Bukefalos 28 år!

pass gångare?

wcsa

Trådstartare
Hej!:D Min islänning galopperar på ett väldigt speciellt sätt och många säger att de är för att han är 5 gångare eller ja att han kan bli. Han ska fylla 5 i sommar, och jag undrar hur får man fram passen? glad för bra tips :)
 
Sv: pass gångare?

Som tidigare sagt; ta hjälp av en kunnig person.

Pass är inget man rider till vardags och en gångart som jag anser bara bör ridas av väldigt rutinerade ryttare.
Man kan förstöra väldigt mycket hos en häst om man börjar försöka sig på passen utan att veta hur man gör eller vad man gör.. man kan både förstöra gångarter, ridbarhet och psyket hos hästen.

Innan jag ens börjar fundera på passen så är det vissa saker som jag vill att hästen ska kunna och klara av:
- Tölta rent
- Övergången trav-galopp-trav
- Övergången tölt-galopp-tölt
- Trava och galoppera rent
- Kunna "axxa" iväg i galoppen utan att bli stressad
- Vara stabil psykiskt i övrigt

När hästen kan detta och jag vill börja med passen så ser jag alltid till att ha en instruktör vid sidan eftersom jag tycker att jag rider pass för sällan och vill ha någon som kan ge tips och eventuellt prova hästen om jag misslyckas.


Ett annat tips om du är intresserad av pass är att först rida det på ett par rutinerade hästar först och få in känslan för det. Det krävs väldigt mycket känsla och tajmning av ryttaren, därför bör man absolut ha ridit det på mer utbildade hästar först innan man försöker sig på det på en yngre häst.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Fritid Min dotter fyller 13 år på lördag och hon önskar en hemmabio kväll med hela familjen. Hon vill helst se en skräckfilm säger hon men med...
2
Svar
33
· Visningar
1 275
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 712
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp