Panikkkkkkkk

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare tjej_87a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 382
T

tjej_87a

hej min tik har nyligen löpt men har slutat och kom därför hem igen till mej och min hanhund "okastrerad" och hon e duschad flera gånger men han slutar inte vara HELT hysterisk han e på henne hella tiden å försöker "uppvakta henne" hon är skendräktig just nu kan de påvärka han eller?
Tacksam för svar fort vet inte vad ja ska göra faktiskt ingen av oss får ju sova

Sv: Panikkkkkkkk

Stäng in honom i ett annat rum och sov med öronproppar...

japp e säker på de för han e den ända som reagerar på de tikens bästa kompis e en hane å han reagerade förut innan hon kom hem men reagerar inget längre..
Vadå stänga in han i ett annat hur snället e de å tycker inte de va speciellt seriöst såna svar undanbedes för så långt kan ja tänka själv å har provat de å han bara sitter å hylar å skäller då å ja har faktiskt grannar som vill sova också

Hur länge löpte tiken, och hur länge blödde hon? Det är nämligen inte ovanligt att folk tror att tiken har slutat löpa för att hon inte blöder längre - men det är vanligt att hon DÅ är i höglöp!

Att EN hane inte reagerar på din tik är inget att gå efter, tyvärr. Hur reagerar tiken på hanhundar nu?

kan kanske vara en ide for alla inblandade att kastrera/sterilisera bada hundarna?

Inga fler lop, ingen mer stress for hanhunden, inga storda grannar, inga "oups"valpar, inga fler somnlosa natter.

SnippSnipp-fardigt.

Nu är det ju inte bara "snipp snapp" när man kastrerar en tik (sterilisering utförs inte på hundar/katter här i landet.
O så kan man uppfostra hundarna till att inte vara så pilska.

Tror det lugnar ner sej på någon dag eller två. OM hon nu slutat löpa. Att kompisens hane slutat uppvakta kan ju vara att hon gått över höglöp o efterlöper o då kanske han skiter i henne. Men för din hane luktar det o han vet ej om det är före höglöp eller efter höglöp.

Sen är ju vissa hanar så att dom sätter på ALLT.

Du skriver att hon är skendräktig. Om löpet precis är över är det väl inget som du kan säga nu? Brukar inte sånt visa sej först efter några veckor?

Litet förtydligande bara:
Tiken kan inte vara skendräktig redan om hon som du beskriver nyss slutat löpa!

Tikar blir normalt skendräktiga ca 63-64 dygn efter löpet dvs vid den tid då hon skulle fått valpar. Skendräktigheten infaller inte direkt efter avslutat löp!

Vad gäller vad som är "snällast" mot hanen så får du väl bestämma själv:
1. Sätta hanen i ett eget rum där han får lugn, ro och ett tuggben och slipper utsättas för tikens "närhet" kontinuerligt!
2. Hålla hanen och tiken i samma rum, där hanen konstant utsätts för både signaler och dofter från tiken. Där hanen inte kan gå ner i varv eller koppla av!

För mej är valet enklet! Låt hundarna vara ifrån varandra under några dagar/en vecka! Rasta dem vid olika tillfällen och gärna längs olika sträckor, så hanen slipper gå och nosa och "fixera" sej.

Hellre en lugn hane i ett eget rum än två stressade hundar i samma rum!

/Swat

Det jag får upp i huvudet är antingen kastrering, för hanens bästa, eller att ni kanske kan ha honom hos några vänner så länge?

Men är det inte sådant man funderar över innan man skaffar två okastrerade hundar av olika kön? Låter som att du är helt överraskad över att din hanhund beter sig som han gör (vilket inte är så konstigt eftersom det är ett typiskt beteende).
Sen är det ju som vallhund säger inte bara "snipp snipp" utan att kastrera en tik och en hane kostar pengar, tid och innebär vissa risker eftersom det trots allt är en operation, framför allt hos tiken är ingreppet större och mera riskfyllt även om det är rutin.

-JAG- ar inte ett dugg forvanad over hur MINA hundar beter sig. Vi har namligen inte en hund har som stressar vid nagot lop, det ar TS hund som stressar. Inte nagon av vara.

Snippsnipp var ett daligt ordval mitt i natten, men for hanhundens skull ar nog det absolut basta att kastrera en eller bada av hundarna. Sen far man val ta hans kulor da, eftersom det ar ett enklare ingrepp.

/Bewwan, som ar for "snip" - som ar namnet pa ett spey/neuterprogram har.

Nu är det ju inte bara "snipp snapp" när man kastrerar en tik (sterilisering utförs inte på hundar/katter här i landet.
O så kan man uppfostra hundarna till att inte vara så pilska.

Klart man kan. Jag har aldrig haft problem med stressade hanhundar. jag ar lyckligt lottad.

Men varfor i hela friden lata tiken lopa o hanen flasa - om ingen av dom har nagot att tillfora i aveln o.h.t.?

Klart man kan. Jag har aldrig haft problem med stressade hanhundar. jag ar lyckligt lottad.

Men varfor i hela friden lata tiken lopa o hanen flasa - om ingen av dom har nagot att tillfora i aveln o.h.t.?
Har heller aldrig haft något probel, vare sig med hanar eller tikar, o nej, jag lämnar inte bort någon vid löp, de får lära sig att uppföra sig!

Vadå stänga in han i ett annat hur snället e de å tycker inte de va speciellt seriöst såna svar undanbedes för så långt kan ja tänka själv å har provat de å han bara sitter å hylar å skäller då å ja har faktiskt grannar som vill sova också

Vad hade du förväntat dig att få höra om inte att du skulle sära på hundarna?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
904
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
750
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 589
Senast: russinbulle
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka