Pappersböcker, ljudböcker eller både och?

Vilken typ av böcker läser/lyssnar du på?

  • Läser enbart pappersböcker

    Röster: 67 50,8%
  • Lyssnar enbart på ljudböcker

    Röster: 17 12,9%
  • Lysnnar på ljudböcker ibland och läser pappersböcker ibland.

    Röster: 48 36,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    132
Läste orimligt mycket pappersböcker innan barnen kom, och älskade det. Jag var på biblioteket minst en gång i veckan och storlånade.
Älskar känslan av att helt skärma av och försvinna in i en egen värld.
Sen kom barnen och tiden fanns helt plötsligt inte. Gick motvilligt över till ljudböcker men insåg efter ett tag att det var mycket bra på barnvagnspromenader och istället för att tända lampan på kvällen och riskera att väcka minstingen (som på riktigt verkar vakna av att dammråttorna rullar, så ljus och ev ljud av att hantera boksidor vore att be om minst 90 minuters vaggande och kånkande)
Längtar tillbaka till återkomsten av pappersböcker, det är en oslagbar känsla.
Ljudbok är min rebound Guy. 😁
 
37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra varför du väljer det ena eller det andra eller båda och varför du gör de valen. Jag hoppas inte att detta blir en tråd där vi diskuterar att det ena sättet är bättre eller finare än det andra och undviker pajkastning vad gäller detta.

Själv är jag kvar i pappersböckerna. Jag har försökt att lyssna på ljudböcker när man fått en månads lyssning på t.ex. Nextory gratis. Men jag känner att läsa är en avkoppling för mig både mentalt och fysiskt och jag gillar helt enkelt att rikta fullt fokus på det jag gör, det är både mitt yttre och inre fokus. Jag tror att läsa för mig kräver både mitt yttre och inre fokus och att jag själv behöver få fantisera utifrån det jag läser hur t.ex. en person låter. Jag kände mycket att uppläsaren var i vägen för min egen fantasi och i en del fall gillade jag inte hur uppläsaren läste boken. Jag förmodar att om jag varit yngre och vuxit upp med e-böcker så hade detta kanske inte varit en lika stort hinder för mig för då hade jag varit van vid det från början.

Vad är det som får dig att välja det ena eller det andra? Är du yngre eller äldre, har du vuxit upp med internet eller inte och hur tror du att det påverkar?

Om du har både e-böcker och växlar detta med pappersböcker i vilka situationer väljer du det ena eller det andra?
Jag är i grunden en inbiten pappersboknörd. Det ä det enda som för mig räknas som böcker och att läsa, det som rent faktiskt ger den där riktiga avkopplingen som böcker ger. Att läsa på papper, bläddra sidor och hålla i en bok.
Men jag kan inte längre.Jag ser inte tillräckligt bra längre för att fixa att läsa pappersböcker längre. Det är kört. Och det är en enorm sorg för mig.
Jag har valt att både läsa E-böcker och att lyssna på ljudböcker. E-böcker är lite mer som att läsa, men det är jobbigt att orka med för ögonen och hjärnan så pass länge liksom. Men inget av det ger det där som en pappersbok ger, det går verkligen inte att ersätta alls, totalt omöjligt. Eftersom detta är det bästa som finns får jag nöja mig med det.

Jag har i många år vägrat E- och ljudböcker eftersom böcker för mig ska dels ägas och dels vara av papper, de är speciella och jag älskar dem. Så det är först i år jag fick ge mig helt och hållet till Nextory eftersom jag till slut insåg att det inte längre fungerar för mig. Det är alltså väldigt nytt för mig och ibland lite svårt att förstå sig på....

Är 39 år och har väl haft internet halva livet så är en sådan som har haft böcker halva livet också och förstår tjusningen med dem. På något vis blir texten, det skrivna ordet så mycket tydligare i en bok, allt arbetet som lagts ner, hur mycket jobb det är, rent fysiskt så ser man det med blotta ögat att någon ansträngt sig. En e- eller ljudbok är lite som en fil, ett arbete som finns men inte syns på samma sätt. Lite svårare att tänka omkring. Därför tycker jag böcker är så vackra. Svårt att förklara. För mig ska böcker vara av papper så sorgen nu när jagi nte kan läsa sådana är ju lite jobbig. Inte bara sorgen över att jag inte kan se vad det står utan att jag inte kan få njuta av hela upplevelsen längre.
 
Jag lyssnar bara pa ljudbocker numera. Mina ogon tappar focus och jag ser inte klart nar jag laser. Jag har lange saknat pappers bocker, da jag lagger tyngdpunkten dar jag vill nar jag laser. Numera ar jag bara glad att det finns ljudbocker att lyssna pa da jag annars inte skulle kunna lasa bocker alls.
 
Jag klarar inte av ljudböcker, de går för långsamt för mig. Jag har, pga träning, en väldigt hög läshastighet så jag blir bara frustrerad på ljudböcker då det tar så lång tid att komma nånstans.

Med det sagt. När jag jobbade så are jag pendlade 1timme åt varje håll så lysnnade jag på ljudbok, men då kunde ju körningen vara fokus.
 
37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra varför du väljer det ena eller det andra eller båda och varför du gör de valen. Jag hoppas inte att detta blir en tråd där vi diskuterar att det ena sättet är bättre eller finare än det andra och undviker pajkastning vad gäller detta.

Själv är jag kvar i pappersböckerna. Jag har försökt att lyssna på ljudböcker när man fått en månads lyssning på t.ex. Nextory gratis. Men jag känner att läsa är en avkoppling för mig både mentalt och fysiskt och jag gillar helt enkelt att rikta fullt fokus på det jag gör, det är både mitt yttre och inre fokus. Jag tror att läsa för mig kräver både mitt yttre och inre fokus och att jag själv behöver få fantisera utifrån det jag läser hur t.ex. en person låter. Jag kände mycket att uppläsaren var i vägen för min egen fantasi och i en del fall gillade jag inte hur uppläsaren läste boken. Jag förmodar att om jag varit yngre och vuxit upp med e-böcker så hade detta kanske inte varit en lika stort hinder för mig för då hade jag varit van vid det från början.

Vad är det som får dig att välja det ena eller det andra? Är du yngre eller äldre, har du vuxit upp med internet eller inte och hur tror du att det påverkar?

Om du har både e-böcker och växlar detta med pappersböcker i vilka situationer väljer du det ena eller det andra?
Jag lyssnar nästan uteslutande på ljudböcker men läser kanske en till två böcker per år så la min röst på tredje alternativet även om det egentligen är nästan uteslutande ljudböcker.

Jag älskar böcker och bibliotek och bokhandlar och att läsa men jag klarar inte av det. Jag orkar inte vilket är en stor sorg men då är jag otroligt tacksam för att det finns sånt bra utbud av ljudböcker.
Dessutom perfekt då man som jag pendlar ganska långt.
 
Jag kör både och. När jag kör bil och när jag ska sova lyssnar jag på ljudbok och sen har jag ibland en vanlig bok jag läser också. Oftast när Storytel inte har boken som ljudbok.

De fyller olika funktioner. Ljudboken kan jag lyssna på när jag gör annat. Samt somna till. En pappersbok är inte lika bra att somna till då lampan och det faktum att jag ju måste engagera hjärnan mer gör att jag förblir pigg och vaken. Ljudboken sätter jag på 10-15 min sleep och sen sover jag.

Men jag undviker en uppläsare som jag inte står ut med. Men de flesta är riktigt bra!
 
Om det hade funnits ett alternativ med pappersböcker och e-böcker hade jag valt det. Läser ”lättsmälta” (romance, deckare och liknande) böcker på iPad eller dator. ”Svåra” (fantasy, thrillers och sådana som skildrar svårigheter i livet) böcker som kräver mer koncentration läser jag i pappersform.

Ljudböcker har jag svårt för, mest för att jag läser så snabbt tror jag. Ljudböckerna går för sakta, det går inte att ställa hastigheten så att det går lika snabbt som att läsa. Dessutom är det svårt att läsa slutet först så som jag vill.
 
Jag läser nästan uteslutande pappersböcker men lyssnar på ljudbok då och då, helst om jag tycker om uppläsaren och böckerna inte är särskilt långa. Det är svårt för mig att bli fångad av en ljudbok på samma vis som av en pappersbok, det går ju inte att välja tempo själv :p Om en passage är verkligt fint skriven så tycker jag om att stanna till på den, läsa om, fundera lite och titta på orden, vilket ju inte riktigt går med en ljudfil.

Däremot lyssnar jag mycket på berättelsepoddar, typ NoSleep och Creepypodden med historier på 30-90 minuter och det tycker jag är hur mysigt som helst.
 
37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra varför du väljer det ena eller det andra eller båda och varför du gör de valen. Jag hoppas inte att detta blir en tråd där vi diskuterar att det ena sättet är bättre eller finare än det andra och undviker pajkastning vad gäller detta.

Själv är jag kvar i pappersböckerna. Jag har försökt att lyssna på ljudböcker när man fått en månads lyssning på t.ex. Nextory gratis. Men jag känner att läsa är en avkoppling för mig både mentalt och fysiskt och jag gillar helt enkelt att rikta fullt fokus på det jag gör, det är både mitt yttre och inre fokus. Jag tror att läsa för mig kräver både mitt yttre och inre fokus och att jag själv behöver få fantisera utifrån det jag läser hur t.ex. en person låter. Jag kände mycket att uppläsaren var i vägen för min egen fantasi och i en del fall gillade jag inte hur uppläsaren läste boken. Jag förmodar att om jag varit yngre och vuxit upp med e-böcker så hade detta kanske inte varit en lika stort hinder för mig för då hade jag varit van vid det från början.

Vad är det som får dig att välja det ena eller det andra? Är du yngre eller äldre, har du vuxit upp med internet eller inte och hur tror du att det påverkar?

