Paprikan sätter nya knoppar??

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag plockade in de sista paprikorna från växthuset för en dryg månade sen, för att de skulle få mogna klart inomhus i lugn och ro, istället för att stå ute i det lilla enkla växthuset och frysa på nätterna. Och av någon anledning fick jag för mig att det kanske kan vara bra med lite mer ljus än de får genom fönstret, så jag har satt en av mina växtlampor på timer över dem.
(o.t. det är makalöst vad lååångsamt paprikor mognar!!)
Jag har 3 plantor i en balkonglåda och den sista paprikan har precis blivit röd och fin nu.
Men, så råkade jag kika på den kvarvarande plantan med gul paprika, för den såg ut att ha vuxit. Och se på sjutton, den har till och med börjat sätta nya knoppar!! :confused: Jag vill ju inte påstå att jag har nån vidare koll, men jag var liksom helt övertygad om att paprikor får en uppsättning blommor, som ger frukt och skördas och sen har de gjort sitt. Men tydligen inte!
20181003_223404.jpg

Så, nu undrar jag mest hur jag ska bära mig åt för att hålla liv i dem ytterligare månader? Och framförallt, kan jag pollinera blommorna själv, så att det blir fler paprikor framåt vintern?'
Eller är det läge att bära ut dem till komposten, trots att de tänker blomma en gång till?
 
Chansa! Du har inget att förlora. Chili går ju att övervintra så det kan ju gå även med paprika. Blommar de kan du pollinera med en mjuk pensel.

Själv har jag haft chili som satt frukt mitt i vintern inomhus, men hur pollineringen gick till har jag ingen aning om. Jag hjälpte inte till.
 
Jag plockade in de sista paprikorna från växthuset för en dryg månade sen, för att de skulle få mogna klart inomhus i lugn och ro, istället för att stå ute i det lilla enkla växthuset och frysa på nätterna. Och av någon anledning fick jag för mig att det kanske kan vara bra med lite mer ljus än de får genom fönstret, så jag har satt en av mina växtlampor på timer över dem.
(o.t. det är makalöst vad lååångsamt paprikor mognar!!)
Jag har 3 plantor i en balkonglåda och den sista paprikan har precis blivit röd och fin nu.
Men, så råkade jag kika på den kvarvarande plantan med gul paprika, för den såg ut att ha vuxit. Och se på sjutton, den har till och med börjat sätta nya knoppar!! :confused: Jag vill ju inte påstå att jag har nån vidare koll, men jag var liksom helt övertygad om att paprikor får en uppsättning blommor, som ger frukt och skördas och sen har de gjort sitt. Men tydligen inte!
Visa bifogad fil 20059
Så, nu undrar jag mest hur jag ska bära mig åt för att hålla liv i dem ytterligare månader? Och framförallt, kan jag pollinera blommorna själv, så att det blir fler paprikor framåt vintern?'
Eller är det läge att bära ut dem till komposten, trots att de tänker blomma en gång till?
Plantera om dem om ta in dem? Du kan övervintra både paprika och chili inomhus. :idea:
 
@ameo: De kommer att fortsätta blomma så länge de har kraft till det, dvs ljus, vatten och näring. Capsicum är envisa rackare :p

Edit: Jag kommer nästan aldrig ihåg att pollinera min chili men det blir frukter ändå :up:
 
Plantera om dem om ta in dem? Du kan övervintra både paprika och chili inomhus. :idea:
Jag var nog otydlig, det är alltså hela plantorna som är inflyttade.
Hade ingen aning om att man kan övervintra dem... Men nu vet jag! :D
@ameo: De kommer att fortsätta blomma så länge de har kraft till det, dvs ljus, vatten och näring. Capsicum är envisa rackare :p

Edit: Jag kommer nästan aldrig ihåg att pollinera min chili men det blir frukter ändå :up:
Mer ljus, mer vatten och mer näring ska de få... :D Värt att prova!
 
Jag var nog otydlig, det är alltså hela plantorna som är inflyttade.
Hade ingen aning om att man kan övervintra dem... Men nu vet jag! :D

Mer ljus, mer vatten och mer näring ska de få... :D Värt att prova!

Jag hade mina första chili i över två år. De dog pga att jag glömde ställa dem varmt när jag var iväg på ett jobb, annars hade de nog varit med fortfarande. De blommade och gav frukt hela tiden.
 
Jag odlar avlång sötpaprika varje år. De blommar massor av gånger och ger paprikor från tidig vår fram till runt jul (står inne från ca slutet på sept). Däremot har jag aldrig fått ngn att överleva mer än till typ jan/febr. Så jag sätter nya varje år. Men de sätter som sagt blommor, och ger frukt, i princip hela tiden under sin period.
 
Inspirerad av tråden har jag plockat in min chili nu också :) Hade en del omogna frukter på den, så vi får se om den får en växtspurt av att komma in eller om den dör helt :D
 
Jag har ingen plats för extra belysning tyvärr, men jag har ställt den i mitt ljusaste fönster. Så får vi hoppas på det bästa :D

Det funkade för mina första chiliplantor :) men du kommer så småningom att vilja ha odlingsbelysning, jag lovar :angel: Att dra upp chili utan extraljus är ganska svårt och det ger en enorm effekt på andra växter också.
 
Jodå, det blir bevisligen paprikor på plantorna. (går att se en liten vid pilen på bilden)
Jag har planterat om dem från balkonglådan till lite större krukor, som är lättare att ha inomhus.

Nu undrar jag mest över varför bladen blir "skrynkliga" i stället för släta och fina - nån med koll?
20181107_112414.jpg
 
Jodå, det blir bevisligen paprikor på plantorna. (går att se en liten vid pilen på bilden)
Jag har planterat om dem från balkonglådan till lite större krukor, som är lättare att ha inomhus.

Nu undrar jag mest över varför bladen blir "skrynkliga" i stället för släta och fina - nån med koll?Visa bifogad fil 21292
Ser ut som att någon knaprar på dem?

Dvs kolla in det gula bladet till höger i bilden, vänd på det och kika med förstoringsglas. Jag tycker det ser ut som att en hel bunt av "någon" sitter där och äter.

(jag har också tagit in min lilla chili, den verkar sätta ny frukt, hoppas den klarar sig till nästa år!)
 
Jodå, det blir bevisligen paprikor på plantorna. (går att se en liten vid pilen på bilden)
Jag har planterat om dem från balkonglådan till lite större krukor, som är lättare att ha inomhus.

Nu undrar jag mest över varför bladen blir "skrynkliga" i stället för släta och fina - nån med koll?Visa bifogad fil 21292

"Grattis", det ser ut som om du har bladlöss... det är rätt vanligt på paprika och chili. Såpvatten med T-röd kan hjälpa, googla för proportioner.

Är du säker på att det inte är några djur där skulle jag säga att den har fått ödem pga obalans i näringen och/eller för dålig avdunstning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp