A

almis

Hej!
jag e en tjej från skåne på 15 år, en SANN djurälskare! jag har ridit i 8 år och hyr för tillfället en ponny <3 jag har en lite kanin (dvärgvädur) han är 7 år nu och vääärldens finaste :) jag trodde inte man kunde lära kaniner men hanhar bevisat motsatsen :)hur som helst, jag och min familj var heeelt inne på att skaffa hund för några månader sen, tyver blev detta inte av :(. mina syskon har olika allergier osv... jag själv kommer ABSOLUT ha hund i framtiden! jag tittat lite på raser och så, vill ha en mindre hund. innan har jag tittat på papillonen tycker de verkar vara så grymt intellegenta och trevliga. men jag skulle gärna vilja veta lite mer om rasen! och VÄLDIGT VIKTIGT kan man ha den i lägenhet?!? jag kommer kanske jobba inom djurvård och kan då antagligen ha med mig en hund till jobbet...
Tack på förhand :)

Sv: Papillon?

De pappisar som jag har träffat har varit väldigt energiska och ivriga till att få göra saker. Smarta, absolut. Skulle gärna tänka mig en själv faktiskt. Kan inte se varför det inte skulle gå att ha i lägenhet, de flesta hundar kan bo så bara de får tillräckligt med sysselsättning :).

Du har ju verkligen ett jättebra utgångsläge. Du vet vad du vill ha och kan därmed börja kika lite på olika linjer i rasen, uppfödare, lära dig om träning du är intresserad av etc... Kanske åka upp till din brukshundsklubb och kolla på kurser eller tävlingar och så.

Ni har inte funderat på tex dvärgpudel eller nakenhundar? Vissa som har allergier tål såna.

ok, tack så mycket! ska titta vidare :)

den hunden vi tittade på va en sk "cockerpoo" den skulle va allergivänlig, de är en blandning av cockerspaniel och dvärgpudel. fäller ofta inte osv...

Jag har en papillon i lägenhet och det fungerar hur bra som helst. Det viktiga är inte hur stor yta men bor på utan att man anpassar mängden och typen av sysselsättning efter sin hund.

Min trivs hur bra som helst i lägenhet, han är lugn och aldrig rastlös, skäller aldrig, har inga problem att vara ensam under normala förhållanden och tycker mest om att ligga i knäet och mysa. Han får dock långa promenader dagligen och följer med till stallet regelbundet. Om jag är sjuk någon vecka så klarar han sig utan problem med kortare kisspauser utan att bli understimulerad/rastlös men jag vet inte om han skulle trivas med det långsiktigt.

Mvh Jate Volim

ok :) låter ju underbart :D jag e gaaaalet förtjust i rasen :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 879
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 528
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka