Bukefalos 28 år!

Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

Skjøldur

Trådstartare
Jag vet att det ær vanligast att man læmnar sin hona hemma hos hanen men det passade inte hankattsægaren så dærfør lånade jag hem honom før två veckor sedan. Då hade det gått næra tre veckor sedan honan fick sitt sista p-piller. Før en vecka sedan børjade hon løpa, och på onsdag var hon riktigt i gasen - rastløs, jamade då och då och stællde sig i parningsposition om jag strøk henne øver ryggen. Hanen avvaktade tills midnatt men då hade hon inte lust. Hon var vænlig men la sig helt enkelt på sidan. Om det hænde något den natten medans jag sov vet jag inte. Natten efter så visade han henne visst intresse också, men såg ingen parning. Och sedan dess har dom inte brytt sig om varandra. Vågar jag tro att hon ær parad och klar ændå? Dessutom har jag læst att førsta parningen sætter igång ægglossningen, sedan måste dom gøra om det x antal gånger før att en befruktning ska ske. Før øver tjugo år sedan hade jag sjælv en vacker hane som några honkattsægare kom med sina honor till. Det gick betydligt hetare till, om man sæger så... På torsdag ska jag åka och læmna tillbaks hanen i vilket fall, men jag vill øppna kattluckan om hon inte ær dræktig.

-Om några hær kritiska till att jag parar en bondkatt så var snæll och diskutera det i en egen tråd. Jag kommer att gøra mitt bæsta før att ungarna ska komma till trygga hem. (Om det nu blir några.)
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

Det kommer nog vara svårt att inte kommentera att du parar din huskatt.

Vore jag du skulle jag se till att kastrera henne innan du släpper ut henne. Risken är annars stor att hon väljer en annan hanne, för jag förutsätter att den tilltänkte som varit hos dig i allafall är basalt vet-kollad.
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

för att veta om de parat sig och hon är dräktig och vill vara säkert att de blir den hane du har utsett som enda pappa till kullen bör du hålla henne inomhus tills dag 21 då hallontuttar brukar komma.
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

Jag vet att det ær vanligast att man læmnar sin hona hemma hos hanen men det passade inte hankattsægaren så dærfør lånade jag hem honom før två veckor sedan. Då hade det gått næra tre veckor sedan honan fick sitt sista p-piller. Før en vecka sedan børjade hon løpa, och på onsdag var hon riktigt i gasen - rastløs, jamade då och då och stællde sig i parningsposition om jag strøk henne øver ryggen. Hanen avvaktade tills midnatt men då hade hon inte lust. Hon var vænlig men la sig helt enkelt på sidan. Om det hænde något den natten medans jag sov vet jag inte. Natten efter så visade han henne visst intresse också, men såg ingen parning. Och sedan dess har dom inte brytt sig om varandra. Vågar jag tro att hon ær parad och klar ændå? Dessutom har jag læst att førsta parningen sætter igång ægglossningen, sedan måste dom gøra om det x antal gånger før att en befruktning ska ske. Før øver tjugo år sedan hade jag sjælv en vacker hane som några honkattsægare kom med sina honor till. Det gick betydligt hetare till, om man sæger så... På torsdag ska jag åka och læmna tillbaks hanen i vilket fall, men jag vill inte øppna kattluckan om hon inte ær dræktig.

-Om några hær kritiska till att jag parar en bondkatt så var snæll och diskutera det i en egen tråd. Jag kommer att gøra mitt bæsta før att ungarna ska komma till trygga hem. (Om det nu blir några.)

-Hanen är vaccinerad och veterinärkollad med jämna mellanrum. Hon får väl vara inne två veckor till då och så får jag se om hon löper igen eller om hon får så kallade hallontuttar! Man kan ju alltid hoppas.
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

Har du inte sett en parning ska du inte räkna med att de har parat sig. Så enkelt är det.

Vad gäller ägglossning så är det ökningen av LH som orsakar ägglossning och ju fler parningar, ju högre LH-halt. Man vill alltså ha flera parningar för att öka chansen för ägglossning och således dräktighet. Bara en parning räcker oftast inte (men kan göra det). Sedan har en del honkatter spontan ägglossning och då är det lättare att få dem dräktiga.
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

-Hanen är vaccinerad och veterinärkollad med jämna mellanrum. Hon får väl vara inne två veckor till då och så får jag se om hon löper igen eller om hon får så kallade hallontuttar! Man kan ju alltid hoppas.

Lite nyfiken..om hon är dräktig kommer du då hålla henne inne till kullen är såld?
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

-Nej, är hon det så ska hon få gå ut igen. Men tänker inte låta henne gå ut själv de sista två veckorna om hon blivit väldigt tjock. Jag är ganska rädd om min kisse, men en kull med "fel hane" är inte det värsta som kan hända.
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

-Nej, är hon det så ska hon få gå ut igen. Men tänker inte låta henne gå ut själv de sista två veckorna om hon blivit väldigt tjock. Jag är ganska rädd om min kisse, men en kull med "fel hane" är inte det värsta som kan hända.

nä de värsta som kan hända är väl att katten bli överkörd ute då en dräktig katt inte är lika smärt och smidig som en som inte är det.
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

-En orsak till att hålla honan inne den sista tiden av dräktigheten är att hon kan få för sig att gömma sig ute då hon ska föda. Ett litet barndomsminne: En Skuttan hade lagt sig i en tom krubba i ladugården utan att tänka på en tjur som stod i vinkel åt sidan liksom. Då hon födde ungar blev han så nyfiken att han sträckte sig över henne och stod och dreglade så att hon och dom små var blöta då vi hittade henne. Hon hade tydligen inte ork att flytta sig medans förlossningen var igång. Hur som helst, alla klarade sig. Dom fick bo i en byrålåda inne i huset i början och det tror jag nog att hon var tacksam för.
 
Sv: Parning - funderar på min honkatt ær parad eller inte.

-En orsak till att hålla honan inne den sista tiden av dräktigheten är att hon kan få för sig att gömma sig ute då hon ska föda. Ett litet barndomsminne: En Skuttan hade lagt sig i en tom krubba i ladugården utan att tänka på en tjur som stod i vinkel åt sidan liksom. Då hon födde ungar blev han så nyfiken att han sträckte sig över henne och stod och dreglade så att hon och dom små var blöta då vi hittade henne. Hon hade tydligen inte ork att flytta sig medans förlossningen var igång. Hur som helst, alla klarade sig. Dom fick bo i en byrålåda inne i huset i början och det tror jag nog att hon var tacksam för.

Ja, om hon nu fortfarande är i livet de sista veckorna då de finns många faror för utekatter fast de inte är dräktiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp