Paralyserade ångest/stress

Stekspaden

Trådstartare
Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest?
Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan ångest av att öppna posten att jag lägger mig ner och blir nollställd i hjärnan, jag får inte en vanlig ångestattack utan känner en låg stress utav att ta på posten, kan ligga i timmar och stirra i taket och känna olust över att ens ta på breven. Vissa dagar har jag inte alls problem!
Samma problem har jag haft i åratal och det kan vara när en specifik person ringer (även de som jag ser fram emot att prata med) som gjort att flera vänrelationer runnit ut i sanden då denna stressångest gör att jag inte kan ringa/smsa/mejla /hälsa på under månaders tid...
Ibland kan det vara något så banalt som en odiskad kopp som jag inte klarar av att rengöra.
Just nu förstör det i mitt liv något så fruktansvärt mycket när jag inte kan öppna brev...
Försökte berätta för läkaren på hälsocentralen att jag behöver hjälp för nu förstör mitt psyke för mig alldeles för mycket. Jag har ingen i min närhet som jag kan lämna över ansvaret på, de bor alldeles för långt bort... Haft samma problem ibland i arbetslivet, men kunnat muta någon annan att göra det jag inte kan mot att bjuda på lunch, men nu är det inte längre möjligt att ignorera problemen....

Jag har egentligen inte något stressigt liv, problemet är att det är omständigheter som ligger och tynger som jag försöker bli av med men det är inte jag som bestämmer när kraven försvinner. Har bland annat haft (har?) en stalker och det har satt sina spår, personen hör inte av sig nu men jag väntar bara på att det kan blossa upp igen, så misstänker att jag stressar upp mig själv. Det har pågått från och till i åratal att han inte kan förstå varför jag inte vill ha hans "hjälp", "omtanke" (hans ord) och att jag "förstör hans liv" genom att inte vilja ha med honom att göra... (vi har aldrig haft någon relation) hans uppvaktade har bland annat inneburit brev, ringa, vänta utanför dörren, "av misstag handlat i samma affär" osv.

Oron att det börjar om gör lätt att jag tappar kontrollen och fryser och blir passiv....

När jag får en vanlig ångestattack så sätter jag mig på golvet och skriker sluta/jag orkar inte och gråter, i situationer när exempelvis barn inte slutar skrika rakt ut, någon har krossat ruta på bilen osv. Sen snyter jag mig och fortsätter med min dag.

Ringer någon jag fått stressångest av så kan jag sluta med det jag håller på med, även om det är jätteroligt och hela dagen blir förstörd, mot kvällen kan jag börja gråta för att något så fjantigt som jag klarar av förstör för mig. Det sänker mitt självförtroende och får mig att känna mig som ett litet barn.
 
Låter absolut som en normal stressreaktion dvs fight/flight/freeze. Baserat på det du säger om en stalker så låter det på det du skriver som att du pga av det förknippar de här sakerna med det obehaget och fryser som stressreaktion. Nu är jag absolut inte speciellt inläst på området men tror det är något som du skulle kunna må bättre av att få hjälp och stöd med att hantera eftersom det är en biologiskt väldigt djupt rotad respons på stress.
 
Exekutiv dysfunktion. Jag är likadan. Har massor av uppgifter som jag måste göra nu innan fredag och ändå så har jag inte kommit längre än att öppna ett dokument. Surfar på både dator och telefon istället. Tyvärr så har jag ingen aning om hur man ska komma ur det :(
 
Låter absolut som en normal stressreaktion dvs fight/flight/freeze. Baserat på det du säger om en stalker så låter det på det du skriver som att du pga av det förknippar de här sakerna med det obehaget och fryser som stressreaktion. Nu är jag absolut inte speciellt inläst på området men tror det är något som du skulle kunna må bättre av att få hjälp och stöd med att hantera eftersom det är en biologiskt väldigt djupt rotad respons på stress.

Känner mig lite uppgiven då jag försökt förklara flera gånger när jag varit på hälsokoller, det är bara att träna, mindfullness och säga nej till det som stressar :banghead:
Klarat av mitt liv så då behövs inte psykolog (:banghead:) . Försökt skicka egenremiss med avslag till affektiva för något år sedan...
 
Känner mig lite uppgiven då jag försökt förklara flera gånger när jag varit på hälsokoller, det är bara att träna, mindfullness och säga nej till det som stressar :banghead:
Klarat av mitt liv så då behövs inte psykolog (:banghead:) . Försökt skicka egenremiss med avslag till affektiva för något år sedan...
Tror att du isf får vara tydligare med vad det beror på. Har du en läkare som tror att man blir av med ångest som grundar sig i att man blivit förföljd genom lite egen mindfullnessträning så försök byta, det låter inte som en kompetent läkare.
Men du kan alltid försöka genom företagshälsovården också om du känner att det påverkar ditt arbete. Åtminstone "min företagshälsa" brukar vara rätt frikostiga med samtalskontakter för stresshantering om det påverkar arbetet även om grundorsaken inte är enbart arbetsrelaterad.
 
Den här videon tycker jag är jättebra.

Verkligen jättebra! Ska försöka tänka på det i framtiden! :up: Fördelen med adhdn är väl att när jag väl sätter igång så går det ganska fort... Just nu tycker hjärnan att jag ska ju ändå vara vaken sent för att anmäla till ridläger på jullovet så jag kan jobba då...
 
Verkligen jättebra! Ska försöka tänka på det i framtiden! :up: Fördelen med adhdn är väl att när jag väl sätter igång så går det ganska fort... Just nu tycker hjärnan att jag ska ju ändå vara vaken sent för att anmäla till ridläger på jullovet så jag kan jobba då...

Adhd verkar kämpigt med avseende på det exekutiva och förmågan att reglera aktivitetsnivån. :(

Du kanske såg att det finns flera videor om adhd på den kanalen, har inte sett dem själv men kanske kan det vara till någon inspiration.
 
Adhd verkar kämpigt med avseende på det exekutiva och förmågan att reglera aktivitetsnivån. :(

Du kanske såg att det finns flera videor om adhd på den kanalen, har inte sett dem själv men kanske kan det vara till någon inspiration.
Det är skitjobbigt, ffa med distansstudier och eget ansvar. De kurser som haft mycket schemalagt eller grupparbeten har inte varit några problem.
 
Att bli paralyserad eller få freeze respons på något så jobbigt, särskilt med tanke på vad du har fått utstå är nog en "rimlig" reaktion.

Jag kan verkligen inget om PTSD, men samtidigt så hade det inte förvånat mig om det kan vara något sådant du har.

Tycker du ska söka hjälp igen, det låter otroligt jobbigt att ha det så här. 🧡
 
Sök hjälp igen! Förstår att det är skitjobbigt att få avslag och träffa idioter som inte fattar. Men din vardag fungerar inte, ditt arbetsliv fungerar inte och dina relationer fungerar inte. Du behöver hjälp inom alla tre områden och det är inget du löser själv. Jag blev diagnostiserad med en typ av autism för snart 1 år sedan och fick börja gå och träffa en arbetsterapeut på habiliteringen. Även om jag inte kommit långt alls ännu så inser jag mer och mer vilken hjälp jag faktiskt behövt förstå att jag behövde så mycket tidigare. Bara att ha någon som förstår ens svårigheter gör det liksom lättare att hantera istället för att bara känna att man inte klarar av en vuxen persons vardag. Man känner sig så himla sämst ❤
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 093
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 618
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp