiltan är ju trots allt öppen åt alla håll, även om den är smal. Varför provar du inte och låta hästen åka brett ??
 
Jag har ett problem. Mitt treåriga sto får panik inne i transporten. I september förra året reste hon sig i transporten och hoppade över bommen enbart pga paniken hon får när hon "stängs in". Hon går på hur snällt som helst men blockerar väl där inne. Jag vet inte hur jag ska hantera detta, hon står och sparkar och håller på även när transporten rullar. Just nu har vi löst det med två grimskaft som är väldigt korta och sitter fast i bommen pga att hon inte ska ha möjlighet att resa sig för om hon kan resa sig går hon garanterat över bommen.

Men till det riktiga problemet...hur tusan ska jag kunna få henne att åka transport på ett lugnt sätt, finns det något man kan göra för att undvika paniken?

Tack på förhand :bow:


Om du fortfarande är aktiv här efter så många år... hur gick det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Blandrastik
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp