Bukefalos 28 år!

Parning "i familjen"??

Sv: Parning "i familjen"??

SKK:s "gräns" är 6,25% och det innebär att man parar kusiner.

Jag vill bara förtydliga en sak, igen.
SKK säger att man inte får bara helsyskon med varandra, far-dotter eller mor-son.
Halvsyskonparningar är alltså tillåtet, och allt annat som ligger under den procenten också.

Sen kan man självklart få tycka att det är alldeles för högt, men det är ingen idé att sitta och klaga på andra - som faktiskt håller sig till reglerna.
 
Sv: Parning "i familjen"??

KL
Men ni måste väl ändå hålla med om att det är rätt otroligt, och inget om några omnämnda här i tråden, att en människa har två hundar, som inte själv har kennel och inte heller försökt föda upp en hund som planerats långt om länge lyckas ha "the perfect match" hemma ?


Sen måste jag själv tycka att SKKs rekommendationer på inavel är rätt toleranta. 6,25 % är mycket, om man nu inte har en minimal avelsbas.

Jag har skickat in kennelnamn och går skk's uppfödarutbildning, men båda hundarna är väldigt bra och har något att tillföra.
Sen visst, jag planerade inte att avla när jag köpte hundarna men nu har de visat sig så bra och hundarna skulle passa varandra, så varför inte?

Sen så är det så att min ras inte har en så stor avelsbas på den sort av rasen jag vill ha, det är väldigt kluven avel på min ras, för det har blivit som 2 utskott. Jag vill ha ett av dem och det baseras på importerade hundar så båda hundarna har en inavelsgrad på 0,0% så det är väldigt lite linjeavel i deras bakgrund också.
Men alla är vi nya någon gång.
 
Sv: Parning "i familjen"??

Jag vill bara förtydliga en sak, igen.
SKK säger att man inte får bara helsyskon med varandra, far-dotter eller mor-son.
Halvsyskonparningar är alltså tillåtet, och allt annat som ligger under den procenten också.

Sen kan man självklart få tycka att det är alldeles för högt, men det är ingen idé att sitta och klaga på andra - som faktiskt håller sig till reglerna.


:bow:

=)
 
Sv: Parning "i familjen"??

Vad jag kan se så är de Rasen beagle du ska födda upp?
Att ta en kull med 6,25% inavel och du skriver att det är svårt att hitta något bra inom rasen de kan jag väl indirekt inte säga att det är..
Följde upp dina andra trådar..
Du är själv ung tiken har haft en kull innan,ny startad kennel,tiken är inte värst meriterad + att inavelsgraden ligger på 6,25 % (ja jag vet att jag är tjatig)..Hundarna kommer från samma uppfödare(inge fel med dei sig men ofta så baserar man sin verksamhet på speciella linjer)
Varför planera att ta en kull ?

Tanken är inte att Hugga någon som jag tydligen gör men ,jag går bara på baserad fakta!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Parning "i familjen"??

Vad jag kan se så är de Rasen beagle du ska födda upp?
Att ta en kull med 6,25% inavel och du skriver att det är svårt att hitta något bra inom rasen de kan jag väl indirekt inte säga att det är..
Följde upp dina andra trådar..
Du är själv ung tiken har haft en kull innan,ny startad kennel,tiken är inte värst meriterad + att inavelsgraden ligger på 6,25 % (ja jag vet att jag är tjatig)..Hundarna kommer från samma uppfödare(inge fel med dei sig men ofta så baserar man sin verksamhet på speciella linjer)
Varför planera att ta en kull ?

Tanken är inte att Hugga någon som jag tydligen gör men ,jag går bara på baserad fakta!

Jo, tiken har haft en tidigare kull. hon är inte mycket meriterad heller, men hon har inte haft en chans eftersom hon levt 4 år hos en ägare som inte brytt sig om. men det är en bra tik tik som bevisat sig på dne tiden jag haft henne, med jättebra linjer. Ja, jag är ung och så vidare.
Ja, det är speciella linjer i deras uppfödares uppfödnig. Men jag anser att det är bra linjer och det är tikens mormors linjer som är samma som hanens farmorslinjer. sen är det importerade hundar.

Uppfödaren tycker att det vore synd att inte avla på henne då hennes pappas linjer inte finns i övrigt i sverige. Sen att dett är en i synnerhet fin tik som förtjänar mer än vad hon faft chansen att få.

Det är inte svårt att hitta beaglehanar, dom är överallt, grannen har en JCH, men det är ett speciellt sorts utseende jag vill ha, det engelska och från början korrekta, de är svåra att hitta i sverige, jag vill inte korsa med de av den "amerikanska" typen och verkligen inte den som blivit av den aveln i Sverige och norge. Då de i stort sett enbart avlar på jakt och 2or på utställning om hunden ens är utställd. Båda mina hundar är bra mycket mer meriterade än många av de som används aktivt i avel och när det är aktuellt med en kull så har förhoppningsvis tiken fått sin jaktmerit att lägga till sina utställnings- och spårmeriter.

Förstår din fråga, och tar det inte som ett hugg. Svarar också som jag tycker. :bow:
 
Sv: Parning "i familjen"??

En jaktras där man prioriterar jakt framför utsällning är väl för sjutton inte illa?

Jag hoppas verkligen att jag missförstod dig på något vis?
 
Sv: Parning "i familjen"??

En jaktras där man prioriterar jakt framför utsällning är väl för sjutton inte illa?

Jag hoppas verkligen att jag missförstod dig på något vis?


ja, visst jakt framför utställning, men jakt och inte utställning alls... Utseendet har glömts bort när hunden tar en 1a pris på hare/rå/räv. Tycker att de ska kunna gå efter utseendet och fysiska fördelar också. Annars tappar rasen vad den en gång var och det kommer att delas upp i två typer tillslut som det hänt med andra ursprungliga jaktraser. Sen så används beaglen inte i aktivt i jakt nån annan stans i världen som den används i Norge, Sverige och Finland. Det har blivit en sällskapshund/showhund, de håller standarden och psyket, medans hunden sakta men säkert blir sämre och sämre både fysiskt och psykiskt i Sverige.

Missförstå mig inte, jag jagar och värderar jakten högt. Hade jag bara brytt mig om utställningarna så hade jag verkligen inte skaffat mig beagle. Jag vill att man ska kunna balansera de båda och utveckla rasen till det den ursprungligen var; En snygg jakthund, som fungerade utmärkt i familjen.
 
Sv: Parning "i familjen"??

Mig veterligen får man registrera halvsyskon parningar också, men SKK rekommenderar väl inte närmare än just kusinparning.

Jag gillar linjeavel, dock med rätt hundar ;) Då får man fram en bra typ, dubblar dom bra anlagen (och självklart dom dåliga, därför är rätt individer viktigt), vet vad man får fram för valpar etc.

Min kull i sommar kommer att ligga på strax över 7%.


Helt OT men hur går det med ditt kennelnamn?
Det skulle vara kul att få läsa om dina hundar och planerad parning.:)
 
Sv: Parning "i familjen"??

Jodå, det går bara bra :)

Jag bygger vidare på hemsidan hela tiden, exempelvis så är ingen hälsorelaterad information ute om hundarna än, och heller inte alla bilder osv. Jag får bygga dom korta stunderna som finns på kvällen, när min son sover ;)

Min kull kommer det att komma massor av information om, när det närmar sig lite mer. Jag har exempelvis ett test kvar att göra på båda djuren, innan allt är klart för parning :)
 
Sv: Parning "i familjen"??

Kul att det går bra!
Är sidan officiell så det går att titta in?
 
Sv: Parning "i familjen"??

Annars tappar rasen vad den en gång var och det kommer att delas upp i två typer tillslut som det hänt med andra ursprungliga jaktraser.

Nu får jag fråga en okunnig fråga här men har inte de raser som delats upp delats just på grund av att det börjat avlas på linjer med utseende istället för prestation istället för tvärt om? Alltså att det är "utställnings-uppfödarna" som skapat en ny linje från den ursprungliga där det handlade om prestation? Isf kan man ju inte klandra de som avlar på prestation för att vara ansvarig för att rasen delas upp?
Eller har jag rört till det nu? :confused::crazy:
 
Sv: Parning "i familjen"??

Nej det är min uppfattning också, det är därför det skapats två inriktningar bland många raser.

Jag tycker det är förbannat tråkigt för i och med att man delar raserna så förlorar rasen sin ursprungliga standard..
 
Sv: Parning "i familjen"??

Du har helt rätt i att det är de som avlar på utställningsmeriter och inte jaktmeriter som är "skyldiga" till att raserna delas!
 
Sv: Parning "i familjen"??

Nu får jag fråga en okunnig fråga här men har inte de raser som delats upp delats just på grund av att det börjat avlas på linjer med utseende istället för prestation istället för tvärt om? Alltså att det är "utställnings-uppfödarna" som skapat en ny linje från den ursprungliga där det handlade om prestation? Isf kan man ju inte klandra de som avlar på prestation för att vara ansvarig för att rasen delas upp?
Eller har jag rört till det nu? :confused::crazy:

Det har du helt rätt i, du har inte rört till det, därför vill jag kunna avla på både och.

Som Calazirya säger; så är det synd att rasen tappar sin ursprungliga standard.
 
Sv: Parning "i familjen"??

Fast kusinparning är ju det man räknar som MAX tillåten inavelsgrad, man STRÄVAR efter en inavelsgrad som är betydligt lägre än det, även inom raser med smal avelsbas. SÅ jag håller med om de som anser 6.2 är HÖG inavelsgrad. Sen kan det ju ibland vara berättigat, men då ska det inte vara husbehovsparning utan en ras med smal avelsbas, och två individer som både två kan tillföra rasen något och föra rasen framåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 513
Senast: Hedinn
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 006
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 316
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp