Bukefalos 28 år!

Pannband "araber"

linafina

Trådstartare
Är det någon mer än jag som märkt att pannbanden på träns ofta inte passar till araber?

Köper jag ett cobträns passar pannbandet men allt annat blir så stort så jag måste ha det på innersta hålet.

Köper jag ett ponnyträns passar det perfekt överallt förutom i pannbandet.

Nu har jag byggt ett eget träns med ponnystorlek men med cobpannband, det ska bli kul att prova det när han kommer från betet för det borde ju sitta som ett smäck :).

Men det är lite tråkigt när man ska handla träns om man inte kan hitta något man kan använda som det är. Man vill ju att det ska sitta bra.

Hur tycker ni detta träns sitter? Pannbandet är ganska tight kan jag säga. Himla tråkigt för jag tycker han passade så bra i det tränset och det är inte lätt att hitta ett pannband i den färgen och den typen av läder eller vad det nu är.

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Etan/?action=view&current=DSCN1355.jpg

Sen cobtränset som han faktiskt kunde ha fast på innersta hålen.

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Etan/?action=view&current=DSCN1302.jpg
 
Sv: Pannband "araber"

Det har jag inte märkt på min arabtös^^ Fast hon har ganska stort huvud för att vara arab så cobtränsen passar utmäkt på henne:)

Vilken söt liten pålle du har:love: Gillar det andra tränset skarpt, tycker att det ser ut att sitta ganska bra också:bow:
 
Sv: Pannband "araber"

Ja.....jag har ett cobträns just nu till min arab, där allt sitter fint utom pannbandet, som glappar.

Tycker att andra tränset i dina bilder är bra, på första ser det ut som om pannbandet är för litet och drar upp de nedåtgående remmarna mot ögat lite för mycket.
 
Sv: Pannband "araber"

Köp ett ponnyträns och köp till ett cob? :angel: Araber "ska" ju ha breda pannor, så det :angel:är ju inte så konstigt.
 
Sv: Pannband "araber"

Jo visst :). Jag undrade om det var fler som hade detta problemet för någon pratade om det i en hästaffär nydligen och det stämmer på min lilla arab iallafall :D.
 
Sv: Pannband "araber"

Ja.....jag har ett cobträns just nu till min arab, där allt sitter fint utom pannbandet, som glappar.

Tycker att andra tränset i dina bilder är bra, på första ser det ut som om pannbandet är för litet och drar upp de nedåtgående remmarna mot ögat lite för mycket.

Ja precis, pannbandet drar ihopa remmarna så att dom kommer för långt emot ögat. Men med ett ordentligt pannband skulle dom ju komma längre bak. Men det är omöjligt att hitta ett nytt pannband till det tränset så jag får väl sälja det istället.
 
Sv: Pannband "araber"

ja det såg lite tight ut jaa
jag har ett cob träns på min (ett snabbt köp, skulle ju egentligen ha ponny men de var slut), hade ponny förut och det var inte tight. men jag ska köpa ett nytt träns nu och då ska jag hade ponny eftersom de jag har nu är lite stort. får hoppas att den inte berodde på tränset då så att ponny på passar på min ändå. orkar inte sätt ihop massa shit :angel:
här är på cobtränset:
12558013.jpg
 
Sv: Pannband "araber"

ja, det har dom nog. ska nog beställa så. hon gjorde liksom sönder det andra oså hade jag kollat in de här tränset jätte länge så när de inte fanns i ponny så köpte jag det ändå. aah, det är lite stort.

va fint det blev :) hoppas de passar perfekt nu då!
 
Sv: Pannband "araber"

ja har cob till min arab å de brukar sitter bra. men alla träsens nosgrimmor är i största laget, men de funkar iaf.
har ett träns som är ponny, men var tvungen att byta ut pannbandet mot ett cob.
 
Sv: Pannband "araber"

Jag hade full-pannband på min flicka för ett drygt år sen och då hade hon ponny i övrigt.
Tycker dock att hon nu har börjat växa ikapp sin panna lite mer. :)
Hoppas Etan också gör det - dom är ju rätt lika i övrigt. :)

Glädj dig åt att köpa snygga pannband till ett passande träns så länge medans han växer. ;)
 
Sv: Pannband "araber"

Jag måste ha ponnyträns och full i pannband. Hopplöst att köpa ett snyggt träns som man sedan måste försöka hitta ett passande pannband till.
Distansträns är de enda som passar hela tränset.
// Linda
 
Sv: Pannband "araber"

Jag hade full-pannband på min flicka för ett drygt år sen och då hade hon ponny i övrigt.
Tycker dock att hon nu har börjat växa ikapp sin panna lite mer. :)
Hoppas Etan också gör det - dom är ju rätt lika i övrigt. :)

Glädj dig åt att köpa snygga pannband till ett passande träns så länge medans han växer. ;)

Ja fast växer dom särskilt mycket mer om huvudet egentligen?

Offtopic: Ska du till Vallåkraträffen i år?
 

Liknande trådar

L
Utrustning Jag har en dressyrsadel Crown Arwen som är väl utprovad och passar min häst bra. Hästen har haft en del ryggproblem men de är nu nästan...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: lasseman
·
H
Utrustning Det brukar ju ofta stå vilka sadlar som passar vilka typer av ryggar. Sjælv kan jag se om en rygg tex e helt rak eller har høg eller...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Hæst
·
Övr. Hund Lyckades fånga några snuttar av måndagens pass i fårfållan med filmkameran! Här är alltså en liten film på Boss och fåren (och det ska...
Svar
1
· Visningar
851
Avel Funderar lite över nästa år då jag har en blivande 3åring och funderar över vilken hingst som skulle passa henne. Hon är rent...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp