Danaa

Trådstartare
Nu när mörkret är här börjar de vara dax för att investera i en bra pannlampa. Är ju inte alltid man hinner rida i ljuset så, vad har ni för pannlampor? Gör inget om de kostar en slant så länge de är värt pengarna.:)

Sv: Pannlampa

Jag har bara för någon vecka sedan skaffat mig en Silva sprint, som jag älskar. :love: Tyckte egentligen att den modellen var i dyraste laget så jag beställde från början en XCL över nätet. Käckt nog visade det sig att XCL-varianten var slut utan att butiken hunnit meddela det på sin sida, och skulle inte tas in mer. Men eftersom jag redan betalat in vad den skulle kosta, så erbjöds jag sprintlampan till samma pris, nästan 1000 kronor billigare än annars!

Jag hade en enklare Silva förut som var helt okej den också, men där var det fyra småbatterier som gick åt rätt snabbt. Skillnaden med den nya är att det är ett helt annat "flodljus", lyser upp hela bredden på en landsväg i det starkaste läget och med ett alldeles jämnt ljus - inte bara som en smal ljuskägla framför sig. Vände mig om flera gånger första rundan jag var ute, för att jag trodde det kom en bil precis bakom - men det var ju min lampa som lyste upp.... Och så är det skönt med ett separat batteri som är lätt att ha i en ficka och som kan laddas så att det lätt räcker till två timslånga rundor efter varandra.

Jag har en Silva XCL 4,5 kostar runt 2000:-. Jag köpte min för 4-5 år sen och är supernöjd med den :) Behagligt ljus som lyser upp ett stort brett område framför hästen.

Jag har en ledlampa som vi köpt på swedol, ca 700;- Är super nöjd med den och den lyser upp otroligt bra!

*kl*

Jag har en Silva XCL 4,5 kostar runt 2000:-. Jag köpte min för 4-5 år sen och är supernöjd med den :) Behagligt ljus som lyser upp ett stort brett område framför hästen.

Jag har något liknande. Är också väldigt nöjd med min. Jag har provat lite mindre och 'sämre' lampor och de når man knappt fram till hästens öron med.

Jag har en Silva-lampa med dubbla batteriack. Den är lite tung, men det tänker man inte på när man har hjälmen på sig. Den har fungerat utmärkt i flera år nu. Man ser gropar och annat i marken, något som inte brukar funka lika bra med billigare modeller av lampor. Min lampa kostade runt 1500 kr. har jag för mig.

Jag har Petzl Myo Xp. Brukar kosta ca 900. Tycker den är helt ok för mina behov. Man kan variera ljusstyrkan beroende på behov, den drar inte mycket batteri och den väger inte tungt på huvudet.

Kl

Många bra rekomendationer, ska googla och läsa lite om varje så får vi se vad de blir. Som sagt känns de värt att investera i en som lyser upp en bra bit framför en. Man har ju en del mörka månader framför sig :)

Vi har ett par olika mellanklass LED pannlampor, bl.a. en några år gammal Silva L1 som ger typ 80-100 lumen och som vi var väldigt nöjda med när den kom ut. Men både ljusbild och ljusmängd är rejält förbisprungna idag. Skulle jag köpa en ny pannlampa idag så skulle jag framför allt titta på Silva Sprint trots att den kostar en hel del.

Jag har en Mila Sirius. Den lyser otroligt bra och fungerar fint för mig. Den är dock relativt tung på huvudet, men det kanske alla rejälare lampor är?

Då kommer orienteraren med ett inlägg ;)
Köpte förra året inför min första norrlandsvinter en Lupine Piko X (köpt av SM Sport) och jag :love: den! Kostar 2500-3000 kr, är extremt lätt och batterierna räcker i en evighet (laddade den kanske 1-2 ggr i veckan och då red jag med den nästan varje dag + joggade 3 ggr/vecka). Batteriet är smidigt att ha i fickan. Ljuset är mycket bra för en ridlampa, är inte tillräckligt för att tävla nattorientering med, men jag skulle nog våga mig på att träna orientering på natten med den.
Behöver jag nämna att alla i stallet är väldigt avundsjuka på min pannlampa? :angel:

Min Silva xcl väger bara 190 gr och är inte ett dugg tung att ha på huvudet/hjälmen. Batteripacket sitter anslutet med sladd så att man har batterierna i fickan istället för på pannlampan. Jag valde just denna modell för att jag inte gillar att ha en tung pannlampa svajandes på hjälmen.

Jag har fått en av min bror som jobbar som elektriker och behöver bra ljus när han jobbar med tex gatubelysning. Fungerar perfekt, ett stort batteripaket på baksidan och två olika sorters lampor som man kan växla emellan, ser utan problem 100-150 meter framför mig i kolsvart mörker i skogen :laugh:

Hur vet man vilken ljusstyrka och bredd på ljuskäglan som passar för ridning?

Ska det vara halogen, LED eller xenonlampa? Vilket ger bäst belysning? Jag antar att LED är energisnålast?
Jag föredrar alla gånger en så bred/stor ljusbild som möjligt framför en smal. Samtidigt är det förstås viktigt att undvika att lysa på hästens huvud eftersom den lätt blir bländad. Mer ljus är generellt bättre, men man får komma ihåg att med en stark och definierad ljusbild är det ännu svårare än med en svagare och bredare ljusbild att se något om lampan slocknar, eller utanför ljusbilden. Hästens mörkerseende fungerar i princip som vårt, även om de har bättre känslighet. Däremot ställer de om sig mellan ljus och mörker långsammare än vi gör, därför kan de ibland uppleva det jobbigt om/när en lampa släcks - och att de precis som vi har svårt att se något utanför ljuskäglan.

Jag säger LED, utan några direkta alternativ idag. Livslängden är överlägsen glödljus och elförbrukningen lägre, vilket gör att man sparar pengar och bök med att byta lampor plus att batterierna räcker betydligt längre.

Av det du skriver om hur ryttare resp häst upplever ljuset/mörkret kanske det är vettigt att ha en lampa där man kan reglera ljusstyrkan? Bör väl vara fördelaktigt ur energisynpunkt också? På vissa ställen typ grusväg i öppen terräng kanske det räcker med svagare belysning medan man inne i skogen vill ha lite mera kräm?

intressant tråd.
detta med mörkret är definitivt ett problem för mig som bor på landet med hästarna hemma, ingen belyst paddock och ingen möjlighet att rida på dagarna.
behöver ha en smidig pannlampa även vid fodringarna.

men vet inte om jag vill lägga flera 1000kr eller har råd till det just nu.

vad är minimum för att bra lampa i pris?
och vart kan man köpa dessa om man inte vill beställa från nätet?

kollade lite på den motions löpar sidan, måste man ha en massa tillbehör med? verkar krongligt.

kapar tråden lite hoppas det är okej.

Jag kör en Silva köpt på en bygghandel. Superbra ljus, batterierna håller länge. Lätt och smidig att hantera.

Liknande trådar

Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka