Bukefalos 28 år!

Parkeringsskador

Det står tydligen "Kör på mig" på min bil, för nu har jag fått 2 parkeringsskador på min relativt nya (2 år och10 månader) bil. Eftersom båda är smitningar så får jag stå för fiolerna själv, vilket ger drygt 5600 i självrisk. Per skada.
Det är inte jättekul att behöva lägga dom pengarna på saker jag inte orsakat. Pratade med Tff, men tydligen måste man kunna bevisa att skadan skett av annat fordon och sånt, vilket ju är svårt om man inte står och tittar på.
Finns det nått man kan göra? Sätta kameror runt hela bilen? Fendrar? Klä in den i bomull?

Hjälp :(
Så den som kört på behöver inte ens betala ngn självrisk?

Jag har precis fått min skadade dörr godkänd som parkeringsskada. Ingen såg händelsen.
Anmälde till polisen, till försäkringsbolaget och hade ett vittne som kunde intyga att bilen var hel när den parkerades, typ. Sen visade vi upp skadan på verkstad.
Klassisk "någon har slått upp sin förardörr" så min passagerardörr var skadad.
Reducerade självrisken till hälften så drygt 2200:-
 
Min gamla bil blev på körd 4 gånger under min ägo, samma bakskärm är lackad 2 gånger (ena gången hade ett snällt vittne satt en lapp om vem som var skyldig) parkerar alltid långt bort från entrén till affären, hyr carport (där grannbilen har en förmåga att banka upp dörren i min så står långt till vänster)
Får väl se hur det ska gå med min "nya" bil
 
Jag har läst inläggen men är funderare med.

Vad är lite finare bil när ni står sidan om dom på pakering ? är de utan repor och bulor eller bara bilmärket?
 
Trådkap men det är nästan samma ämne...

Vad säger lagen om parkering av bil som är för stor för parkeringsrutan?

Jag såg en pickup modell gigantisk (både bredare och rätt mycket längre än parkeringsrutan på en parkering utanför ett köpcentrum. Den hade parkerats på snedden över 2-3 rutor.
 
Jag tänker tvärtom och parkerar helst där det står andra bilar och gärna de som ser skruttigare ut än min. Tänker att om man vill göra inbrott så väljer man de som ser ännu lättare ut att ta sig in i. Jag ställer mig också helst under en gatlykta om jag har möjlighet att välja.

Det värsta jag vet är de som parkerar så nära att jag får svårt att komma in i min egen bil. Även om man själv är jättesmal måste man ha koll på att majoriteten av befolkningen inte är det. Jag har säkert orsakat märken i någons högerdörr efter att jag fått pressa upp min dörr för att komma in på förarplatsen, men de har ju själva orsakat situationen.
 
Det som gör mig livrädd när jag kör bil oavsett om det är parkering eller väg är fotbollsmammor i en SUV med telefonen i örat... jag vet inte hur många gånger sådana ekipage försökt preja mig eller rakt av köra på mig. Vet man inte var man har bilen och hur stor den är ska man inte sitta i en XC90... speciellt inte om man har kafferep per telefon.

Här har det det senaste ca.10 åren tyvärr dykt upp ett lite mindre trevligt trafikfenomen. Unga storfamiljsmammor som har en väldigt stressig körstil. Ryckigt och knyckigt, kör nära bakom (utan mening att köra om) kör alldeles för fort där det inte är lämpligt, svänger ut nära framför en på landsväg och när man möter dem på ett trångt ställe så saktar de inte ner, utan fortsätter i samma hastighet och siktar 🙈
 
Trådkap men det är nästan samma ämne...

Vad säger lagen om parkering av bil som är för stor för parkeringsrutan?

Jag såg en pickup modell gigantisk (både bredare och rätt mycket längre än parkeringsrutan på en parkering utanför ett köpcentrum. Den hade parkerats på snedden över 2-3 rutor.
Utanför köpcentrum så är det nog upp till den som sköter parkeringen, men parkerar du på gatan riskerar du böter om bilen står utanför rutan.
 
Jag tänker aldrig på vilken typ av bil jag parkerar bredvid och har nästan aldrig råkat ut för en parkeringsskada när jag inte suttit i bilen. Har blivit påbackad en gång när jag väntade på att backa ut från min ruta. Med då hade jag en gammal skrotig Saab 9000 med värdens gummistötfångare bak så det var mest komiskt när tanten i rutan bakom backade in i mig. Hon backade och backade tills min bil var i vägen, när hon kände att det tog stopp gasade hon mer och stog och rusade motorn ett bra tag innan hon förstod varför hon inte kom längre bakåt.
Har även fått en backspegel påkörd av en plogbil men han ringde faktiskt och sa det och en ny spegel kostade väl 350 kr.

Dock är det väl inte en du idé att skaffa en dashcam. Fullt lagligt och finns varianter med rörelsesensor som ska filma parkeringsskador.
 
Jag tänker aldrig på vilken typ av bil jag parkerar bredvid och har nästan aldrig råkat ut för en parkeringsskada när jag inte suttit i bilen. Har blivit påbackad en gång när jag väntade på att backa ut från min ruta. Med då hade jag en gammal skrotig Saab 9000 med värdens gummistötfångare bak så det var mest komiskt när tanten i rutan bakom backade in i mig. Hon backade och backade tills min bil var i vägen, när hon kände att det tog stopp gasade hon mer och stog och rusade motorn ett bra tag innan hon förstod varför hon inte kom längre bakåt.
Har även fått en backspegel påkörd av en plogbil men han ringde faktiskt och sa det och en ny spegel kostade väl 350 kr.

Dock är det väl inte en du idé att skaffa en dashcam. Fullt lagligt och finns varianter med rörelsesensor som ska filma parkeringsskador.

Ja, jag har funderat på en sån. Men samtidigt är jag inte sugen på att lämna nått sånt i bilen. Är rädd att det lockar nån att bryta sig in. Sen har jag velat ha en kamera jag kan ha i bussen också, så bara letat flyttbara. Och jag vet inte om dom loggar g-krafter.
 
Haha kom att tänka på förra sommaren när jag ska gå och köpa sushi. Går ut från vår port och ser en man kämpa med att försöka ställa upp en stoooor mc som vält. Ropar och frågar om han behöver hjälp. Det behövde han så jag hjälpte honom. Han säger skamset att han backade på mcn och jag säger att han får väl skriva en lapp eller ngt till ägaren. ”Ahhh de ska jag nog” säger han. Jag tror inte han gjorde det. Mannen var klädd i kläder med svenska fotbollsförbundets loggor överallt och bilen var också stripad med deras logga, så förhoppningsvis förstod han att han borde föregå med gott exempel. Mcn ägdes dessutom av en gängkriminell man, nån vecka efter påbackningen försvann den och har inte kommit tillbaka än 🤔
 
Idagställde jag min lilla grå bil en bit ifrån när jag skulle handla. Helt själv mot den väggen.
Och när jag har handlat klart
20190920_175255.jpg
 
Sånt där gör mig tokig, särskilt när man dessutom parkerat vid dörren på förarsidan. Det är ju inte precis som att det inte finns några alternativ.

Nä, det fanns ju rutor lediga så h*n kunde ställt sig en ruta bort åtminstone. Tack och lov var den andra föraren åtminstone vettig nog att inte ställa sig för nära. Man får vara glad för det lilla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp