Bukefalos 28 år!

Parkeringsskador

Precis. Det kostar dom ju inget heller, utöver kanske höjd premie på deras bil. Det är ju inte så att dom behöver betala nån självrisk på bilen dom skadat. Så finns ingen anledning att smita tycker jag.

Jag backade in i en bil förra året och fick betala 1000:- i självrisk.
 
:o
Jag lyckades buckla två bilar när jag skulle parkera. FB erbjöd sig att köpa in bilen, blev billigare än att reparera den, ersättningen räckte till en nyare bil, så jag gick från Honda CRV till en BMW kombi, minns inte modellnamnet.
Fick dock avdrag för två självrisker.
:crazy:
 
Precis. Det kostar dom ju inget heller, utöver kanske höjd premie på deras bil. Det är ju inte så att dom behöver betala nån självrisk på bilen dom skadat. Så finns ingen anledning att smita tycker jag.
Fast självrisk måste ju vållande betala?
Om jag t.ex. backar in i din bil med min dragkrok, och din bil blir skadad och inte min. Då får jag ju betala självrisk för din bil?
Eller hur menar du? :)
 
Jag har ser mer eller mindre pakeringsskador på kundbilar varje dag ! vissa skador går att polera väck vissa inte .TYVÄRR så är inte folk rädda om ANDRAS bilar och värre kommer de att bli
 
Fast självrisk måste ju vållande betala?
Om jag t.ex. backar in i din bil med min dragkrok, och din bil blir skadad och inte min. Då får jag ju betala självrisk för din bil?
Eller hur menar du? :)

Jag behöver inte betala självrisk för bilen jag skadat. Men ditt försäkringsbolag kan ju ha andra regler.

If:
36145
 
Jag kommer att låta helt anal nu, men :D

Jag är jättefördomsfull när det kommer till parkerande.
Om jag kan så väljer jag att parkera långt bort från andra, gärna mot en ände så att åtminstone ena sidan är parkeringsfri.

Måste jag parkera bland andra så finns det vissa saker jag gärna undviker.
Sånt som reser röd flagg för mig är:
Skruttig och småbucklig bil, dåligt parkerat (snett, eller långt fram/bak), bil med barnstol, tvådörrars bil (speciellt när framsätet är framvippat).
Det är sällan något jag ens behöver tänka aktivt på, utan går av bara farten när jag skannar parkeringsplats.
 
Det stod nog "kör på mig" på min förra bil med. Sen bytte jag bil och den nya har inte blivit påkörd på de drygt 2 år jag haft den. Den andra var uppe i som mest 3 ggr på ett år med smitare som orsakat parkeringsskador. Verkar vara bättre med en Blå Golf alltrack än en svart BMW 120 🤷‍♀️
Så mitt råd är - byt bil :D
 
Det stod nog "kör på mig" på min förra bil med. Sen bytte jag bil och den nya har inte blivit påkörd på de drygt 2 år jag haft den. Den andra var uppe i som mest 3 ggr på ett år med smitare som orsakat parkeringsskador. Verkar vara bättre med en Blå Golf alltrack än en svart BMW 120 🤷‍♀️
Så mitt råd är - byt bil :D
Jag blev ofta trängd i Stockholmstrafiken när jag körde en SAAB 900 combi cupé, när jag bytte till en Honda CRV så delade sig trafiken som Röda havet för Moses, ändå vägde de lika mycket. Fascinerande.
 
Angående det ni nämnde om vem som parkerar bredvid. Jag brukar parkera bredvid fina bilar som står lite utanför. Tänker att jag på så sätt spar min egna sida där och även räddar deras ena eftersom de med fina bilar liksom jag med en halvfin oftast är rädda om dem.
 
Precis som tidigare talare brukar jag parkera bredvid fina/nya bilar. Har klarat mig än så länge med den taktiken.

För några år sedan blev jag påbackad på min parkering utanför lägenheten, av en smitare förstås.. Det såg ut som bilen hade blivit påkörd i typ 70 km/h. Hela förardörren var intryckt och jag fick knyta fast dörren med ett grimskaft när jag körde till stallet samma kväll, den gick inte nästan att stänga. Försäkringsbolaget ville inte ersätta utan vittnen men efter besök hos deras verkstad som konstaterade att jag inte hade kunnat orsaka det själv fick jag det på försäkringen utan självrisk (betalade en liten slant bara) 👍🏼
 
Det stod nog "kör på mig" på min förra bil med. Sen bytte jag bil och den nya har inte blivit påkörd på de drygt 2 år jag haft den. Den andra var uppe i som mest 3 ggr på ett år med smitare som orsakat parkeringsskador. Verkar vara bättre med en Blå Golf alltrack än en svart BMW 120 🤷‍♀️
Så mitt råd är - byt bil :D

Kan nog stämma! Min förra bil fick som mest små dörruppslag, vilka kändes enorma då, men nu med lite perspektiv så var dom ingenting :cool:
Samma märke, annan modell. Men jag gillar min bil :cry:
 
Angående det ni nämnde om vem som parkerar bredvid. Jag brukar parkera bredvid fina bilar som står lite utanför. Tänker att jag på så sätt spar min egna sida där och även räddar deras ena eftersom de med fina bilar liksom jag med en halvfin oftast är rädda om dem.

Här är de fina bilarna oftast stora SUV, vilket få parkeringsrutor är anpassade till. Så jag har inte vågat för att jag hamnar så nära. Kanske får tänka om.
 
Jag kommer att låta helt anal nu, men :D

Jag är jättefördomsfull när det kommer till parkerande.
Om jag kan så väljer jag att parkera långt bort från andra, gärna mot en ände så att åtminstone ena sidan är parkeringsfri.

Måste jag parkera bland andra så finns det vissa saker jag gärna undviker.
Sånt som reser röd flagg för mig är:
Skruttig och småbucklig bil, dåligt parkerat (snett, eller långt fram/bak), bil med barnstol, tvådörrars bil (speciellt när framsätet är framvippat).
Det är sällan något jag ens behöver tänka aktivt på, utan går av bara farten när jag skannar parkeringsplats.

Kanske borde sätta in 2 barnstolar i min bil och hoppas andra resonerar som du :devil: :D
Jäklar vad set skulle börja tisslas bland mina kollegor om jag helt plötsligt hafe barnstolar i bilen :rofl:
 
Appropå ingenting, så var jag och visade upp min bil för skadebesiktare igår och har tur. Den gamla skadan, en stor buckla i framdörren, behöver fortfarande inte fixas. Lacken är hel. Den nya skadan är på plastdetaljer och enbart kosmetisk. Så ingen av dom behöver fixas för bilens skull i dagsläget. Då slipper jag kasta ut 11000 nu.
Han sade också att självrisken när man skadat annans bil kommer från Tff, så vi får väl se vem som har rätt. Är huvudet dumt, får plånboken lida...
 
Jag kommer att låta helt anal nu, men :D

Jag är jättefördomsfull när det kommer till parkerande.
Om jag kan så väljer jag att parkera långt bort från andra, gärna mot en ände så att åtminstone ena sidan är parkeringsfri.

Måste jag parkera bland andra så finns det vissa saker jag gärna undviker.
Sånt som reser röd flagg för mig är:
Skruttig och småbucklig bil, dåligt parkerat (snett, eller långt fram/bak), bil med barnstol, tvådörrars bil (speciellt när framsätet är framvippat).
Det är sällan något jag ens behöver tänka aktivt på, utan går av bara farten när jag skannar parkeringsplats.

Samma här! Och om någon parkerar jämte mig eller kommer ut till bilen som står parkerad jämte innan jag hunnit ur min bil så sitter jag kvar och kollar så de sköter sig :D
 
Det påminner mig om en gång där vi parkerat vid ett stort köpcentrum och när vi kom ut till bilen efter några dagar fanns en ful skada efter ett dörruppslag. Det var väldigt tydligt att det var bilen bredvid som var skyldig eftersom vår av skrapade färg satt på den :meh: Iallafall, vi tog bilder på allting och tog regnumret, och när vi kom hem kollade vi upp vem som ägde bilen och ringde till dem för att höra vilket försäkringsbolag de hade. Låter enkelt, men.

Först nekade de till att de ägde en bil. Sen menade dem att bilen aldrig varit i xxx. När vi sa att vi hade bilder på den bredvid vår sa dem att ingen hade suttit på den sida som dörruppslaget var. När vi sa att det var konstigt eftersom vår avskrapade färg fanns på deras dörr (och vi inte ens sagt vilken dörr det gällde) sa dem istället att den som suttit på den sidan varit försiktig. Och så vidare.

Vi fick iallafall reda på det vi behövde tillslit och skickade in till försäkringsbolaget, och de bedömde att det var dem som orsakat parkeringsskadan. Det var väldigt uppenbart när man såg bilarna bredvid varandra, så jag förstår inte varför man ska hålla på att ljuga :meh:
 
Jag kommer att låta helt anal nu, men :D

Jag är jättefördomsfull när det kommer till parkerande.
Om jag kan så väljer jag att parkera långt bort från andra, gärna mot en ände så att åtminstone ena sidan är parkeringsfri.

Måste jag parkera bland andra så finns det vissa saker jag gärna undviker.
Sånt som reser röd flagg för mig är:
Skruttig och småbucklig bil, dåligt parkerat (snett, eller långt fram/bak), bil med barnstol, tvådörrars bil (speciellt när framsätet är framvippat).
Det är sällan något jag ens behöver tänka aktivt på, utan går av bara farten när jag skannar parkeringsplats.

Det som gör mig livrädd när jag kör bil oavsett om det är parkering eller väg är fotbollsmammor i en SUV med telefonen i örat... jag vet inte hur många gånger sådana ekipage försökt preja mig eller rakt av köra på mig. Vet man inte var man har bilen och hur stor den är ska man inte sitta i en XC90... speciellt inte om man har kafferep per telefon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp