Papillon / Phalené

Silver Girl

Trådstartare
Planerar att skaffa hund i framtiden (just nu oklart när det är möjligt).
Jag tänker mig just nu att det blir en Papillon (eller Phalené, öronen spelar ingen roll), och har lite frågor kring dessa.

Har sett att Papillon och Phalené har olika rasklubbar och tydligen helt delad avel. Överallt där man läser om dessa raser så verkar det inte vara någon skillnad på dem, förutom öronen. Jag undrar nu om denna delade avel lett till någon märkbar skillnad mellan Papillon och Phalené?

Har också läst i rasstandarden att man delar upp dem i två olika viktklasser (över och under 2,5 kg). Är detta något uppfödare avlar på? Dvs man försöker få fram "stora" eller "små" hundar? Har inte sett något om detta på de uppfödares hemsidor jag tittat på.

Sv: Papillon / Phalené

Intressant. Kommer att följa tråden.

Jag gillar stora hundar men just phalener har nästlat sig in i mitt hjärta eftersom jag träffat så oerhört många trevliga sådana (haft uppfödare i bekantskapskretsen). Papillon har jag mindre erfarenhet av men har inte träffat någon som direkt gjort något intryck.

spännande att läsa vad raskunniga säger!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 832
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 512
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 810
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur