Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en Silva XCL 4,5 kostar runt 2000:-. Jag köpte min för 4-5 år sen och är supernöjd med denBehagligt ljus som lyser upp ett stort brett område framför hästen.
Jag föredrar alla gånger en så bred/stor ljusbild som möjligt framför en smal. Samtidigt är det förstås viktigt att undvika att lysa på hästens huvud eftersom den lätt blir bländad. Mer ljus är generellt bättre, men man får komma ihåg att med en stark och definierad ljusbild är det ännu svårare än med en svagare och bredare ljusbild att se något om lampan slocknar, eller utanför ljusbilden. Hästens mörkerseende fungerar i princip som vårt, även om de har bättre känslighet. Däremot ställer de om sig mellan ljus och mörker långsammare än vi gör, därför kan de ibland uppleva det jobbigt om/när en lampa släcks - och att de precis som vi har svårt att se något utanför ljuskäglan.Hur vet man vilken ljusstyrka och bredd på ljuskäglan som passar för ridning?
Ska det vara halogen, LED eller xenonlampa? Vilket ger bäst belysning? Jag antar att LED är energisnålast?