Om du har både e-böcker och växlar detta med pappersböcker i vilka situationer väljer du det ena eller det andra?
Jag läser pappersböcker för maximal inlevelse för mig och fokus, det är väldigt avslappnande att helt gå upp i det man läser.

Jag lyssnar gärna på poddar där folk pratar med varandra om jag lyssnar på någonting, eller radio.

Om jag lyssnar på en bok, har testat, kan jag lyssna på en bok jag tycker ganska illa om eftersom jag inte lever mig in riktigt och så tonar jag ut ibland så jag helt missar vad som hänt ett tag. Sedan måste jag göra någonting om jag lyssnar på bok eller pod, tex köra bil eller sy, annars somnar jag direkt. Det är iofs smart om jag vill somna men inte riktigt kan (att lyssna på en podd), men det händer inte så ofta att jag testat det.

Om någon i rummet läser högt för mig riskerar jag inte tona ut eller irritera mig på hastigheten om det är en bok jag tycker om (men det händer ju bara om jag lyssnar när tex min man läser Bilbo högt som godnattsaga för barnet.)

Ofta tycker jag de läser för snabbt eller för långsamt och jag har alltid hatat radioteater passionerat, sedan jag var liten.

Att läsa bok på padda gör mig yr i huvudet och illamående efter ett tag. Att läsa på en läsplatta (jag har en) är helt ok. Men jag måste bläddra hela hela tiden, sidorna är mindre och det är bara en sida i taget. När man behöver bläddra tillbaka för att kolla upp något tar det lång tid att hitta platsen.
 
Jag föredrar pappersböcker, men kan acceptera ljudböcker när jag åker bil.
Men jag har en 3-årigt barn, så jag läser betydligt mindre nu än vad jag gjorde tidigare.
 
Började med ljudböcker för flera år sen när jag körde mycket bil och kände det som en massa slöseri med tid då jag kunnat göra annat samtidigt som jag tyckte att jag hade alldeles för lite tid hemma med att t ex läsa. Har alltid varit en väldigt läsande person och började känna att ja inte längre hängde med i litteraturen.

När jag kom på att jag kunde använda tiden till att lyssna på ljudböcker har jag börjat hänga med igen och alla timmar bakom ratten känns inte längre meningslösa. Sen finns det vissa böcker som jag vill njuta som pappersböcker som jag fortfarande läser och inte lyssnar på.
 
Jag läser nästan bara e-böcker. Lättburet och jag har tusentals titlar i handväskan. Dessutom kan jag läsa i sängen utan att ha en lampa tänd.
Lyssnar lite grann men inte så mycket, jag har svårt att koncentrera mig just nu.
Pappersböcker läser jag nästan bara när det kommer något nytt i en serie jag längtar efter som inte kommer som e-bok på en gång. Nog släpar jag hem böcker från biblioteket men de blir absolut inte alltid lästa.
 
Förr läste jag mycket böcker. Men i och med jobb och familj så försvann tiden till böcker så de byttes ut till ljudböcker. Det är främst på jobbet och i bilen jag lyssnar på ljudböcker.
Ibland händer det att jag hittar en e-bok på storytel som verkar intressant. Jag vill helst ha ljudböcker men de gånger en bok släppts enbart som e-bok så får jag snällt ta mig tid att läsa eller vänta tills den kommit ut som ljudbok också.
Tycker jag att en bokserie är riktigt bra så brukar jag om ekonomin tillåter att köpa hem böckerna. Jag tycker att det är kul att samla på böcker. Känslan av att hålla i en bok, känna doften av den och veta att om jag tar mig tid till att läsa kommer jag förmodligen att få uppleva en fantastisk värld. Men jag har som sagt oftast inte tid att läsa. För mycket annat som behöver min uppmärksamhet.

Vill tillägga att förr lyssnade jag på väldigt mycket ljudbok när jag målade. Händerna måste få jobba och jag måste få fokusera på någonting när jag lyssnar. Och jag fick mer tålamod med målandet för att jag fick lyssna och uppleva en berättelse samtidigt som jag fantiserade ihop min bild.
 
Senast ändrad:
Har inte fastnat för ljudböcker, det går för långsamt och då vandrar tankarna iväg. Har försökt i bilen, men jag tappar tråden...
Så det blir gamla hederliga pappersböcker för mig!
 
Tappar fokus på ljudböcker.
Vill läsa och har även lättare att skapa miljön på det viset.

Har läst nån ebok och det är ok men föredrar alla gånger pappersmodelletna framför digitalt. Även veckotidningar, dagstidningar och annat.
 
För mej är det typ såhär 😁
 

Bifogade filer

  • 182EFEE0-3D9B-47DA-821E-E0D451483192.jpeg
    182EFEE0-3D9B-47DA-821E-E0D451483192.jpeg
    80,3 KB · Visningar: 41

Liknande trådar

Äldre Jag ska köra till norska västlandet på onsdag och vara borta en månad på jobb. Först är det 11 ½ timmes bilresa, och sen en månad av...
2
Svar
20
· Visningar
1 388
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp